התבגרות מבולבלת בגלריה נ&נ אמן ונשיות מתפרצת בתיאטרון ירושלים

אלעד ערמון מצייר התבגרות בגלריה נ&נ אמן, רייצ'ל וייצמן מעטרת נשים שחורות וחזקות בתיאטרון ירושלים וגלריה חדשה לאמנות אפריקאית נפתחת ביפו

עדי הררי, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

קסם שחור מאגי

תערוכת היחיד של האמנית רייצ'ל וייצמן, Black Magic Women מציגה 20 ציורים של נשים שחורות מכל רחבי העולם. בעקבות הכרות עם הנשים סודניות באילת, החליטה האמנית לצאת למסע מסביב לעולם בעקבות הכוח הנשי השחור. היא חצתה יבשות וגבולות, שבטים שכוחי אל ואיים נסתרים, וצילמה עשרות נשים ברחבי הגלובוס. היא צילמה אותן, העבירה לקנבס ובאמצעות מכחול בראה אותן מחדש.

ציוריה של וייצמן גדולים, מרשימים וחזקים. הם משלבים טכניקות מגוונות, צילום וציור, צורה וצבע, סובלימציה של מצב רגשי ריאליסטי  נוקב. הם מודרנים, עכשוויים, אך עם זאת נושקים לתוכם חוויה אתנית- נשית יוצאת דופן.

» Black Magic Women, עד ה-20.11. תיאטרון ירושלים, רח' מרכוס 20, ירושלים. שעות פתיחה: א'-ה' 15:30-21:30, ו' 12:00–15:00, מוצ"ש וחג 19:00-21:30, 21:00-22:30

אישה גדולה וכוחנית. עבודה של רייצ'ל וייצמן

מריח כמו ריח נעורים

התערוכה "עור שמן" ממשיכה את העיסוק של האמן אלעד ערמון בהתבגרות. ערמון מתבונן בהתבגרות כתקופה גבולית, כאזור סְפר של בחינת גבולות, התעצמות רגשות ואיבוד פרופורציות, של התגעשויות הורמונים שבחסותן הכל הופך לשחור או לבן, הכל נורא יפה או נורא מכוער. וכך, בתוך המשחק וההומור שקיימים בחלק גדול מהעבודות, ובתוך כל גווני הוורוד והכסף, נוכחים דימויים טעונים ועולה תחושה של צל כבד.

העבודות בתערוכה עוסקות בנִראוּת, בחיצוניות, במתח שבין עודפות והפרזה - לעתים על גבול הקיטש והדקורציה - לבין שטיחות, מינימליזם ודלות החומר. ההתרחשויות כולן מתקיימות בעומק פני השטח, בעומק הנקבוביות שעל קליפות הצבע והנייר. העבודות של ערמון נעות על התפר בין ציור לפיסול: הציורים נמשכים אל האנטי-ציוריות - אל הרישום, הצללית, התבליט והאובייקט; והפסלים צמודי-משטח - קיר או שולחן - ואינם תופסים חלל רב.

» אלעד ערמון - עור שמן, עד ה-12.11. נ & נ אמן, גורדון 26, תל אביב. שעות פתיחה: ב'-ה': 11:00-14:00, 17:00-19:00, יום ו': 11:00-14:00, יום שבת: 11:00-13:00.

בין ציור, לפיסול, להדפס. עבודה של אלעד ערמון

לאפריקה וחזרה

התערוכה "פולחן אבות קדומים" בגלריה ABENA כוללת למעלה מ-70 פריטי אמנות מ-15 שבטים שונים. כולם נאספו והובאו ארצה ממדינות קמרון, גבון, גינאה המשוונית,הרפובליקה של קונגו, והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו (זאיר) על ידי עדלידה רימר מיפו.

מרבית המוצגים בתערוכה שייכים לקבוצות שונות של אנשי שבט הFang ושל שבטים שכנים. למרות סגנונו הייחודי של כל שבט, נושא פולחן האבות הקדומים משותף לכולם. בקרב שבט הFang המונח Byeri הוא המקביל לרעיון "פולחן האבות" או "פולחן המתים". בתרבות המערבית ודמויות הפסלים שהיו ניצבות מעל תיבות השרידים של אבותיהם הנערצים נקראו eyema-byeri, בהם ניתן יהיה לחזות בתערוכה.

בתוך תיבות השרידים הללו הניחו בני שבט ה-Fang את שרידי אבותיהם. גולגולות ועצמות קטנות של האבות הנערצים נשמרו מתוך אמונה כי "הכוחות המאגים” שהביאו להצלחה בחייהם - עדיין משתמרים בשרידיהם. עצמות אלה הועלו מקברו של האב הנערץ מספר חודשים אחרי מותו, יובשו, נוקו והונחו בתיבה עשויה קליפת עץ שנשמרה בביתו של כל ראש משפחה. באירועים מיוחדים כמו טקס חניכות, חגיגות, משברים,מוות או מחלה היו מעוררים באמצעות פסלי eyema-o-byeri את רוחות האבות הקדומים,כדי לחזק  באורח מאגי את הקהילה בהבטחת הגנה,פוריות, הצלחה בציד,מסחר וכדומה.

» פולחן אבות קדומים. גלריה ABENA לאמנות אפריקאית, סמטת מזל שור 1, יפו. שעות פתיחה: א'-ה' 10:00-17:00, ו' 10:00-13:00, שבת סגור.

מדרום אפריקה וחזרה. "פולחן אבות קדומים"שניים במחיר אחד

Warship Worship היא תערוכת מיצבים ואסמבלאז' של האמן דרור קרטה בגלריה פלורנטין 45. באסמבלז'ים נעשה שימוש מסיבי בחלקי רדי מיידס ישנים ביניהם: חלקי ריהוט, בדים ותחרות, מתכות, ערימות של גומיות, חלקי צעצועים ובובות אדם, דגמים של ספינות מלחמה, גלובוסים ועוד כיד הדמיון. רובם נצבעו לבן, כאות לערעור ההיררכיה של הדימוי והחומר. השהייה בחלל התערוכה מעוררת בצופה תחושה של זמן שעמד מלכת, של היקסמות וכיליון.

בחלל הגלריה מציגה תערוכה נוספת - "כולך אדומה, וכל- כך לבנה", תערוכת יחיד חדשה של האמנית אתי אסתר נאור. נטיפי שעווה אדומים זולגים מתוך בדי גזה לבנים, תלויים, ויוצרים מיצב פיסולי מטריד. העבודה לוכדת את הצופה בין חלליה, ומובילה אותו אל תוככי חוויה חידתית: האם זוהי זירת אלימות חיצונית, חדשותית, או שמא זהו צוהר למקום של כאב פנימי הנפרש כנוף קדמון, מבקש לגעת במה שלא ניתן לתיאור?

» אתי אסתר נאור - כולך אדומה, וכל- כך לבנה, דרור קרטה - Warship Worship, עד ה-29.10. פלורנטין 45, פלורנטין 45 פינת רח' השוק, תל אביב

דם דם דם. כולך אדומה, וכל- כך לבנה, אתי אסתר נאור (צילום:  יותם פרום)

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ