אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

שינויי מזג האוויר: תערוכת הציור הזוגית של פנחס צינוביץ' ואסף רהט

תערוכת הציור הזוגית של פנחס צינוביץ' ואסף רהט אינה יוצרת אמירה חדשה על השניים, אך היא מחברת ביניהם באלגנטיות וברגישות

תגובות

"ניסוי בחיזוי מצב הרוח" היא תערוכה זוגית של שני אמנים בני דורות אחרים, ציירים, שמשיכות המכחול, מגע החומר על המצע וההבעה החושית, חושנית ונפשית הנולדת מכל אלו מצויים בליבת עבודתם. פנחס צינוביץ' ואסף רהט מציעים אמנות שיש בה מן הדקורטיביות, אך יחד עם זאת היא נכנסת פנימה וחודרת קרביים.

» "ניסוי בחיזוי מצב הרוח" - לכל הפרטים

תערוכה זוגית של אמנים מדורות שונים, שככל הנראה לא יצרו יחד מעולם, היא מלאכת מארג עדין של עבודות, האמורות להאיר זו על זו, לייצר תוכן משותף שהוא יותר או אחר מאשר הצגה של שתי תערוכות יחיד. נדמה לי כי יניב שפירא, שאצר את התערוכה, הוסיף את אסף רהט לפנחס צינוביץ', כלומר עיבה כך את אמנותו של צינוביץ', העומדת במרכז. אני לא בטוחה שהחיבור בין השניים משנה את קריאת האמנות של האחר או משפיע עליה. אני חושבת על התערוכה הנפלאה של חן שיש ולאה ניקל, שאצרה נעמי אביב, שהציגה את ניקל באור מפתיע וחדש כמעט לאור העבודות של שיש שהיא ניהלה איתן דיאלוג. גם התערוכה של רועי חפץ ואביבה אורי, חיבור לא צפוי נוסף שהיה בו אומץ רב הן של האמן והן של האוצרת דינה יקרסון, הציגה משהו קצת אחר, פחות מיינסטרימי, על האמנית.

התערוכה הזאת, היושבת כל כך יפה ונכון בחלל של גלריה שלוש, אולי אינה יוצרת אמירה חדשה על השניים, אך היא מחברת באלגנטיות וברגישות שני אמנים שהציור האקספרסיבי מכונן את אמנותם, מהווה את כלי הביטוי הוויזואלי והרגשי שלהם, שהוא מעבר לתקופה או לדור. נראה לי כי כדאי היה לעבות את התערוכה, להוסיף עבודות נוספות של השניים, על מנת לייצר דיאלוג מפרה יותר.

כותרת התערוכה היא כשם עבודה של צינוביץ' משנת 1994. בעבודה הפיוטית לא פחות מן הכותרת מציע צינוביץ' דימוי מעוגל, ספירלה מרומזת ומעודנת הרבה יותר מן הספירלות המאפיינות אותו בדרך כלל. בתוכה, בתוך סבך הצבעים, שיש בהם גופניות, מצוי דימוי של ציפור וכנפי פרפר מסומנים, המייצרים ריחוף שנקטע, משיכה כבדה כלפי מטה של מה שרוצה לשאוף מעלה. צינוביץ', שרבות מעבודותיו עוסקות באופן זה או אחר בחיזוי, מיצוי או שינוי מצב הרוח, מעניק את עולם הצבע הסוער, הבוער, המשלים את עבודותיו המונוכרומטיות של רהט, אך שניהם יחד יוצרים סערה של שחור. שחור בולע ומושך את הצופה אצל צינוביץ', וחוסם אותו אצל רהט.

ריחוף שנקטע. פנחס צינוביץ', "הללויה (מה לחשוב)", 2000-2004

רהט הוא פיגורטיבי הרבה יותר מצינוביץ', שלפרקים הוא מופשט לגמרי. הדימויים החוזרים על עצמם, ציפורים, דיוקנאות, גולגולות ונחשים, מייצרים מיתולוגיה מתוך סבך של קווים. רהט מציע עבודות יצריות, עמוסות בתשוקות ופחדים, שאימת המוות מצויה ביניהם. לעומתו צינוביץ' הרבה יותר מרומז, כמעט מאופק. האמנות שלו בודקת ושואלת יותר מאשר עונה. הסערות של צינוביץ' הן תחושות ותהיות המבטאות באופן האקספרסיבי ביותר נפש סוערת ומיוסרת במערבולת של קו וצבע.

אחת העבודות היפות של צינוביץ' בתערוכה היא "הללויה (מה לחשוב)" מהשנים 2000-4. שפירא, בטקסט שכתב לתערוכה של צינוביץ' "ציור בורא" במשכן לאמנות בעין חרוד ב־2009, מציין כי העבודה צוירה עם תחילת המילניום, לאור הזיקוקים שהאירו את השמים. בדומה לעבודות הקודמות, שפירא מוצא כי "גם לכאן מחלחל היסוד הארצי, היומיומי, המאזן. כנגד השמים המוארים, חלקו התחתון של הציור כמו מנקז אליו את משקע הבוקר שאחרי, מעין שכבות ארכיאולוגיות בירוק עכור ושחור; זוהי החזרה למציאות עם תום החגיגה. שוב מחלחלת כאן הטלטלה שבין תקווה לייאוש, בין אור לחושך. וכאילו לא די בכך, כותרת המשנה שבסוגריים, 'מה לחשוב', מטילה את ציפה הספקני".

עבודה פיוטית לא פחות מהכותרת. פנחס צינוביץ', "ניסוי בחיזוי מצב הרוח"

שלא כמו צינוביץ', רהט אינו מהרהר, מערער או מטיל ספק, ובעיקר הוא אינו מציע נחמה. כנפי הפרפר של צינוביץ' מוחלפות אצלו במקור מאיים, בעיניים פקוחות, בפנים שהדמיון שלהם לגולגולת אינו מותיר ספק. מה שצינוביץ' שואל, רהט עונה.

זוהי תערוכת ציור טובה, איכותית, של ציור המבטא מצב מנטאלי. היא עוסקת בפרטי ובפנימי הרבה יותר מאשר בציבורי ובחיצוני. באופן זה הבחירה בשני האמנים, בייחוד על רקע הפער הדורי ביניהם, מעניינת, נבונה ומבטיחה. יחד עם זאת, אף שקיימים היבטים קרובים ביניהם, החיבור נותר ברובו ברמה הצורנית הבסיסית. דימויים מעוגלים, מערבולות שהן בה בעת סוגרות וחונקות, אך גם מגנות, שפה אקספרסיבית וג'סטות אבסטרקטיות. לא נראה לי שהתערוכה מולידה תובנה חדשה על אחד האמנים. החיבור הצורני והתמטי המיידי מבטיח, אך היה מקום להרחיב את השיח בין השניים. חבל שהתערוכה לא התרחבה לעוד חללים, נדמה לי כי היא היתה יוצאת נשכרת מכך.  » "ניסוי בחיזוי מצב הרוח", פנחס צינוביץ ואסף רהט. עד 5.10. גלריה שלוש, מזא"ה 7, תל אביב. שעות פתיחה: ב'-ה' 19:00-11:00; ו' 14:00-10:00; שבת 14:00-11:00.

כתבות שאולי פספסתם

*#