אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התערוכה של דוד הנדלר היא מופת לצייר, למדיום ולאמנות

בועז ארד אצר מאוספו הפרטי תערוכת ציורים קטנה וכנה של דוד הנדלר, בכך הוא עשה כבוד גדול לאמן המנוח

תגובות

תערוכה לא אופיינית לא לגלריה ולא לאמן שאצר אותה. תערוכה שנולדה מתוך רגש פשוט של אהבה לאמן. העדפה על רקע של אהבה נדמית לי פתאום זרה לאמנות העכשווית. מסקרן, מעניין, פתייני, מאיים, טורד - אלו המושגים שאני פוגשת הרבה יותר מאשר אהבה פשוטה כטריגר לתערוכות. אדם ראה תמונה ואהב אותה. מתוך כך נולד גם אוסף קטן. כך בטבעיות, בפשטות, ללא תיאוריות, הקשרים והסברים מורכבים, מציג בועז ארד בגלריה המדרשה בתל אביב תערוכה מאוסף ציורי דוד הנדלר הפרטיים שלו. דוד הנדלר, זה שבאהבתו איפשר לאשתו האמנית אביבה אורי ליצור, זה שציוריו, בקו מהיר ובוטח, עדין וזורם, מעידים על אהבתו למדיום הציור.

» דוד הנדלר - סיפור אהבה - לכל הפרטים

את הציורים אוסף ארד זה עשור. הוא רכש כ־50 מהם מסוחרי אמנות ובשווקים שונים. ארד מספר על המפגש שלו עם ציוריו של הנדלר בילדותו, "יום אחד בסוף שנות ה־40 נכנס הנדלר למשרדו של סבא שלי במרכז הקואופרציה ברחוב הארבעה בתל אביב ומכר לו ולשותפו לחדר שני רישומים בחמש לירות כל אחד. כשחזר השותף לביתו נזפה בו אשתו על הפזרנות, וסבי רכש ממנו את הרישום. אני זוכר את שני הרישומים תלויים בביתם של סבי וסבתי בחולון. בית, גבעה, עץ. מעט דמויות בדרך. אנשים ופיסת העולם שלהם. הציורים האלו תלויים היום בבית אמי. את 'ההנדלר' הראשון שלי מצאתי זרוק ברחוב אחד העם בתל אביב - משפחת עגורים שותה ממקווה מים. מאוחדים ובטוחים. התערוכה אינה מתיימרת לספר את הסיפור המלא. זה האוסף הפרטי שאני צובר כבר שנים. סיפור האהבה שלי להנדלר".

גם בבית הורי תלוי ציור של הנדלר. דף בהיר, שני חמורים, דמויות מהלכות ורמיזות נוף. ציור המים הזה ליווה אותי בילדותי ואף פעם לא עורר אצלי עניין רב. עד שפעם אחת נפלה עליו קרן שמש ונגלה החסד הגדול שלו. יחד עם זאת, אולי קרן השמש היא בעצם רומנטיזציה מאוחרת, אחרי שכבר ידעתי שהנדלר הוא צייר נחשב במידה מסוימת, אז כבר הסתכלתי אחרת על הציור. כך או כך, התערוכה הקטנה שאצר ארד היא מופת לאהבה לצייר, למדיום ולאמנות. 

מחווה נדירה, עבודות של דוד הנדלר:

בתערוכה מוצגים ציורי המים של הנדלר, בהם דימוייו המוכרים - רחובות, עצים, חמורים, עובדים ועובדות. על פי דף התערוכה, "ציוריו של דוד הנדלר נחשבים לתיעודים נאמנים ביותר באמנות לתחילת התקומה הציונית בארץ ישראל. אפשר לומר שהציור של הנדלר הינו הרואי, נוסטלגי, תיאטרלי, אקזוטי או מופשט. אופי עבודותיו של הנדלר הוא חילוני ומלנכולי ומציג את חיי היום יום: משפחה, נוף, עבודה, פנאי וחיי מעמד הפרולטריון". הנדלר מתאר את דמויות העמלים עם הרבה כבוד ואהבה. הכל נעשה בקלילות ועדינות, ברישומים מעודנים, המרפרפים על הדף ויחד עם זאת מטביעים את נוכחותם. נוצרת הדדיות בין האמן ומושא ציוריו, הרגישות לאנשים העמלים, לקטעי הנופים ולחברה. הנדלר מייצר אינטימיות עם ההוויה התל אביבית, ומתוכה עולה ליריות מעודנת. הציורים, הקטנים ברובם, מציגים תיאור חטוף אך ממצה של האדם והנוף. למרות שהנושא חוזר על עצמו שוב ושוב, נשמרת תחושת רעננות וחיפוש כן אחר המיוחד ביומיומי ובבנאלי. נדמה כי הדימויים לא רק חוזרים על עצמם, אלא אף הולכים ומצמצמים את עצמם עוד ועוד, מעט קווים, כתם או שניים, נגיעות מועטות. אינדוקטיבי ומדויק.

חלק ניכר מן העבודות השתמר במצב קשה ופגום. הנייר הצהיב, סובל מפטריות או מרטיבות. עבודות רבות ממוסגרות באופן מאוד לא מחמיא. עדות לערכן ולתפוצתן הרבה. ארד תלה את העבודות כמו בסלון זעיר בורגני, מקום משכנן הטבעי. קיר אחד עמוס וצפוף, שני האחרים מינימליסטיים ומכילים רק עבודה או שתיים. מפתה לחשוב שם על שולחן קטן שעליו מפת קרושה וואזה.מובן שאת הביקור בתערוכה מלווה סיפור אהבתם ונישואיהם של אביבה אורי ודוד הנדלר. אורי באה אל הנדלר ללמוד ציור ונשארה. האמן המבוגר והשחפן והאמנית הצעירה בעלת האישיות המסוכסכת. הנדלר פירנס את שניהם ממכירת הציורים שצייר על השולחן במטבח. בתערוכה תלוי העתק של כרטיס ברכה שבו רומזת אורי להנדלר שילך לבקר את המהנדס, כנראה לקוח של ציוריו, כי הכסף אוזל.

אחד המוטיבים המקסימים בעיני בתערוכה הוא איש סוחב שק על גבו. דמות גבר נראית מאחור, חובש כובע ונושא משא כבד. משום מה נדמה לי כי הדמות היא מטאפורה להנדלר. מהו המשא שלו – לא קשה לתאר. זו תערוכה קטנה, שעיקר חשיבותה במוטיבציה להציגה.

» דוד הנדלר - סיפור אהבה, עד ה-2.3. גלריה המדרשה, דיזנגוף 34, תל אביב. שעות פתיחה: ב'- ה' 12:00 – 19:00, ו'  10:00 – 14:00, שבת 11:00 – 14:00.

*#