חמורים, מצבי רוח ועובדים מצטיינים: תערוכות מומלצות לסוף השבוע - אמנות - הארץ

חמורים, מצבי רוח ועובדים מצטיינים: תערוכות מומלצות לסוף השבוע

בבית בנימיני דנים במצבה של אמנות הקרמיקה, בגלריה שלוש חושפים עולמות של רגש, ובמוזיאון פתח תקוה בוחנים מצוינות באמנות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

קלה כחמורה התערוכה "חמור", המוצגת בבית בנימיני, עוסקת במצב החמוּר והחמוֹרי של הקרמיקה כמדיום בשדה האמנות הישראלי. היא מבקשת לגעת בחיים ובמוות, בסכנות הגוף והנפש הכרוכות אלה באלה עבור העוסקים במלאכת האמנות בכלל ובתחום הקרמי בפרט.

"חמור" דנה בסוגיית מקומה ומעמדה של האמנות הקרמית בשיח האמנות הישראלי, ובמיוחד בשאלת היטמעותם/התאיידותם של בוגרי המחלקות לעיצוב קרמי, המפליאים בעבודות גמר משובחות, אך אינם מצליחים לחצות את הקווים ולהשתלב בתערוכות ובחללי תצוגה עכשוויים. בתרבויות רבות סובל החמור מיחסי ציבור שליליים ומחוסר זוהר וכריזמה. האם הקרמיקה הישראלית משולה לחמור, חיה נטולת מובהקות, הסוחבת על גבה סטיגמות של בינוניות, אי אטרקטיביות ואפרוריות?

משתתפים: לידיה זבצקי, הילה עמרם, איתמר לוי, אורי שפירא ורועי מעין. אוצרת: רויטל בן אשר פרץ.

חמור. עד 24.11. בית בנימיני - המרכז לקרמיקה עכשווית, העמל 17, תל אביב. שעות פתיחה:  ב'-ה' 19:00-11:00, ו'-שבת 14:00-11:00.

האם הקרמיקה הישראלית משולה לחמור? עבודה של אורי שפירא ורועי מעין

רוח פרצים

התערוכה המשותפת לפנחס צינוביץ' ואסף רהט "ניסוי בחיזוי מצב הרוח", המתארחת בגלריה שלוש, שואבת את כוחה מחשיפה של עולמות נפש והלכי רוח. הצגת עבודותיהם של צינוביץ' ורהט אלה לצד אלה חושפת דמיון בין מופשט אמוציונלי (צינוביץ') לאקספרסיוניזם מנטלי (רהט) בציור המושתת על חוויות פרטיות וביוגרפיות אישיות.

עבודותיו של צינוביץ' מאופיינות בחיוניות ובתנופה לצד איפוק והתכנסות, ביד בוטחת הממלאת את כל שטח הבד לצד נאיביות ומלנכוליה מודעות לעצמן. מאז אמצע שנות ה-80 השחור הולך ותופס מקום מרכזי בפלטת הצבעים של צינוביץ', ובהתאמה גם השמות המלווים את ציוריו נתפסים כמבטאים תחושה קודרת. דרך העבודות הוא נדרש לתחושת המוות והסופיות ומעלה על פני השטח חרדות ופחדים מודחקים.

עבודותיו של רהט ממשיכות סדרות קודמות שלו, שבהן העלה דימויי נפש שהתבססו על חלומות, חזיונות וזיכרונות. מבין דימוייו הזכורים מהעבר בלטו עוברים במרחב רחמי מוגן לצד צורות אמורפיות וביומורפיות המרמזות לראשית החיים. עבודותיו החדשות הן בקנה מידה גדול ומבליטות פלטת צבעים קודרת ואקספרסיבית המאופיינת בתנועת יד מהירה, אינטואיטיבית ואגרסיבית. הדימויים המאכלסים אותן כוללים ראשי אדם וגולגולת לצד נחשים, ציפורים ודגים, היוצרים מעין הכלאות היברידיות. עולם סוריאליסטי המורכב מתום של ילדות ומחזיונות אפלים המצויים במטוטלת מתמידה. אוצר: יניב שפירא.

עוד נזכיר שבגלריה שלוש מתארחת התערוכה "בוגרות 2012", שמציגה עבודות של בוגרות בית הספר לאמנות חברה ותרבות במכללה האקדמית ספיר. התערוכה נמשכת עד יום ו' 7.9, וזאת הזדמנות אחרונה לבקר בה.

ניסוי בחיזוי מצב הרוח. עד 5.10; בוגרות 2012. עד 7.9. גלריה שלוש, מזא"ה 7, תל אביב. שעות פתיחה: ב'-ה' 19:00-11:00; ו' 14:00-10:00; שבת 14:00-11:00.

נאיביות ומלנכוליה מודעות לעצמן. עבודה של פנחס צינוביץ'

ציוני דרך במוזיאון פתח תקוה לאמנות מציגות שתי תערוכות: התערוכה "הזוכים 2011", שמארחת את הזוכים בפרסי משרד התרבות והספורט לאמנות ולעיצוב לשנת 2011, והתערוכה "עובדים מצטיינים", שמתכתבת עם תערוכת הזוכים.

ב"הזוכים 2011" מוצגות עבודות של 35 אמנים במגוון מדיומים: ציור, רישום, צילום, וידאו, מיצב, פיסול ועיצוב. העבודה מגישה מגוון מגמות, גישות וסגנונות ומבקשת לשקף תמונת מצב עכשווית של שדה האמנות בישראל. העבודות מזמנות דיון במכלול סוגיות הנוגעות להוויה המורכבת בישראל: רב תרבותיות, זהות פרטית מול זהות קולקטיבית, לוקליות מול אוניברסליות וריאליזם מול וירטואליות ואשליה. לצד השימוש בחומרי גלם מסורתיים ובסיסיים, היצירות עושות שימוש בטכנולוגיות דיגיטליות, באובייקטים ובסאונד, ובחלקן בולט השילוב בין מדיומים שונים וטשטוש הגבולות ביניהם. העבודות נעות בין מינימליזם לשפה חזותית עשירה ומורכבת, בין המושגי לרגשי, בין המופשט לנרטיבי. אוצרת: נעמי אביב, זוכת פרס האוצר לשנת 2011.

עמית ברלוביץ', מתוך העבודה "התעוררות", 2011, וידיאו. במסגרת "הזוכים 2011"

התערוכה "עובדים מצטיינים", שבה מציגים אמנים מצוות ההדרכה של המוזיאון, עוסקת באופן שבו מושגי הצלחה, תהילה ופרסום מהווים חלק אינטגרלי מהתרבות הפופולרית העכשווית, ומחלחלים גם לעולם האמנות. "עובדים מצטיינים" מרפררת גם לתערוכת הזוכים ומבקשת להעלות שאלות כמו מהו אמן מצטיין? האם מתן פרסים מהווה תמריץ לעשייה אמנותית טובה? מהי עשייה אמנותית מצטיינת בעיני הממסד וכיצד היא מוגדרת? האם אין דרך טובה יותר לתמוך בעשייתם של אמנים מבלי ליצר מנגנוני חלוקה?

העבודות בתערוכה הן במגוון מדיומים: ציור, וידיאו, מיצב, רישום ופיסול. הן נוגעות במורכבות הרגשית והמקצועית של האמנים ביחס לפוליטיקה של עולם האמנות ועוסקות בשאלות של השתייכות ודחייה, תוך שימוש בהומור עצמי, אירוניה וביקורת. בה בעת, חלקן עוסקות בכמיהה להצלחה ולהכרה ובהתמודדות עם חשיפה וביקורת. משתתפים: גליה בביוף-כדורי, יפעת גלעדי, סיון גרוס, דביר כהן קידר, אבשלום סולימן, רעות פרסטר, מיכל רובנס, אלומה רז וליאור שור. אוצרת: רעות פרסטר.

הזוכים2011, עובדים מצטיינים. עד 17.11. מוזיאון פתח תקוה לאמנות. ארלוזורוב 30, פתח תקוה. ב', ד', ו'-שבת 14:00-10:00; ג', ה' 20:00-16:00.

מהו אמן מצטיין? עבודה של מיכל רובנס. במסגרת "עובדים מצטיינים"

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ