איך גנבו לנו את לוחות המודעות בעיר?

בשבוע האחרון הוחלפו כל לוחות המודעות העגולים בגלילים ענקיים של פרינגלס. האם הפרה עיירית תל אביב את זכויותיהם של התושבים?

אודיה גנור, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
אודיה גנור, עכבר העיר

ממבט על ניתן לחשוב כי על תל אביב השתלטו חייזרים, כאלה שמאוד אוהבים לאכול פרינגלס. זאת בעקבות הצבתם של גלילי פרינגלס אדומים ובוהקים, עצומים בגודלם, בשלל רחובות העיר, שאותם אפשר כנראה לראות ממרחקים אסטרונומיים. לפני כארבעה חודשים הציבה העירייה לוחות עגולים ומגודרים בפלסטיק, חלקם במקום לוחות מודעות עגולים קיימים וחלקם נוסף עליהם. בעקבות המהלך הזה הצטמצם משמעותית שטח הפרסום הקהילתי, אשר משמש את האזרחים לצורכים מקומיים. הלוחות, אשר מופעלים על ידי חברת ג'י.סי.דקו בהסכם עם העירייה, אמורים לשמש בשליש משטחם להודעות מהעירייה ובשני שליש לתוכן מסחרי. אולם ניתן לראות בבירור במונומנט הפרינגלס, כי השטחים המוקדשים לתוכן פרסומי רחבים בהרבה מהמותר. "זכות הביטוי במרחב הציבורי אמורה להיות מאוזנת, ולהינתן לא רק לבעלי הכסף הגדול", אומר ד"ר דניאל מישורי מבית הספר ללימודי הסביבה ע"ש פורטר, אשר ליווה בעבר עתירה נגד שלטי פרסום באיילון. "העירייה נתנה מענה לצרכנים ולא לאזרחים, והאיזון בין הציבורי למסחרי הופר. לאנשים פרטיים אין איפה לפרסם מודעה על מופע חדש או על שיעורי גיטרה, שלא לדבר על מישהו שאבד לו הכלב. הפחתת שטחי הפרסום הקהילתיים, שאין להם תחליף באינטרנט, היא שערורייתית". מישורי רחוק מלהיות בודד במערכה. חבר המועצה יואב גולדרינג (עיר לכולנו) מסביר מדוע מדובר בבעיה שאינה מסתיימת בהשתלטות מסחרית על המוח שלנו. "כיום אין דרך למנוע את הופעתן של פרסומות ענק בשטח שהוקצה בעבר לתושבים", הוא אומר. "אבל חלק מהלוחות החדשים מפריעים לציבור, למשל זה שעל חניית האופנועים ליד גן מאיר בקינג ג'ורג'. העליתי לפני חודש הצעה לסדר לגבי קביעת מינימום שטח פרסום ציבורי לנפש. כמו שיש כיום תקן לגבי מינימום של שטח ירוק לנפש, חייבים שייקבע תקן גם לגבי הנושא הזה. ההצעה עצמה הוסרה מסדר היום על ידי הקואליציה, אבל אני עדיין מנסה לקדם את הנושא בתוך העירייה כדי למנוע את הישנות המצב".מהעירייה נמסר: "הפרסום של  פרינגלס על גבי לוחות המודעות נעשה ללא ידיעת העירייה וללא אישורה, וחברת ג'י.סי.דקו נדרשה להסיר את הפרסום לאלתר. מתקני הפרסום העגולים המוארים הם מתקנים עירוניים המשמשים הן לפרסום מסחרי והן לפרסום עירוני, והם אינם מיועדים לשימוש הציבור וכך היה גם בעבר. נציין כי ברחבי העיר פזורים כ־350 לוחות מודעות מרובעים המיועדים לשימוש הציבור".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ