אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מיכל רובנר חושפת ורידים, חיה רוקין טובלת בירקון: גלריה ליטבק מציגה אמנות עכשווית

אחרי תערוכות זכוכית מרהיבות של דייל צ'יהולי ואחרים, נפתחת היום בגלריה תערוכת אמנות עכשווית

תגובות

גלריה ליטבק בתל אביב שוכנת מזה שנתיים במרכז העצבים הכלכלי של תל אביב. היא ממוקמת מאחורי בית המשפט המחוזי ומוזיאון תל אביב ומעל מסעדת טוטו היוקרתית, בבניין המעוטר בשמות נודעים בתחום המשפטים, הכלכלה ויחסי ציבור. אין זה מקרי. "ליטבק" היא גלריה מסחרית מצליחה שנודעת בתצוגות של אמנים בינלאומיים מובילים היוצרים בזכוכית. ביניהם ויליאם מוריס והמאסטר האמריקאי דייל צי'הולי, שתערוכה נרחבת שלו הוצגה לפני מספר שנים במוזיאון מגדל דוד בירושלים. אמנות הזכוכית, מתברר, אהובה על קהלים מגוונים, ומאז נפתחה גלריה ליטבק בדצמבר 2009 הגיעו אליה 220 אלף מבקרים.

לאור ההצלחה החליטו לפתוח את הגלריה גם לאמנות עכשווית ותערוכת נוזלים באמנות העכשווית שאוצרת מארי שק, פותחת את הקורפוס החדש של "ליטבק". התערוכה מציגה 16 אמנים ישראלים ובינלאומיים. החיבור לעכשוויות מתבטא בכך שמחצית מהעבודות שנבחרו על ידי  שק, הן עבודות וידיאו ורבות אחרות הן אינסטלציות. בתערוכה משתתפים שני שמות מרכזיים באמנות העולמית בת-זמננו: מיכל רובנר הישראלית הפועלת בניו יורק והיראקי סאווה, אמן יפני שעובד בלונדון.

» גלריה ליטבק - לכל הפרטים

בלוק חדש. עבודות מתוך "נוזלים באמנות עכשווית":

איים בזרם

הבחירה בנוזלים כתערוכת נושא טבעית לגלריה שמתמחה באמנות זכוכית. שק לקחה את נושא הנוזלים לכיוונים שונים. מגופנו שרובו מורכב ממים, מהנוזלים שאנו שותים, ועד למרחב הציבורי שמקיף אותנו. ממים זורמים ועד לים ואוקיינוסים המקיפים אותנו ומזכירים לנו מהו המרכיב הגלובלי הנרחב ויקר הערך ביותר בכדור שלנו מלבד אולי לחמצן. "כל הווייתנו מוקפת בנוזלים, אנו זקוקים בהם בכדי לשרוד. נוצרנו בנוזלים ואנו מייצרים נוזלים. מעבר לזאת קיימת נזילות שמתבטאת בתנועת ההמון, בהיברידיות של החברה", אומרת שק. האוצרת מתייחסת גם לפן אחר של הנזילות, זו שקיימת כיום בעידן הרשתי. הטכנולוגיה יוצרת מציאות חדשה של מעבר מידע, טקסטים, מראות, תצלומים ווידיאו שזולגים מאדם לאדם, מאדם להמון, ובעצם בעולמנו הפוסט תעשייתי ממחשב למחשב. זהו מצב "מטובען" שאינו מכיל כגז ואינו מוכל כמוצק. נראה שמצב הצבירה הנוזלי מהווה את קווי המתאר הכי נכונים של עידן ה-IT.

בתערוכה בולטת עבודה טיפוסית של רובנר, האמנית הישראלית המצליחה ביותר כיום, שהציגה לפני כחצי שנה במוזיאון הלובר של פריז - לב הממסד האמנותי. רובנר מציגה בתערוכה זו שתי עבודות. אחת מהן, עבודת וידיאו מוקדמת מראה גוף דמוי וריד שבו מתרחשת זרימה או דיפוזיה של פיסות חיים. האמן המעניין היראקי סאווה מתעסק בדימויים של התקת מקום תוך שימוש בדימויים ממוזערים שאותם הוא מציב על משטחים בתוך חדר העבודה שלו בלונדון. באמצעות משחק בקנה מידה יוצר סאווה פינת אוכל בה שולחן, כיסאות וחפצים שונים שנראים כמחווה לקלאסיקה "הסעודה האחרונה". התמקדות בעבודה מגלה את הטיפול המבריק ומלא הדמיון של סאווה. עדן עפרת לוקחת את הצופה לכאורה לפתיחת מתחם התחנה בשכונת נווה צדק. אבל זוהי  תחילתה של הרפתקה ששולחת אותנו אל תחנת הרכבת ההיסטורית ועברה של תל אביב. עפרת מתעדת עצמה חופרת בור ליד פסי הרכבת, ותוך כדי החפירה יוצאים ממנה מים שגודשים את פסי הרכבת ושולחים אותה למסע הפרטי שלה בנחלי הזמן.

עבודה מרתקת נוספת היא של חיה רוקין, אמנית ישראלית ש"סומנה" על ידי אוצרים רבים כדבר הבא. במיצג טובלת רוקין במימי הירקון שהיא צפה על גבה ונתלית בסירת מפרש בכדי לא לשקוע. דמותה מאיימת לצאת מן הפריים כמו שולחת מסר שמא הירקון התנקה מעט או האם עדיין מזוהם. המים מקיפים את האמנית בשקט פסטוראלי ובה בעת נוכחת תחושה של מגפה מאיימת.

» נוזלים באמנות עכשווית, עד ה-24.3. גלריה ליטבק, מגדל המוזיאון, ברקוביץ' 4, תל אביב. שעות פעילות: ב'-ה' 10:00-21:00, ו' 09:00-14:30, שבת .17:00-21:30.

בתוך הורידים.  עבודה של מיכל רובנר .2006, Phase 2

תערוכה נוספת שנפתחה יחד עם "נוזלים באמנות העכשווית" היא Flux של אמן הזכוכית הברלינאי המצליח יוליוס ווילנד. ווילנד בן ה-40 מתארח כעת בארץ לרגל הפתיחה. בעבודתו ניכרת השפעה רבה של תעשייה ועיצוב והוא משתמש בחומרים שונים מלבד זכוכית ובטכנולוגיות עבודה לא קונבנציונאליות. חומר הבסיס שלו הוא צינורות זכוכית שמשמשים כ-ready made אותם הוא מפרק לפרגמנטים ומכנס מחדש, כשהוא יוצר פסלים אבסטרקטיים קפואים בחלל.

התערוכה של ווילנד היא אסופה של עבודות שיצר בשנים האחרונות. מיצב אחד נעשה בנישה של חלל חדרי שעוצב במיוחד בתוך הגלריה. שם העבודה הוא "הקובייה השחורה"  והיא מורכבת משילוב בין צינורות זכוכית לנורות ניאון. העבודה תלויה, כמעט שטה, על ווי תקרה, והניגוד בין המוליכות והזרימה של הניאון והעוצמה השקטה הקפואה של הזכוכית יוצרת דימוי חזק ומרתק, פיגורטיבי ומופשט כאחד.

ווילנד זכה בפרסים רבים על עבודותיו ביניהן בתערוכה הבינלאומית לזכוכית קנזאווה ביפן ב-2004 ובפרס קרן יוטה קוני-פרנץ היוקרתי בשנת 2011. על עבודתו הוא אומר  כי הוא מכין שרטוטים של העבודה כפי שהיא מתגבשת בעיני רוחו במשך ימים שלמים ולעתים פרקי זמן ארוכים יותר. אולם הרגע שבו נוצרת ההילה של העבודה שלו מתרחש תוך  5-10 דקות. בהן הוא צריך להיות "alerted" לחלוטין. זהו רגע ייחודי בו הנוזליות של הזכוכית מאפשרת משחק רגעי של דינאמיות והצרנה שסופו באסתטיקה חומרית שברירית אך מוצקה ונטולת תנודה של עבודת הזכוכית.

» יוליוס ווילנד - FLUX, עד ה-24.3. גלריה ליטבק, מגדל המוזיאון, ברקוביץ' 4, תל אביב. שעות פעילות: ב'-ה' 10:00-21:00, ו' 09:00-14:30, שבת .17:00-21:30

מחכה להילה. העבודה Silver Cloud, יוליוס ווילנד

*#