אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

סרט בשחור־לבן: ויטני יוסטון הייתה צריכה את בובי בראון כדי להיות אמיתית

ויטני יוסטון לבשה המון ורוד כדי שנשכח שהיא שחורה, אבל אז בא בובי בראון והפך אותה מעוד בובת ברבי חלולה לדיוות VH1

תגובות

אז מה שחור בחוץ ולבן בפנים? אני לא מדברת על קינדר בואנו, על אשכנזייה עם שיזוף מלאכותי וגם לא על ברק אובמה. ויטני יוסטון, שנפטרה ביום שבת האחרון, אולי היתה אשה שחורה באופן רשמי, אבל כלפי העולם היא תמיד דאגה להקרין תדמית לבנה לחלוטין. אולי בעצם יש לומר שויטני יוסטון היתה שחורה מבפנים ולבנה מבחוץ, כי מלבד צבע עורה, לא היה שום דבר אחר שירמוז על המוצא האתני שלה.

» ויטני יוסטון מתה בגיל 48» ויטני יוסטון תחזור למסכים» הדיווה שהלכה לאיבודבאמצע שנות ה־80, כאשר פרצה לעולם תחילה עם האלבום “ויטני יוסטון” ולאחר מכן עם האלבום “ויטני” (כן...), היא נראתה כמו כל זמרת באבל־גאם אחרת של דורה. תלתלים שמחים ומקפצים צבועים לבלונד, חיוך גדול של בת השכן ומלתחה שהיתה מתלבשת נהדר על מולי רינגוולד. רגע אחרי שאופרה ווינפרי השלימה מהלך כמעט בלתי אפשרי והצליחה להכניס אשה שחורה לסלון של כל אמריקאית לבנה ממוצעת, יוסטון ניצלה את המומנטום וחדרה אף היא ללב המיינסטרים. רק שבמקרה שלה היא עשתה את זה בלי האג’נדה שהניעה את ווינפרי, ובצורה שתהיה לציבור כמה שיותר קלה לעיכול. כלומר עם סרט גדול קשור סביב הראש כמו מיני מאוס, ועם ליפסטיק בצבע של מסטיק בזוקה.

ויטני להמונים , ויטני יוסטון בתחילת דרכה:

גם מבחינה מוזיקלית, יוסטון כשלה להביא לנו את בשורת הגוספל שנמסרה לנו מידיהן של בת דודתה דיון וורוויק והסנדקית שלה אריתה פרנקלין. השירים של יוסטון הם “אמריקן איידול” לפני ש”אמריקן איידול” היה קיים. הם נועדו להתחבב על ההמונים, החל מתו הפסנתר הראשון ועד לשיא המרטיט מיתרי גרון. לא בכדי היא נכנסה לספר השיאים של גינס בתור הזמרת שזכתה בהכי הרבה פרסים של תעשיית המוזיקה. כי היה בה משהו בשביל כולם. 

אבל כשיוסטון תיכננה את הקריירה שלה בתור חביבת הקהל ו־MTV, כשהיא בחרה את שמלת המיני הוורודה שתלך הכי טוב עם עגילי הפלסטיק, היא לא לקחה בחשבון שאולי הלב שלה יוביל אותה למקום אחר, הרבה פחות ניטרלי והרבה פחות חביב. המקום הזה הוא כמובן הזמר בובי בראון, שנישא ליוסטון בשנת 1992 (להלן: “הכתם”).

בראון הוא ההפך המוחלט מיוסטון, כלומר זמר שחור בכל רמ”ח איבריו. יש לו את כל התכונות הסטריאוטיפיות המיוחסות לאפרו־אמריקאים בארצות הברית: יש לו את הלוק (הכובעים, הבלינג), את האטיטיוד, את המחוות, את הסגנון המוזיקלי ואפילו את התיק במשטרה. יחד עם בראון, יוסטון הפליגה למסע מסוג אחר, כזה שכולל סמים מכל מיני סוגים, מריבות אלימות מתוקשרות ושערורייה רודפת שערורייה. אפילו על סגנון המוזיקה שלה הוא השפיע במידה.

יש הרבה במשותף, ויטני יוסטון ובובי בראון:

בובי בראון הוא הכתם של יוסטון כי הוא האופן שבו התת מודע שלה הכריח אותה להתמודד עם מי שהיא באמת. במובן מסוים הוא חשף את ה”שחורות” שלה, הוא הקרין עליה דברים שהיא ניסתה להסתיר והסיט אותה מהמסלול הבטוח של פופ־מיינסטרים־חביבת הקהל. בראון היה לתזכורת התמידית לעולם שיוסטון היא לא רק המותק המושלמת והחיוך הכי מיליון דולר בתולדות האר אנ' בי (*ראו גם ערך ריהאנה, עוד מלכת פופ חמודה ונטולת גזע שמסתובבת עם חתיכת כתם ענק, שרצה הגורל וגם לו קוראים בראון).

הכתם של יוסטון החל אולי ברצף ההידרדרות הטרגי שלה, שבסופו של דבר הביא למותה, אבל לפחות הוא נתן לה איזו מורשת שהיא מעבר לפסקול של “שומר הראש” ומקום של כבוד בהיכל הדיוות של VH1. בראון העניק ליוסטון נרטיב שיש בו קורטוב של אמת. הוא מחק לה את האופציה להיוולד ולמות כבובת ברבי חסרת עומק אנושי, הוא החזיר לה את החספוס שלה ואת הצבע השחור. והוא נתן לה אחלה סיפור רוקנרול.

*#