אמנות במשביר לצרכן: קדישמן לא באמת רוצה לקרב את התרבות לעם

קמפיין פרסומי של רשת המשביר לצרכן, גייס את הצייר מנשה קדישמן לצורך ציור פורטרטים של העוברים ושבים. למרות הניסיון להציג את המעשה כרצון לקרוב התרבות אל הרחוב, מדובר באקט שממסחר את האמנות והאמן היוצר אותה

יובל בן עמי, עכבר העיר אונליין
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יובל בן עמי, עכבר העיר אונליין

בעמוד 26 של העיתון "ידיעות האחרונות" הופיעה אתמול ידיעה מופלאה. סופר בה על האמן חתן פרס ישראל מנשה קדישמן, שהתיישב לו בחנות המשביר לצרכן בדיזנגוף סנטר והחל לצייר את דיוקנאות לקוחותיה. בנוסף לקדישמן פקדו את הסניף גם שלושה משוררים: אגי משעול, פנינת עמירם ואבי אליאס, כשכל אחד מהם קורא משירתו משל היה הדיזנגוף סנטר הר פרנסוס האגדי, מקום מושבן של המוזות.

היה צורך לקרוא יותר מעיתון אחד כדי להבין את הסיפור במלואו. "ישראל היום", למשל, לא הקדיש להתפרצות היצירתית ידיעה, אבל את כל עמוד 12 שלו תפסה מודעה של המשביר לצרכן בה מתהדרת הרשת בכרטיסי הברכה שלה ליום האם, מעשה ידי האמן מנשה קדישמן, שכל אחד מהם כולל "שיר ממיטב משוררי ישראל".

מה זה "שיר ממיטב משוררי ישראל" (לעומת שיר משירתם או מיצירתם של מיטב משוררי ישראל)? מביך לשגות שגיאה לשונית כשמדובר בשירה, אבל נניח לקופירייטרים של המשביר. נניח גם לעיתון שמעלה אייטם יחצ"ני מבלי להעניק לקוראיו מושג על מה הם בעצם קוראים, ונבוא בטענות ישר לאוחז במכחול.

משרבט דיוקנאות (מתוך יצירתו של מנשה קדישמן)

ניכר שקדישמן כבר שמע טענות, לפחות מפי מחברי הידיעה. כל ציטוטיו כפי שהובאו בעיתון מורכבים מהתגוננויות. "גם בגדים, יינות ושעונים זו אמנות", הוא מסביר. "זאת לא פחיתות כבוד להיות כאן. לא באתי בגלל הכסף. אם הייתי מבקש שכר אמיתי זה היה עולה פי חמישה. בסך הכל רציתי שתגיע עוד קצת תרבות לעם".

מובן שחשוב להביא תרבות לעם. השאלה היא איזו תרבות מביא קדישמן כשהוא הופך להיות צייר קריקטורות של המשביר לצרכן. גם את דיוקני צייר פעם האיש הזה, חתן פרס ישראל. עבדתי אז בחנות הדיסקים "אלגרו" בשינקין. אדון עבדקן ולבוש גלביה, מעניין בהחלט למראה, בא בשעריה ואני פתחתי איתו בשיחה. קדישמן הזמין אותי בנדיבות לסדנתו ועם צאתי ממנה העניק לי מזכרת. לקח לקדישמן פחות מעשר שניות לשרבט אותי. ברישום שהפיק דמיתי מאוד לכבשה. שנתיים או שלוש שמרתי על הדיוקן הזה עד שהבנתי שעם כל אהבתי האמיתית לכמה מעבודותיו האחרות של האיש, אין בו למעשה ערך, לא אמנותי ולא כספי, לא בעיני ולא בעיני יוצרו. כך, הנחתי לו להתקמט בין ערימות אחרות של ניירת.

עכשיו מניח האמן את עבודותיו האחרות ויוצא לייצר שרבוטים כאלה לטובת רשת בתי כלבו, לדבריו בעבור נזיד עדשים. האם באמת בא בתחושה של שליחות? קדישמן טוען בידיעה: "אמנות צריכה להיות במקומות כמו המשביר, שהציבור מסתובב בהם, לא במוזיאונים הקרים והיקרים או אצל איזה עשיר שקונה תמונה בשביל הביזנס ושומר אותה בכספת". אם יש אמן בישראל שיצירותיו נגישות, הריהו הדובר. פסלי החוצות שלו מכבדים פינות רבות בארץ, החל ברחבת מוזיאון תל אביב וכלה בשיכוני וולפסון בירושלים. האם לא מוטב היה לו השקיע את זמנו היקר ביצירת עוד פסל כזה? ואם ברצונו להביא דווקא את אמנות הציור אל העם, למה לעשות זאת דווקא במסגרת ממוסחרת?

איש לא היה עוצר בעד קדישמן, לו התיישב לו בפרוזדוריו של מרכז קניות וצייר עוברים ושבים. נראה אותו נאמן למילותיו ועושה דבר כזה – מקרב את האמנות אל העם. נראה אותו עושה זאת מבלי לפרגן לרשת שבעליה הם בעלי ממון שכספותיהם מלאות ציורים.

משוררת גרילה. אגי משעול (צילום: אלכס ליבק)

כאן נגיע למשוררים. מזה מספר שנים פועלת בארץ קבוצה בשם "גרילה תרבות", שעבדכם הנאמן, אפילו שאינו משורר, זכה להשתתף בכמה מאירועיה. הקבוצה מגיעה למקומות בהם מתרחשות עוולות חברתיים. ועורכת בהם אירועי שירה. לאחרונה הגיעה הקבוצה לדימונה, לתמוך במאבק נגד תאגידי המים ועלייתם השערורייתית של מחירי המים אותן, משלמות השכבות החלשות. אירוע השירה מושך תשומת לב תקשורתית לעניין וגם ממלא אותו בתוכן שירי. לפחות במקרה אחד, בעקבות אירוע אותו ערכה הקבוצה לאות תמיכה בעובדיו השובתים של מפעל אקרשטיין בירוחם, ציטטה השופטת בפסיקתה את אחד משירי האירוע. 

בעולם שבו מונעים מאנשים מים ומנשלים אותם מזכויות, לקוחות המשביר לצרכן יכולים לחכות. כן, גם להם מגיעה שירה וטוב שהיא תופיע על כרטיסי הברכה. כן, גם משוררים ואמנים צריכים להתפרנס וברור שזה לא תמיד פשוט, אבל למה לא לשלב בין הדברים? אגי ומנשה, לכם יש את הכח לגבות את גרילה תרבות או לעשות ביצירתכם מעשים אחרים שבאמת יקרבו את האמנות אלינו, וגם יסייעו לה לשנות את עולמנו. לכו על זה קודם כל, ותקפצו לסנטר אחר כך.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ