אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

עד 120: "מתושלח" בודקות גבולות עתידיים וקדומים

התערוכה הקבוצית "מתושלח" בוחנת את ההאצה הדרמטית בפיתוחים הטכנולוגיים ואת השלכותיה

תגובות

אורגניזם מוזר, בין סלע לזחל, מצוי בחלל חשוך. הצופה עומד ולפתע חש בתזוזה. האובייקט מתחיל לרחוש, לנוע, להשתנות ועדיין להיוותר סטטי. נקודות של אור זזות על האורגניזם, נדמות כמו רמשים זוחלים. נראה כי האובייקט מתחיל להישפך מתוך עצמו, אולי לגדול ולגדוש ולצאת החוצה. נדמה כי עוד רגע הנוסע השמיני ייוולד פה בתוך הגלריה, מתוך "הר חלל", העבודה שיצר שחר פרדי כסלו. פרדי כסלו יצר אובייקט המאזכר גולם ברגע הבקיעה. השימוש ברמשים ובזחלים כבר הופיע אצלו בעבודות, והפעם הוא הופך אותם לחלק ממיצב הנותר סתום אך מאיים. התחושה שכל רגע ייוולד משהו מתוך האובייקט מקבלת משנה תוקף כאשר יוצאים מן החלל החשוך לתוך הגלריה ומגלים שם את פסלו של עדי נחשון.

» "מתושלח" - לכל הפרטים.

כמה לא היית רוצה שדבר כזה ייוולד. נחשון יוצר הכלאה בין אשה לדינוזאור מחומר שרפי, פיברגלס מבריק, בצבעוניות של הפרשות גוף. לצד האשה ההיברידית, הנעה בין המיתי למאיים, מונחת שרשרת פנינים ענקיות, שאולי היא עצמה ילדה. נחשון מציע דמות מבעיתה, אלימה, המרמזת לסאדו מאזו, שמסכה מונחת על פניה. האם זהו יצור קדמון או עתידני? נדמה לי כי השאלה הזאת מרחפת כמעט מעל כל הדמויות המתארחות בתערוכה.

עוד רגע ייוולד הנוסע השמיני בתוך הגלריה. שחר פרדי כסלו, "הר חלל"

"מתושלח", כפי שבטח הבנתם, היא לא תערוכת קיץ קלילה ונעימה להפגת החום. זוהי תערוכה קבוצתית שהעבודות בה עוסקות באדם, בשיבוטו, באפשרויות המבטיחות שהופכות למבעיתות, שטומנים לו המדעים.מושג ה-UNCANNY מתאים לרבות מן העבודות. יש בהן מן המוכר, אך העיוות, המוזרות השונות שבהן יוצרות דיסוננס, חוסר נוחות, דחייה אך גם משיכה, ומעניקות לעבודות רבות את הקסם המסתורי המיוחד הזה, הפתיינות המבלבלת, הגורמת לצופה להירתע, אך בה בעת לרצות להמשיך להביט ולהתקרב.

אם נחשון יצר דמות שהיא בעיקר דוחה, הרי האשה של אניה קרופיאקוב מרהיבה, אך גם בה יש מן הקיצוניות המרתיעה. קרופיאקוב מציגה דמות מלאכית לבושה לבן וצהוב, ספק עומדת ספק מרחפת. צמה ארוכה ובלתי אפשרית מעטרת את ראשה, והמסגרת האובאלית שלה, המשלבת ארגמן וזהב, מקצינה עוד יותר את הריחוק הבלתי אפשרי מן הצופים. הניכור קיים כאן באופן אימננטי, כמו גם האסתטיקה הקיצונית של יופי בלתי אנושי, המנוכר לא פחות מדמויותיו החייתיות של נחשון.

אבי שניבאום, שאצר את התערוכה ברגישות ובתבונה, כותב כי "מאז ומעולם האדם חושב על ואז ולעולם, אבל בעשורים האחרונים, עם ההאצה הדרמטית בפיתוחים הטכנולוגיים, הוא מתחיל לחשוב על עצמו כעל אדם שחשב מאז ומעולם על ואז ולעולם. מדענים ואנשי רוח בקהילה הטרנסהומניסטית העולמית (h+) מנסים לתת את דעתם המוסרית, החברתית והפוליטית על תהליכים הרי גורל למצב האדם כגון הארכה רדיקלית של תוחלת החיים, השתכללות איכותנית של הבינה המלאכותית ומשחק חופשי על הגנום האנושי. הטרנסהומניזם אינו אלא הומניזם המוחל על אדם שונה, אדם משתנה ואדם מאוד מאוד משונה".

אתסטיקה קיצונית של יופי לא אנושי. אניה קרופיאקוב, "ללא כותרת"

זהו הרקע לתערוכה - הניצחון על הביולוגיה, הרדיפה אחר הנצח, תוך כדי הולדה של מוטציות שספק אם הן אנושיות. מתושלח מן הכותרת מצוי כאן כאב טיפוס, כדימוי, למי שחי זמן רב, רב מדי אולי. העבודות נעות ברובן על הגבול שבין האנושי לחייתי, ההיברידי והניסיוני, בודקות גבולות עתידיים וקדומים.

"Extras" של רותי סלע ומעין אמיר היא עבודת וידאו המדגימה "ריקוד" באמצעות הפעלת גירוי מגנטי על אזורים שונים במוח. קבוצת אנשים החובשת קסדות מזיזה ידיים, רגליים, חלק מן הפנים. כל הפעלה חיצונית גורמת להם להניע איבר מסוים. ה"ריקוד" הנוצר הוא ריקוד של המוח, והעבודה מדגימה היטב את הגוף ככלי ומייצרת את כוח הרצון והמחשבה העצמאית. בסיס העבודה הוא שימוש בטכנולוגיית TMS, סימולציה טראנס מגנטית, והיא משכילה להפוך את הניסוי לכוריאוגרפיה משעשעת ולא לניסוי מדעי מצולם תוך שמירה על מתח וקצב מעניינים. זה נכון לגבי התערוכה כולה, שהיתה יכולה בקלות להפוך לאילוסטרציה של רעיון, אך היא נותרת דינמית, מעניינת ומסקרנת ברבדים התמטיים והוויזואליים.

מגוון של טכניקות מוצגות בתערוכה. ורה קורמן מציגה רישום מעודן של הכלאה בין גבר לאשה. דמות יושבת על כיסא בפרופיל ומרכינה ראש. פנים של גבר, שיער נשי גולש, שדיים נשיים וכתפיים שריריות. קורמן הולכת על גבול דק מאוד, כמו הרישום המפורסם המציג דמות אחת הנראית פעם זקנה ופעם צעירה. נדמה כי הכל למראית עין, הצעיר הוא זקן, הזקן צעיר, האנושי, הצמחי והחייתי בלתי ניתנים להפרדה, והנשי והגברי גם הם ישות אחת.

» "מתושלח", תערוכה קבוצתית. גלריה גל-און. עד 28.7. שעות פתיחה: ב'-ד' 19:00-11:00, ה' 21:00-12:00, ו'-שבת 14:00-11:00.

*#