אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"היסטוריה אישית": אמנים צעירים מתמודדים עם השואה

מאיה זק בונה עולם מנותק מהמציאות, אמיר יציב מתעד קרבות של מעריצי צה"ל ורונה יפמן עוסקת במגדר של ניצול שואה בן 80. הערב "היסטוריה אישית" מציג מגוון עבודות וידאו העוסקות בשואה מנקודות מבט שונות

תגובות

"אנחנו מנסים ליצור אירועי חברתי וחינמי בסינמטק שנוגע בפרספקטיבה אחרת ואישית של השואה - עבור היוצרים והצופים", אומרת שרון בלבן, אמנית ואחת מהאוצרת של הערב היסטוריה אישית – תרבות, זהות, פנטזיה, שיתקיים בסינמטק ירושלים בערב יום השואה. הערב, שיתוף פעולה בין בית ספר מוסררה לסינמטק, ייצר בשנים האחרונות רצף של עשייה שמקשרת בין הזיהוי החברתי-תרבותי האלטרנטיבי של בית ספר ליוצרים ולקהל. "האירוע מאפשר תנועה במרחב הפרטי  דרך הוידיאו-ארט", מוסיפה בלבן. "אחרי כמעט שבעה עשורים הוא משקף כיצד השואה מהדהדת במחשבה של אמנים צעירים באמנות העכשווית מקומית".

» היסטוריה אישית - ערב יום השואה בסינמטק ירושלים - לכל הפרטים

בקונטקסט רחב יותר בערב משתתפים האמנים: מאיה ז"ק, אמיר יציב, רונה יפמן, אלון אלטרץ ורינת אדלשטיין. שלוש עבודות יוקרנו באולם ושתיים יוקרנו בלופ בחלל הסינמטק. במסגרת האירוע יוקרן הסרט "אמא כלכלה" של מאיה זק, עבודה שנדדה בפסטיבלים מובילים בעולם האמנות והקולנוע האקספרימנטאלי וזכתה בפרסים והקרנות במוזיאונים. זק מספרת שמקור ההשראה לעשיית הסרט היו דמויותיהן של אמה  וסבתה. הדמיון מתבטא בכוריאוגרפיה ובאופן ההתנהלות של גיבורת הסרט, עקרת בית המתעדת בקפדניות וביעילות טקסית את בני משפחתה תוך כדי הכנה של פשטידת קוגל. בדרך מתמטית וסדורה מודדת הגיבורה כל חפץ ופעולה בתהליך ההכנה, ומעניקה להם ערך מספרי שעובר מיד לתימוכין בפנקסה. "הניתוק של האישה מעולם החוץ הופך את הדמויות האחרות במשפחה לנעלם, לסוג של זירת פשע", היא אומרת. "העבודה עוסקת בשאלות כמו 'כיצד מבססים דברים על עובדות? עד כמה הסיפור קשור לעובדות? ומה קורה כאשר העובדות נעלמות?'".

סוג של זירת פשע, טריילר לסרט "אימא כלכלה":

כיצד האמנות שלך פועלת כפלטפורמה בשאלות חברתיות?"ניסיתי להבין מה אנחנו יכולים לעשות עם תפקידים, קטגוריות ומחשבה על חלוקות. עד כמה אנחנו יכולים להיות יצירתיים בתוך מסגרת נתונה. החלל של 'אמא כלכלה' הוא דימוי של אישה שנמצאת במקום שלא צריך את החוץ על מנת לחיות במציאות מלאה. כל העולם הוא בית עבורה והייצוג שלה מייצר את המרחב הביתי. מעין החלפה של מציאות חיים ביצירה של חיים שלמים".

האם חשוב לך שהסרט מוקרן בקונטקסט של השואה?"אני שמחה שהוא קיים גם בהקשר הזה, אבל חושב לי שיופיע גם בהקשרים אחרים. הוא מופיע גם בפסטיבלים של סרטי וידאו-ארט, סרטים ניסיוניים וסרטי קולנוע קצרים. קטגוריות הן תמיד עניין בעייתי שחשוב יותר לקרנות או לפסטיבלים. אני מאד קרובה לקולנוע ורואה את הסרטים כתחום ביניים רחב ועצמאי שבין קולנוע לאמנות".

צה"ל, מגדר ואנדרטת השואה בברלין עבודות נוספות המוקרנות במהלך הערב כוללות את עבודתו של אמיר יציב, "אנטיפודים", ששמה במרכז את נושא המניפולציה התיעודית. סרטו מתחקה  אחרי מעריצי צה"ל באירופה: קבוצות של שבדיים ופולנים המשחזרים קרבות של חיל גולני. יציב מתעד מפגש בין קבוצת חיילים המשחקים את צבא צה"ל לבין קבוצת חיילים המשחקים את צבא הוורמאכט. רונה יפמן מצלמת בסרטה "מרת א. בוק" (משחק מילים: Martha a book) את קשריה של היוצרת עם מירב-מרתה; אב, סב וניצול שואה כבן 80 המאמץ לעצמו פרסונה נשית וסקסית שעסוקה בתיעוד אופנה. דמותה של מרתה מאתגרת את הדעות הקדומות הקונבנציונאליות לגבי גיל, ג'נדר, זהות וזקנה ומתריסה כנגד מיתוס הטראומה היהודית.

חיילי צעצוע, עבודה של  אמיר יציב:

Antipodes 2011 - Trailer (Dir: Amir Yatziv) from Amir Yatziv on Vimeo.

בחלל הסינמטק יוצגו שתי עבודות וידיאו נוספות בלופ. Play Ground של רינת אדלשטיין מ-2009 היא עבודה המתייחסת לאנדרטת השואה בברלין, במקום בו שכנו בעבר משרדיו של היטלר. העבודה מתבוננת על החלל מסביב האנדרטה כחלל למשחק של ילדים הנקלעים למקום. "מלאך ההיסטוריה" היא עבודה של דורון אלטרץ בהשראת ציור של האמן פול קליי בשם angelus novus וטקסט בשם דומה שכתב הפילוסוף וולטר בנימין לאחר שרכש את הציור מקליי. במאמרו מתאר בנג'מין את מלאך ההיסטוריה שמתקשה להמשיך את מעופו אחרי אירופה של שנות ה-30 והוא חרד על עתידו של הגזע האנושי. אלטרץ יצר אובייקט דמוי אורגן שבו קבצי וידיאו עוברים מניפולציה בזמן אמת. הדימויים מתבססים על חומרי גלם "ביתיים" פרטיים מתקופת הרייך השלישי שהוצאו מן ההקשר ההיסטורי והחברתי שלהם ונערכו ועובדו מחדש.

» היסטוריה אישית - ערב יום השואה בסינמטק ירושלים, יום רביעי ה-18.4 החל מהשעה 20:00. סינמטק ירושלים, דרך חברון 11, ירושלים.

כתבות שאולי פספסתם

*#