אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פועלים לבנים: התערוכה "טרמיטים" יוצרת דיאלוג

גלעד אפרת, יוני גולד ועמי פייצ'ביץ' מתעסקים בפני השטח הציוריים ובפני השטח בכלל

תגובות

התערוכה "טרמיטים" היא תערוכת ציור המציגה חיבור בלתי צפוי בין שלושה אמנים - גלעד אפרת, יוני גולד ועמי פייצ'ביץ', המייצרים ביניהם שיח, בעיקר ברמה הפורמליסטית. פני השטח של הציור, המצע והמניפולציה שעורך עליו החומר מצויים בעבודה של השלושה באופנים מגוונים. הנראות השונה של העבודות יוצרת מהלך מעניין ולא חיבור אקראי. חלל הגלריה מותיר מקום לכל אחד מהאמנים, ומציע, ברמיזה עדינה, הקשרים ביניהם. הבחירה להעניק לכל אמן קיר משלו נדמית לי נכונה, כל אחד מהם עובד בסדרה, וכל אחת מהסדרות מקבלת את מרחב הנשימה שלה. רמיזות לקשרים ויחסים מצויים ברקע, וחלקם נטווים גם בזכות המהלך שעושה הצופה בחלל. מאמן אחד לשני, לשלישי וחזרה לראשון. התוצאה היא תערוכת ציור טובה, שבולט בה העיסוק לא רק בפני השטח הציוריים אלא בפני שטח בכלל, ובדיאלוג המעניין שנוצר אצל כל אחד מהם בין טכניקת הציור ובין נושאיו המקומיים.

» טרמיטים - גלעד אפרת, יוני גולד ועמי פייצ'ביץ'- לכל הפרטים 

גלעד אפרת מציג עבודות מעולות. "ללא כותרת VII" הן שתי עבודות של פני שטח מדבריים, חוליים וסלעיים, בצבעוניות של אפור, שחור וחאקי. נקודת המוצא לציוריו היא צילום, וטכניקת הציור שלו היא הסרת שכבות צבע זו מעל זו. אפרת עובד בשכבות וללא מכחול, ומתחיל בהעתקת הצילום אל הבד בעזרת גריד של קווי שתי וערב, הממפים את הצילום. הוא מכסה את הבד בשכבות צבע בהירות ומעליהן כהות, ובעזרת פיסת בד מנגב את שכבות הצבע העליונות הכהות בעודן רטובות, חושף את השכבות הבהירות מתחתן, מוהל מעט את השכבות אלה באלה וכך יוצר את הדימוי. טכניקת החשיפה דומה לזו של חשיפת דימוי מצולם בחדר חושך, כשמתגלה הדימוי שכבר היה מוטבע על הנייר. במידה מסוימת אפשר להקביל זאת גם לתהליך העבודה של הפסל, המסיר את החומר המיותר, עד שמתגשם הדימוי שהיה טמון בו כל הזמן. אך אפרת הוא צייר, מחויב ואינטנסיבי, שהעיסוק שלו בנוף לוקח אותו לממד אחר, לעבר מחוזות מעורפלים יותר של נוף המאבד ממשות והופך לרגשי. העבודות של אפרת מציעות חוויה לוכדת. פני השטח שלו רוחשים ולוחשים, התנועה אינה מפסיקה, והוא אינו מקפיא את הרגע, אלא מאפשר לו תהליך דינמי, המתרחש נגד עיני הצופה והמתקיים תדיר ביחסים הנוצרים ביניהם.

גלעד גלעד אפרת, ללא כותרת VII

עמי פייצ'ביץ' מציג גם הוא ציורי טבע ונוף שאינם מאפיינים את עבודתו בדרך כלל, שצוירו על פי סדרת תצלומים שצילם בעצמו ברמת הגולן. אצל פייצביץ', כמו אצל פייצ'ביץ', הצבע הוא שחקן עיקרי, והא מצליח להפתיע, לענג ובעיקר ליצור דיסוננס. הצבעוניות בעבודות אלו היא פסטלית ניאונית, משונה ולא טבעית, הנוטלת את הנופים המקומיים, על הירוק המאפיר המוכר שלהם, לעבר מחוזות פנטסטיים, של ורוד, צהוב וירוק בוהקים. בניגוד לעבודות האקוורל שלו, שבהן אווריריות ושקיפות הצבע התעמתה עם התכנים הקשים, כאן פייצ'ביץ' נוקט טקטיקה שונה. את צבעי השמן הדשנים הוא חורת וחורץ, יוצר את הסדקים המאפיינים את האדמה היבשה על גבי המצע שלו. היופי הנוצר מטריד, טומן בחובו סכנות ואיומים. הדימויים - חבית ישנה, צמיד זרוק וחורבה - הם רמזים לצלקות ולמלחמות שעבר חבל ארץ זה, חבל ארץ פצוע שבו זרוקים, כחלק טבעי מן הנוף, רמזים לקרבות והרס. כך החבית החלודה הופכת מצע לצמחייה המקומית, וכך גם הגלגל הזרוק והמבנה ההרוס. כולם משתלבים היטב עם הצמחייה והפריחה. אבל אצל פייצביץ' גם המראה הנעים ביותר הוא כר לעימות פנימי וחיצוני. הצבעוניות הדשנה מאיימת להשתלט על הדימוי, החומר הדשן על המצע הפיזי והמציאות הפנימית על החיצונית. מול הכניסה תלויה עבודה שונה, שבה הצבעוניות הניאונית הוחלפה באדום ושחור מדממים, האדמה רוחשת מתחת לשמים אפורים לבנים, שאינם מציעים כל נחמה, מלבד אד כתמתם העולה מן האדמה ומייצר נקודת מפגש.

עמי פייצביץ', ללא כותרת (מסדרת רמת הגולן)

לציורים של יוני גולד ניחוח שונה. גולד מתעניין בתולדות האמנות הישראלית ומציג שתי סדרות ציורים שבמט ראשון נדמים ארכאיים. "מחצבה 1" משנת 2012 עונה לעיסוק במחצבות של דנציגר, והסגנון מאזכר את ציירי הריאליזם החברתי של שנות ה-50. זה מתחזק עוד יותר בסדרת ציורי הדליים, מחווה לשלום סבא. מבט נוסף מגלה כי גם גולד עסוק במצע ובפני שטח. הוא מותח את הבד על גבי משטח עץ, מצע ההופך אותו לנוקשה ואטום. אני חושבת שהעבודה הטובה ביותר של גולד מוצגת בחלון הגלריה, "טיפוס 3", בית "טיפוסי" עם גג משופע, חלון ודלת על רקע כחול, היוצר צבעוניות הזויה, חלומית, אך גם קרה וטורדת.

יוני גולד, טיפוס III

זוהי תערוכה מוצלחת המפגישה שלושה אמנים המכנים את עצמם, כפי שמספרת רווית הררי, אוצרת התערוכה, "טרמיטים, פועלי ציור בלתי נלאים, מסורים לעבודה, חוקרים, עובדים ובונים תוך כדי הרס".

» טרמיטים - גלעד אפרת, יוני גולד ועמי פייצ'ביץ'. עד 20.7. גלריה דן לאמנות עכשווית. אבולעפיה 15, תל אביב. שעות פתיחה: ג'-ה' 11:00-18:30, ו' 11:00-14:00.

*#