שי הרלב, עכבר העיר
שי הרלב, עכבר העיר

חזון אפוקליפטי, אופנוע רצחני, ילדת פלא שמנגנת קונצ'רטו ואב ובן בתערוכה משותפת - מאז אירועי "אוהבים אמנות, עושים אמנות", שהכריזו בחגיגיות על פתיחת עונת התערוכות לפני כשלושה חודשים, תל אביב לא מפסיקה להתחדש בתחום האמנותי. אמנים צעירים וותיקים, מדיומים שונים, גלריות קטנות וגדולות, והרבה מאוד יצרתיות. כדי למקד אתכם קצת יותר - הנה ארבע תערוכות שכדאי לבדוק בעיר בזמן הקרוב.

» לעוד תערוכות בתל אביב

הזכות לדעת, הזכות לא לגעת

אוטו היא התערוכה הקבוצתית השנייה בגלריה Raw Art, והיא משלבת בין אמנים צעירים ומוכרים לאמנים עוד יותר צעירים ופחות ידועים - כולם "רכישות חדשות" של האוצרת נוגה דוידסון. המילה "אוטו" מתפקדת כאן כקידומת לשתי מילות מפתח בהסתכלות העל העבודות. אוטונומיה - הן התיאורטית והן הפרקטית של הפרט במרחב הציבורי, ואוטומציה (פועל מעצמו - ביוונית)  - שמייצגת את ההיפך. הכוונה לאביזרים מכניים-אלקטרוניים שמשחררים אותנו מביצוע פעולות רוטיניות, ומאפשרות בלחיצת כפתור לבצע מטלות במינימום של התערבות ומגע וחשוב מכך - מודעות אנושית.

עבודה משעשעת, הממחישה את רעיון התערוכה היא עבודת הוידיאו "גלגלי הזעם" של רועי מנחם מרקוביץ'. בחור על אופנוע כבד המחזיק מצלמה סביב מותניו, נוסע על המדרכה במרכז העיר ונתקל במכוון בעוברים ושבים תוך שהוא פורץ למרחב הפרטי הכי אינטימי שלהם -  גופם. בחלק מהמקרים הוא רק מגיע עד אליהם והם מתעלמים או זזים, ובמקרים אחרים הוא מבהיל, מטריד ופוגע. ההומור בעבודה הוא תוצאה של ההמהום הבלתי פוסק של מנוע האופנוע שמקבל חיים משל עצמו, כמו כן גם מהתכליתיות הבלתי ברורה של נהג האופנוע להטריד ללא הפסק את הולכי הרגל. האקט שנע בין שובבות לאלימות, מתכתב עם המציאות העירונית הבלתי נסבלת שבה כלי רכב ממונעים שונים ועוברי אורח חולקים בלית ברירה את אותו מרחב ציבורי, או ליתר דיוק את אותה בלטה על המדרכה.

» תערוכת אוטו, עד ה-17.12. גלריה Raw Art, שביל המרץ, 3 בניין 8 קומה 4,תל אביב. שעות פתיחה: ג'-ה' 12:00-18:00 ו' ושבת 11:00-14:00

אוטומטי להמונים, תערוכת "אוטו":

2099: ירושלים בחלל, מאיצה חלקיקים קדושים רן סלוין, אמן ומוסיקאי ותיק, מציג בשנים האחרונות עבודות וידיאו רבות בחו"ל שזוכות לפרסים והערכה רבה. כיום מוצגת בגלריה גבעון עבודת הוידיאו שלו אורסולימום, שמה הראשון  של ירושלים במצרים העתיקה 1330 לפנה"ס.  סלוין לוקח אותנו לחזון מפחיד שמתרחש ב-2099: בית מקדש שלישי, שלא הוקם רשמית, מתפתח לו בעזרת מאיץ חלקיקים, מכונות רובוטיות וחייזרים שיוצרים עבור כל הדתות כיפות, צריחים ומקדשים בארכיטקטורה קלידוסקופית.

סלוין, שגם כתב את המוזיקה, בונה עולם עמוס בוהק בצבעי אש ועם זאת אפל ומסתורי. החללים הללו מתגלים דרך עיניו של נער צעיר שחודר למקום כמי שחודר למשחק מחשב. הנער משוטט בין המבואות והחדרים ומגלה שרידים נטושים שעברו מוטציות. בקטע התחתון של התמונה מופיעה מעין מקלדת שעליה כותרת Time Machine ועליה מפרט של אייקונים כגון הסימן @, לוח שנה, גיטרה, תו מוסיקלי, גלגל שיניים, סמל של יין ויינג ואפילו  שעון חול - מה שמקנה איזו תחושה של הקלה. לא ששנת 2099 לא נראית ונשמעת על פי סלוין כחיזיון קודר, כמו 1984 של אורוול ו-2001 של קובריק, אבל שרידים אנושיים ואפילו אנלוגיים של תרבות תעשייתית, פוסט תעשייתית וטרום-רובוטית עדיין נמצאים ברשות הנער. אולי זו בעצם תקווה לסימני חיים אנושים ושפויים מירושלים, שנת 2099.

» רן סלוין - אורסולימום, עד ה-10.12. גלריה גבעון, גורדון 35, תל אביב. שעות פתיחה: ב'-ה': 11:00-19:00 א', ו' ושבת: 10:00-14:00

בקרוב אצלנו. מתוך "אורסולימום", רן סלוין

רחוק מהמרכז במשך השנתיים האחרונות אוצרת סאלי הפטל נוה את גלריה קו 16 שבשכונת נווה אליעזר ומציגה תערוכות של אמנות ישראלית עכשווית מתחלפת. הגלריה הציבורית הזו, מוסד די נדיר בעיר, מאפשרת הצגת אמנות אלטרנטיבית שאינה כפופה לשיקולים כלכליים או עסקיים. בימים אלו מוצגת שם תערוכתה של קרן גלר, אופוס 24, המורכבת ממיצב ושתי הקרנות וידיאו. האחת, בכניסה לגלריה, בו נראה  אולם שכיסאותיו ריקים, והשנייה בקצה השני - הבנויה מהקרנה דו-צדדית. בראשונה נראים אחורי הקלעים של האודיטוריום הסמוך לגלריה. בשנייה, על גבי נייר המשתפל מהתקרה מוקרנת דמותה של דיינה, ילדה כישרונית בת 8, שאוחזת בכינור ומחכה ל"קיו" לקטע מתוך קונצ'רטו לכינור, אופוס 24, של המלחין הבריטי רידינג.

קטע הנגינה של דיינה הוא מונוטוני, כאשר לא ברור דאם זהו אימון או קטע סולו מתוך הקונצ'רטו. הדבר מקנה למיצב כולו  עומק שדה ומרחב פעולה פרשני עבור הצופה. האם מדובר ברגע שלפני ההתרחשות הבימתית - או האם לפני? האם זהו ה-"Opening Night" עבור דיינה או שזהו עוד יום של אימון מפרך? פניה החתומות של דיינה, המסך הריק והכיסאות הנטושים מותירים את הצופה בתחושה של ריחוק וניכור.

» קרן גלר - אופוס 24, עד ה-23.12. גלריה קו 16, מרכז קהילתי נווה אליעזר, ששת הימים 6, תל אביב. שעות פתיחה: א'-ה' 17:00-20:00, ג' 10:00-13:00

בית ספר למוזיקה קלאסית. מתוך "אופוס 24", קרן גלר

קשקושים ציניים של הבן, רצינות מדוקדקת של האב

בגלריה החדר מוצגת תערוכה של סשה סרבר ובנו יונה בן העשר. סרבר מציג שני אובייקטים פיסוליים אותם יצר לפני כעשרים שנים, לאחר שעלה ארצה ממולדובה. מדובר בשני פסלים לאחסון של שרידים קדושים- מסורת פיסולית שהחלה בימי הביניים והתחדשה בתקופת הרנסנס. האובייקטים המתכתיים והמורכבים של סרבר בטכניקה מעורבת מפתיעים ברמת השחזור והביצוע שלהם, אך מעלים שאלות לגבי הרלוונטיות של הצגת החפצים ההיסטוריים הללו שנטולי עקבות בחיינו כעת. מדוע דווקא עכשיו? התשובה נתונה באותה נאיביות שמאפיינת את התערוכה כולה.

אל מול עבודותיו של סרבר מוצגים על הקירות רישומים וציורים בטוש של יונה סרבר, בן ה-10, על דפי ניר מחברת. רישומיו של יונה מושפעים מאד מקומיקס ואנימציה. התבוננותו על אמנות בת- זמננו שופכת אור על יחסי האב והבן, על העיסוק בהווה מול עבר, ועל אמנות אינטואיטיבית שנעשית במשיכת טוש אל מול אמנות חושבת ומודעת שנעשית על ידי אמן בוגר. הציניות בעבודותיו של הבן מול העמלנות המדוקדקת לפרטים של האב יוצרת דיאלוג מעניין בתערוכה אאוט-סיידרית, נאיבית,שמשוחררת מאופנות ומשטרי עשייה וראייה הבולטים כיום באמנות העכשווית.

» סשה סרבר - עצם עמלני, עד ה-31.12. גלריה החדר, גוטליב 11, תל אביב. שעות פתיחה: ג'-ה 13:00-19:00

תערוכה בשני דורות. מתוך "עצם עמלני", עבודה של סשה סרבר

ואחת קטנה לסיום

תערוכה מומלצת נוספת בעיר היא התערוכה הקבוצתית של תלמידי תואר שני לאמנות בבצלאל - "מה זה נקרא לפרש מסורת" שמתקיימת במוזיאון גוטמן. אמנים צעירים מבצלאל חוזרים כמעט 100 שנים אחורה בזמן ומפרשים מחדש את נחום גוטמן - מהקאנונים של האמנות הישראלית. התערוכה אותה יזמו במוזיאון היא הזדמנות ראשונה עבור האמנים הצעירים לדיאלוג עם הצייר המפורסם. התערוכה בודקת מה המקום של גוטמן עבור האמנים של היום? מה הוא מחולל בקרב אמנים ישראלים בני זמננו? והאם התוצאה מקבלת את הציור של גוטמן או דוחה אותו ומבקשת למחקו?

» הצצה: מה מתחדש במוזיאון גוטמן לאמנות?» מה זה נקרא לפרש מסורת, עד ה-17.12. מוזיאון נחום גוטמן, שמעון רוקח 21 , תל אביב

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ