אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עונת התערוכות נפתחת: האירועים החד פעמיים והתותחים הכבדים של הגלריות

סוף השבוע הקרוב הוא החגיגה השנתית של אוהבי האמנות, ממבקרים מזדמנים ועד למטיבי לכת. הנה כמה תחנות מסקרנות שכדאי לפקוד

תגובות

עונת התערוכות נפתחת עם האירוע המסורתי של "אוהבים אמנות. עושים אמנות", וכן תערוכות רחוב, סיור מודרך של חמישה מסלולי אמנות בעיר, ביקורי סטודיו ומופעים. מלבד האירועים החד פעמיים, המיועדים לסוף השבוע בלבד, אנחנו נפרדים בשמחה מהתערוכות המשמימות שענו לכותרת "תערוכת קיץ" ומקדמים בברכה את התערוכות שילוו אותנו בחודשיים הקרובים. אמנם אין איזו תערוכה שצפויה להיות בלתי נשכחת במיוחד (כמו שהיתה התערוכה "קרעים קוסמיים" של יהודית סספורטס, שפתחה את עונת התערוכות בגלריה זומר לפני כשלוש שנים), אבל בהחלט יש לא מעט תערוכות מסקרנות.

התערוכה המרכזית היא "עיר שדה" , שאצרה לאה אביר. הציבוריות כערך, שיטה ומושג היא נקודת מוצא משותפת עבור אמנים, משוררים, מוזיקאים ואקטיביסטים, שיציגו יחד בתערוכה הדו מוקדית, בגג גן העיר ובמתחם הסראיה ביפו. בין העבודות שיוצגו: פרויקט יאפא של מוחמד ג'אבלי, שיהפוך את מתחם הסראיה ביפו למרכז מבקרים בשם "יפו 2030" המנסה לדמיין באופן אקטיבי את העתיד הקרוב של יפו כעיר קוסמופוליטית שנותנת מענה לאוכלוסיות המודרות מההגמוניה התרבותית; עבודת סאונד מתמשכת של מאיה דוניץ, שמזכירה את מסר-מצר האלמותי, ובה תחליף האמנית את סביבות הקול של שני חללים שונים בעיר – הסאונד של האחד יוקלט ויישמע בשני וחוזר חלילה. התוצאה היא שכבות סאונד ופידבק שמתערבות בחללים ודוחסות את פערי הזמן והמרחב.

האמנים המשתתפים: אלונה רודה, אריאל אפרים אשבל, גרילה תרבות, הדס עפרת, הצימר, טמיר ליכטנברג, מאיה דוניץ, מאיר טאטי, מוחמד ג'בלי, נבט יצחק, סוסייטה ריאליסט (צרפת) ורועי רוזן.

עבודת סאונד מתמשכת של של מאיה דוניץ (צילום: יאיר רשף) 

» "עיר שדה". גג גן העיר ומתחם הסראיה ביפו. ה' 6.9, 23:00-20:00, ו' 7.9, 16:00-10:00.   

בגלריה הקיבוץ מוצגת כבר מיום שני התערוכה של גיא ברילר, "הדרך אל הקבוצה אינה קצרה אך גם לא ארוכה או ירושלים החדשה". ברילר הוא אמן ופרפורמר שעורך מסעות ארוכים ברחבי הארץ, במקומות ובזמנים הנושאים משמעות במסורת הקולקטיבית של היהדות. המסעות נערכים בקרוואן שבו הוא מתגורר בימי המסע, וממנו הוא גם משדר בזמן אמת לאינטרנט. 

התערוכה מחולקת לשניים - בחלל הכניסה יוצגו בווידיאו בזמן אמת פעולות שיבצע בימי התערוכה. בחלל הפנימי יציג על שלושה מסכי וידאו חומרים משני מסעות שערך במשך השנתיים האחרונות.

יעל קיני, שאצרה את התערוכה, מציינת כי היא תתקיים בתשרי, בעשרת ימי תשובה, בין ראש השנה ליום הכיפורים. במשך עשרה ימים ישוטט ברילר בקרוואן שלו בין קיבוצים וקבוצות – דגניה א', יזרעאל ועין חרוד. בעשרת הימים הבאים ישוטט האמן ברחובות תל אביב, הנושאים שמות הקשורים לתנועה הקיבוצית, לאישיה ולערכיה, "שנטועים כלוחיות ברחובות". נוסף לכך ייתלו על הקיר תצלומים מתוך המחשב, תצלום אחד מתוך כל יום פעולה. כך ייבנה על הקיר מעין יומן פעולה.

יומן פעולה. מתוך מסע בדרך לשלם של גיא ברילר (צילום: יובל יאירי)

» גיא ברילר, "הדרך אל הקבוצה אינה קצרה אך גם לא ארוכה או ירושלים החדשה". גלריה הקיבוץ.

כמה חודשים אחרי התערוכה שאצרה תמי כץ פרימן במוזיאון תל אביב, האמנות ההודית העכשווית צוברת תאוצה, וגלריה רוזנפלד תציג את "Days of Overlap" - תערוכה קבוצתית של אמנות הודית עכשווית.

את התערוכה אצרה אן מניגלייה והיא מציגה דור צעיר של אמנים העוסק במורכבות הקיום האינדיבידואלי ובחיים הפרטיים. "האמנים מגיעים מרקע דתי וגיאוגרפי מגוון ועבודותיהם עוסקות בטווח סוציו־פוליטי רחב. התפיסה המערבית את הודו כפלא אקזוטי ורוחני כבר אינה נקודת מוצא עבורם, והם מבקשים לתת מענה לנושאים חברתיים חדשים־ישנים: סביבה ואקולוגיה, שיטת המעמדות (קאסטות) הבעייתית, אי שוויון כלכלי ומגדרי, נישואי ילדים, שחיתות פוליטית ותרבות הצריכה המתפתחת על רקע הצמיחה הכלכלית".

מורכבות הקיום האינדיבידואלי. עבודה של Mahesh Baliga

» "Days of Overlap", תערוכה קבוצתית. גלריה רוזנפלד. ה' 6.9, 20:00.

ואיזו כותרת נהדרת לתערוכת היחיד של תמר הרפז, שתוצג בגלריה זומר"Girl-to-Gorilla". אז אמנם קינג קונג לא יהיה שם, אבל יוצג סרט אחר, המסמן את שיאו של מהלך מחקרי המתחקה אחר מקורותיו של הקולנוע. הרפז היא אמנית העושה שימוש מעניין במדיום הצילום, ההופך אצלה כמעט לציור. היא מעניקה לצופה חוויה המהלכת על הגבול שבין היחשפות לקסם של הדימוי הקולנועי השלם המוקרן על המסך ובין גילוי וחשיפת האשליה. 

על פי דף התערוכה, התערוכה היא תוצר של בהייה מתמשכת במסך המחשב הביתי. "כיסאות הקטיפה האדומים של בתי הקולנוע התחלפו במיטתה של הרפז, ושעות ארוכות מול מסך המחשב השטוח הפכו אותו לפתחה של מאורת ארנב פרטית, שהנפילה אל תוכה מסתחררת בסדרת השתקפויות אינסופית. בין מבני זכוכית מאולתרים, תאורות פשוטות וחפצים ביתיים, רוחות רפאים מופיעות, מתגלגלות ונעלמות. באמצעות טכניקות קוסמות מן המאה ה־19, ראיות לפשע נחשפות באופן הדרגתי, והצופה מוזמן להתהלך במנגנון יצירת הדימוי ולערטל את סודותיו של הקסם. צפייה קפדנית תוביל לפתרון התעלומה ותאפשר למבקר לברוח מן החדר". תודו שזה נשמע מפתה.

טכניקות קוסמות מן המאה ה־19. עבודה של תמר הרפז

» תמר הרפז, "Girl-to-Gorilla". גלריה זומר. ה' 6.9.

ובעתות כאלו לא תזיק גם קצת אופטימיות - גם אם יש בה דיסוננס והפרעה. אריק מירנדה יציג בגלריה חזי כהן את תערוכת היחיד "The Luckiest People in the World". בתערוכה מטפל מירנדה בדמויות ודימויים מספרי אמנות ומגזיני אופנה. מירנדה רושם וחותך, צובע ומטשטש, מוסיף עלילה וגורע פרטים. העבודות עשויות מצבעי דיו, זכוכית, טושים, גזירות, תאורות לד ופרספקס, ומותחות קו מפורטרטים קלאסיים ועד צילומי אופנה ותרבות עכשווית, כשברקע מהדהד לו כל הזמן הפופ ארט.

דרך המניפולציות שהוא עורך הוא מעלה שאלות על טבעו של היופי, ועל הקו הישר העובר בין לקסיקון דימויי המופת של תולדות האמנות ועד לצילום אופנה עכשווי. על פי דף התערוכה, בגוף עבודות אלו "עיסוקו של מירנדה ביופי ואסתטיקה גבוהה מגיע לשיא. מתוך עדינות ודיוק, מירנדה מפנה מקום לסדקים הנוצרים כאשר מתגלים סימניהם מעבר לכל הנוצץ".

מעבר לכל הנוצץ. עבודה של אריק מירנדה

» אריק מירנדה, "The Luckiest People in the World". גלריה חזי כהן. ה', 6.9, 20:00.

לאור הכוונה של אלי ישי להמשיך בגירוש הפליטים, אם צריך לבחור אירוע אחד ללכת אליו, הייתי בוחרת את "גר: 1.4 הר ציון, דרפור" , מאת דניאל לנדאו בשיתוף עם ענת דניאלי.

ברחוב הר ציון 54 בתל אביב שוכן משרד של בני קהילת דרפור, המשמש מרכז תמיכה לבני הקהילה. זוהי גם הכתובת הזמנית החדשה של פרויקט גֵר - פרפורמנס שבו הדמויות המצולמות חושפות בגילוי לב סיפורים אישיים המצטברים למסמך אנושי בלתי אמצעי. פנים המוקרנות על מסכות מתחברות ומתנתקות מהגוף החי של המופיעים במיצג, תוך יצירת ישות פיזית־דיגיטלית הנעה בין הזרה לאמפתיה.

ישות פיזית־דיגיטלית. מתוך פרפורמנס של דניאל לנדאו 

» "גר: 1.4 הר ציון, דרפור". רח' אלפסי פינת אבולפיה. ה' 6.9, 20:00, 21:00, 22:00.

אולי זה לא נראה כך, אך יש עדיין אמנים שעדיין לא התייאשו מהמחאה החברתית. במיזם המרחב "אמץ אמן" של האמן איתמר בגליקטר מציגים בבית האמנים כ־70 אמנים, צעירים ובוגרים, מכל רחבי הארץ קופות התרמה למען האמנות במסגרת תערוכת המחאה התרבותית "אין תרבות בלי לחם". הקופות מוצגות ברחבת בית האמנים ובתוכו, מעלות את דרישת האמנים לשכר אמן ומתריסות על מצב האמנות הפלסטית ומצב האמן כפרט.

לא התייאשו מהמחאה. אסיף שוורץ, "פתיינות"

» "אין תרבות בלי לחם", תערוכה קבוצתיתבית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב. ה' 6.9, 20:00.

כתבות שאולי פספסתם

*#