אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ים יבשה: אנה ים מציירת עם מצלמה

התערוכה "הביטאט" חוקרת את המדיום ומציגה תמונות אפלות, מעורפלות ומגורענות שמגיעות הישר ללב הצופה

תגובות

אנה ים מציירת עם המצלמה. בין שזה ציור של דמות הניצבת מאחורי מפל מים במזרקה, בין שזאת כיכר חשוכה מנוקדת טיפות שלג ואורות פנסים. הציורים של ים נעשים על ידי עקבות מזג האוויר והתאורה שנותרו על הפילמים, בניירות המגורענים שהיא מדפיסה ובאיכות הייחודית של עבודותיה, שיש בה חקירה של המדיום ואיכויותיו הפיקטורסקיות, שפגעי הסביבה הותירו בו חותם, נוכחות והתערבות. צילום הכיכר במוסקבה, המוצג ראשון בתערוכה, צולם בטמפרטורה של מינוס 30 מעלות. ים יצאה עם מצלמת פילם וצילמה במהירות כמה פריימים, בלי לדעת מה ייצא בדיוק. התוצאה היא עבודה יפה, מעורפלת, מלאת "פגמים", טיפות שלג, אורות מרצדים, ותנועה סוחפת בתוך העולם הקפוא והמעורפל הזה, המנכיח אטמוספירה הרבה יותר מאשר מקום או נרטיב. העבודה הזאת, הנעה על הקטבים שבין צילום מימטי וציורי, היא נקודת מוצא מצוינת לתערוכה, המציגה בתי גידול שונים לחקר הצילום.

» אנה ים - הביטאט - לכל הפרטים

התערוכה החדשה של ים נקראת "הביטאט", מונח הלקוח מעולם האקולוגיה ומשמעו בית גידול, מקום פיזי שהוא סך כל תנאי הסביבה המשפיעים על תפוצתו של אורגניזם במקום חיותו הטבעי, תיאור המייצג סביבת חיים. התערוכה הזאת היא ההביטאט הצילומי של ים, הבודקת ובוחנת צילומים בתנאים שונים, קשים ומשבשים. היא מציגה התפתחות מהתערוכה שהציגה לפני כשנתיים, שהיתה יותר מסע פרטי ואישי שהפקיע את המציאות החיצונית לטובת מרחב אחר. השפה שלה, המייצרת אינטימיות עם הצופים, צילום סצנות שברובן אינן מבוימות, שיש להן מבע של פגישה ראשונית עם אירוע שהתרחש במקרה ונקלט על ידי מצלמתה של האמנית, קיימת גם כאן, אם כי עתה ים עסוקה יותר בבדיקת האופציות של המדיום, של צורה, חומר ודימוי. התערוכה מגוונת באמצעי ההבעה. היא מפרקת את הצילום, עושה דפורמציה למושאיו ומרכיבה הכל מחדש. אין כאן בדיקה אינטרוספקטיבית, אלא מדיומלית, ולמרות זאת, היא מייצרת אינטימיות רבה עם הצופים.

 עולם דמיוני, אנה ים:

התמונות באדיבות גלריה ברוורמן

ים יוצרת בתנאים קשים במכוון. ערפל, גשם, שלג - כל אלו נקודות מוצא לעבודות שהן בלתי נשלטות בחלקן, מותירות מקום למקריות ולהפתעה. סדרת העבודות "ללא כותרת" (מקלות) שונה בתפיסתה ומעניינת במיוחד. במבט ראשון נראים רק קווים לבנים על רקע שחור, מסודרים אחרת בכל עבודה, כמו תרגילי קומפוזיציה של אמנות גרפית. מבט קרוב יותר (והעבודות מחייבות התבוננות קרובה במיוחד, כזאת המאפשרת רק צופה אחד בכל פעם, המייצר קשר אינטימי מיידי ובלתי אמצעי) חושף את המבע השלם. הצופה מגלה כי הקווים הם מקלות זוהרים המוחזקים על ידי דמויות אנושיות. סצנות הנוקטורנו הללו מציעות מרחב שטוח, כהה וחשוך לחלוטין, שבתוכם זוהרים מחזירי האור. הדמויות נראות רק בקושי. פנים, לעתים גוף, מדי פעם עיני חיה בוהקות, והאצבעות האוחזות במקלות, הנדמות כטופרים. בסדרה זו של עבודות קטנות, ים מביימת, שלא כהרגלה, את הסצנה, אך תנאי החושך הקיצוניים, השורפים את הכל ומותירים רק את מחזירי האור, מערערים את שליטתה של האמנית בסצנה. התוצאה היא צילומים שאינם נרטיביים, ציורים של קווי אור בחלל, הממשיכים את המראה הציורי של התערוכה כולה, אך מכיוון שונה. הגרעיניות המטושטשת, האימפרסיוניסטית כמעט של עבודות רבות, מפנה מקום לקוויות של אור מפלח, והשפה של ים עוברת עיבוד נוסף המחדד אותה עוד יותר ומעניק לה עוד עומק.

חוויה, לא תיעוד. "ללא כותרת" (פיל), עבודה של אנה ים

התערוכה חסרת נרטיב, אין לה אחיזה ברורה במציאות, אלא סוג של ערפול ואפרוריות, חוסר שליטה מקרי ומכוון, ומתוך אלה בוקעים יחסים אינטימיים וקרובים עם הצופים. זו תערוכה מצוינת, הנצפית באיטיות, וגם יחסי הגומלין עם הצופים נבנים באופן איטי אך מתגמל. בעבודה "ללא כותרת" (פיל), הצילום הוא של פיל בתקריב בגן חיות ברוסיה. הפיל האומלל נצפה מנקודת מבט כל כך קרובה לצופים, שהם יכולים לראות את עורו המקומט, את שערותיו התלושות ואת החומה האקוורלית המקיפה אותו. זהו צילום פיקטורסקי, חידתי, היוצר מגע חווייתי, חושי וטקטילי עם הפיל ולא תיעודי. אחת העבודות היפות בתערוכה היא של עצים בשלג התחומים בשרשרת דגלונים צבעוניים. המונוכרומטיות המאפיינת את רוב העבודות בתערוכה מופרת פה, עם צילום הנראה כציור נוף. חסרות רק הדמויות של פיטר ברויגל כד להשלים את הנוף הברויגלי. התחושה היא של רב הנסתר על הגלוי, שיש עולם, הביטאט שלם הנובע מתוך העבודה, אך ים מראה לנו רק טפח ממנו, זה שכמו במקרה נגלה למצלמה שלה. כי הבלתי נשלט הוא השולט על העבודות, ולכן הנרטיב לעתים מתקיים במקביל אך אינו נגלה לעין.

» אנה ים - הביטאט, עד ה-23.3. גלריה ברוורמן, רחוב השרון 12 ב' (מתחם תחנה המרכזית הישנה), תל אביב. שעות פתיחה: ב'-ה' 11:00 - 19:00 שישי-שבת 11:00 - 14:00.

כתבות שאולי פספסתם

*#