התערוכה "קדושה־קדשה־קדישא": תשוקה אסורה ומודחקת

יהדות ארוטית, עירום גברי ואיברי גוף כרותים - שבע אמניות שוליים חוקרות מושגים של קדושה וטומאה בגלריה קונטמפוררי בתל אביב

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

יש משהו רוחש ורוטט בתערוכה המוצגת בגלריה קונטמפוררי. למרות שאין בה תנועה, היא עוטפת את הצופה, טווה סביבו חוטים, מושכת אותו אליו. החל במיצב של חנה אשורי, "שפיכת השפחה" - גודש של אובייקטים, חלקם רדי מייד, אחרים הכלאות היברידיות של חפצים שונים, דוחים ומחליאים. אלו גודשים את החלל כפעולת הקאה. המשך החלל מתון יותר, אך לא פחות אינטנסיבי.

» קדושה קדשה קדישא - לשעות פתיחה ועוד פרטים

החלל התעשייתי, הגברי מאוד, של הגלריה, הנוכח תמיד בכל התערוכות המוצגות בו, נראה שונה הפעם. ליאב מזרחי אצר תערוכה מעניינת, עם עבודות מגוונות באיכותן ובמדיום שלהן. חלק ניכר מהאמניות אינן מצויות במרכז השיח האמנותי, ואפשר לראות בכך את המשך עיסוקו בשוליים. הפעם לא רק מבחינה תמטית, אלא גם בבחירת האמניות.

מהשוליים והלאה, קדושה קדשה קדישא:

בין המותר לאסור

"קדושה־קדשה־קדישא: נשים בחטא ובטומאה" מציגה קבוצת נשים העוסקות ביצירה ובחטאיה השונים, במיניות, בגשמיות, ביצירתיות ובהיות אשה באופן כללי. בתערוכה יש זיהוי של מקורות ספרותיים מבית המדרש והפנמה של איסורים שונים המשמשים חומר גלם ליצירה. הדבר בולט במיוחד בעבודות של מרים גמבורד, שאפשר לראות בהן, כפי שמציין מזרחי בטקסט שלו, "פרשנות אישית העומדת בסתירה עם העולם היהודי המסורתי". גמבורד מחצינה הנאות גשמיות, יסודות ארוטיים המותרים לגבר אך הופכים את האשה לטמאה. באופן כללי, גשמיות, סטייה, הפקרות, טומאה, לכלוך וחטא מאפיינים עבודות רבות, אם כי המוטיבציות שלהם שונות. הגבר מצוי פה כמכניזם המפעיל, כזה שהכל מוגדר ביחס אליו - אם זו קדושה ואם זו קדשה.

רחש עבודת הווידאו של מור בר, אמנית צעירה שסיימה לימודים בתלמה ילין, שולט בחלל הדומם. "אנליזה פרועה" היא עבודת וידאו המוקרנת על גבי חמישה מסכים. היא מראה גבר עירום כפות, הגבר היחיד הנראה בשלמותו בתערוכה כולה, עוטה מסכה של פרויד (אם כבר מדברים על תשוקה והדחקה), וזרם מים ניתז עליו. המים, שעל פי רוב ניתנת להם משמעות של טיהור, משמשים פה דווקא כאמצעי לייצור עוררות מינית, וכל העבודה נעה בין תשוקה לכאב, בין האסור למותר.

בולטות בחלל העבודות של מירית כהן כספי, העושה שימוש בשערות, גאזות, סיליקון ותצלומים, ויוצרת איברי גוף כרותים, מעוותים, אורגניזמים שאיבדו ממשות ונותרו חייזריים ומאיימים. פנים שנזלו, שערות ארוכות מדי, או צורות הנראות כשדיים – הגוף הופך אצלה למקור לאיום, לטמא, לאיבר שהוא כולו תשוקה אסורה.

» קדושה קדשה קדישא, עד ה-30.10. גלריה קונטמפוררי בי גולקונדה - Contemporary by Golconda, הרצל 117, תל אביב. שעות פתיחה: א' 16:00-19:00, ב'-ה' 19:00 – 11:00, ו' 10:00-14:00 ושבת 11:00-14:00

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ