החיים אחרי צ'יהולי: תערוכת זכוכית חדשה בגלריה ליטבק

שימוש במסור יהלומים, פסלים ששוקלים 600 קילו וצבעוניות מהפנטת - התערוכה "החופש ליצור" מציגה 60 יצירות של 15 מגדולי אמני הזכוכית הצ'כים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

אחרי תקופה ארוכה שתערוכת הזכוכית המפורסמת של דייל צ'יהולי שכנה בגלריה ליטבק בצפון העיר, מתרענן המקום בתערוכת זכוכית חדשה. יותר משנה של מחקר וייעוץ הולידו את התערוכה החופש ליצור, בה יוצגו 60 יצירות של 15 מגדולי אמני הזכוכית הצ'כים. מדובר בעבודות מרהיבות ונדירות של אמנים שהובילו את התחום בזמן המשטר הקומוניסטי, והמשיכו ליצור ללא חשש לאחר נפילתו. התערוכה תפתח בחמישי הקרוב (8.9), ותכלול מגוון רחב של יצירות הכוללות פיסול בזכוכית, ציור על זכוכית ועוד. "החופש ליצור" נאצרה על ידי איבו קז'ן ומולי ליטבק ונוהלה על ידי אורית אפרת.

» החופש ליצור - לשעות פתיחה, כתובת וטלפון להזמנת כרטיסים

כל האמנים המשתתפים הם יוצרים ותיקים אשר פעלו בזמן השלטון הקומוניסטי, אך הפריטים המוצגים בתערוכה הם עבודות עכשווית יותר (1990 ועד היום). היצירות שואפות לחשוף ערכים אמנותיים ורגשיים הקיימים בזכוכית, שבדרך כלל מוצגת כדקורטיבית בלבד. ניתן לחלק את היצירות בתערוכה לשתי אסכולות שצמחו בקרב אמני הזכוכית בצ'כיה: פיסול בזכוכית יצוקה וציור על זכוכית. "להרים תערוכה קבוצתית דורש הרבה יותר חשיבה מבחינת מגוון האמנים, הסגנונות והמרקמים ופרישתם בחלל", מסבירה אפרת. "בחרנו מכל אמן יצירות ששומרות על קו סגנוני אחיד, כדי שהצופה יוכל לזכור ולשייך כל אמן על ייחודו. כמו כן, השתמשנו בחלל באופן שיחמיא לעבודות מבחינת תאורה, השתקפות וצורות".

זכוכית מחייכת. "החופש ליצור"

יצירה-צופה-חלל

הכניסה לגלריה ליטבק שממוקמת  במגדל המוזיאון, נראית כמו שילוב בלתי אפשרי בין פתח של פירמידה מצרית עתיקה לחללית עתידנית ומסוגננת. ואכן, מעבר לפתח מחכה תצוגה אסתטית ומרווחת ויצירות מרתקות ומרשימות שכל אחת מהן מספרת סיפור. על חלון הגלריה שמשקיף לגשר ולרחוב, מוצבת עבודת הזכוכית האופטית הגדולה בעולם - מעין מגן דוד המורכב מכמה מוטות זכוכית, שיצר אמן הזכוכית החלוצי והמשפיע ביותר בתערוכה - ואצלב ציגלר. מגן הדוד מחביא בתוכו  שיקוף משולש: בין חלקיו השונים, בינו לבין הצופה ובינו לבין החלל. עמדות התצוגה של שאר הפריטים מסודרות גם הן בצורת מגן דוד מקבילה.

בקו אלכסוני החוצה את הגלריה מוצגות שלוש עבודות של סטניסלב ליבנסקי, שפיתח בעיקר את אמנות היציקה בזכוכית, עמד בראש מחלקת הזכוכית באקדמיה לאמנות והשפיע על שלושה דורות של אמנים בצ'כיה. פסליו של ליבנסקי שוקלים כ- 600 קילו והורמו לעמדת התצוגה במנוף. הם מפגינים שימוש מתוחכם בחדירת האור לצורת הפסל ובצבעוניות מרהיבה.

מפלצות ים צבעוניות

זרם מעניין נוסף שמוצג בתערוכה הוא תנועת ה - Ugly Glass (זכוכית מכוערת), המובלת באופן מובהק על ידי ולדימיר קופצקי וייז'ינה ז'רטובה. אלו מאמינים שהטרגדיה של הזכוכית נובעת מהיותה אביזר אסתטי ודקורטיבי בלבד, ומנסים לשבור זאת על ידי שימוש מופשט ומלוכלך יותר בזכוכית, תוך שילוב עם חומרים נוספים ואמרות פוליטיות. בעוד קופצקי הולך עד הסוף בהתרסתו נגד היופי שבזכוכית, היצירה "מחברת" של ז'רטובה היא מהמדהימות בתערוכה ומשלבת דפי זכוכית עם לוחות עץ מצוירים.

נקודת שיא ויזואלית בתערוכה היא הכניסה לחדר החשוך ונסתר, בו מוצגות עבודותיו הריאליסטיות והמפורטות של ואצלב מכץ'. מכץ’ פיסל ראשים של סוסים בצבעים עזים של דם ומוות, וכך גם ראשים של מתאגרפים צ'כים ידועים על ידי ניפוח הזכוכית לתוך תבנית וחריטה מפורטת עם איזמל. בחלל המורבידי מתנגנת מוזיקה קלאסית דרמטית שבחרו האוצרים. כדאי גם לשים לב למפלצות הימיות והחצי הומוריסטיות של ירומיר ריבאק, עבודותיו המודרניות רבות השכבות והצבעים של צייר הזכוכית בוהומיל אליאש, ויצירותיה האלגנטיות והיפהפיות של גיזלה שאבוקובה המפוסלות בזכוכית חלבית וחרוטות על ידי מסור יהלומים באופן חד פעמי ונוצץ.

ולמי שבכל זאת מתגעגע, חלק מצומצם מהתערוכה של דייל צ'יהולי נשארה באגף האחרון של החלל, כהנגדה לייחודית של אמנות הזכוכית הצ'כית. 

» החופש ליצור, עד ה-31.12. גלריה ליטבק, מגדל המוזיאון, ברקוביץ' 4, תל אביב

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ