"צילום. פעולה": היכן שהמצלמות רועמות, המכחולים שותקים

בועז אהרונוביץ' מצלם עבודות של ג'קסון פולוק ובונה מהן חדשות, תומר קאפ ממקם ציורים בחלל הסטודיו ומפעיל מצלמה. תערוכה חדשה מחפשת לחזק את הצילום עם חומרי גלם של צבע ובד

יעל גוטרייך-אורון, עכבר העיר אונליין
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
יעל גוטרייך-אורון, עכבר העיר אונליין

מזה שנים ארוכות מתנהל הדיון הטעון על הצילום כמדיום בעולם האמנות. בעידן סופר-טכנולוגי, שבו טכנולוגיות צילום באיכות גבוהה זמינות לכולם, רבים שואלים מדוע צילום נחשב כאמנות. התערוכה הקבוצתית "צילום. פעולה" בגלריה דן מבקשת להציע נקודת מבט מעט שונה על העניין. גוף העבודות המוצג בתערוכה מתייחס כולו לעבודות צילום הנובעות ישירות מתוך פעולת הציור.צילום. פעולה - כל הפרטים

הרעיון לתערוכה נולד כאשר ביקרה האוצרת רווית הררי בסטודיו של האמן תומר קאפ ולדבריה אז נפל לה האסימון. “בבת אחת דברים התחברו לי והבנתי שפעמים רבות צלמים עדיין מרגישים כבנים חורגים בעולם האמנות, ומרגישים לעשות איזו פעולה מקדימה לצילום, שתצדיק אותו", מסבירה הררי. קאפ, שארבע מעבודותיו מוצגות בתערוכה, מתחיל את יצירותיו בציור מופשט על קנבס שהנו יצירה בפני עצמה. את אותו ציור הוא משלב בכל מיני סטים מבויימים בסטודיו, אותם הוא מצלם.

לדברי הררי, העבודות המוצגות בתערוכה נעות על שני סוגים של צירים. חלקן עוסקות בשיח התיאורטי בין סוגי המדיום השונים ומבקשות לדבר באופן שכלתני על רבדים של תהליכים. סוג אחר של עבודות חובקות בתוכן רבדים פסיכולוגיים ומעין הזמנה להשתהות, לנסות ולפענח מה רואה הצופה.זה אינו ציור של ג'קסון פולוק. עבודה של בועז אהרונוביץ'לפרק את פולוק

אחת מהעבודות הבולטות בתערוכה היא עבודותו של בועז אהרונוביץ', "צילום. פעולה", שממנה לקחה את התערוכה את שמה. אהרונוביץ צילם במהלך אחד מטיוליו בחו"ל ציורים רבים של הצייר הנודע ג'קסון פולוק. באמצעות פעולה של פירוק והרכבה הפריד את עבודותיו השונות של פולוק ומהחלקים השונים המורכבים מזריקות צבע וכתמים בנה סוג של "ציור פולוקי" חדש שאיננו קיים במציאות. בעוד פולוק נהג לפרק את המציאות לכתמים ולהתנתק מתיעודה, אהרונוביץ' עושה את הפעולה ההפוכה ומרכיב דימוי חדש. הציור של פולוק זכה לשם "ציור פעולה" נוכח מחוות הגוף הדרמטיות והניסיון התמידי לייצר דימוי המשוחרר ממגבלות ההיגיון. אהרונוביץ, כאמור, פועל באופן הפוך, כאשר הוא יושב מול המחשב בסטודיו ומתייחס אל המסך כאל קנבס חלק שעליו הוא בונה את הדימוי בזמן שפולוק בנה אותו על הקנבס האמיתי.בתחתית של יוהנסבורג יש זברות. עבודה של רוג'ר באלן

באותו דיאלוג בין הציור לצילום על אופוניו השונים משתתף גם רוג'ר באלן, צלם דרום אפריקאי נודע, אשר ארבע מעבודותיו מוצגות בתערוכה. למעלה מ-30 שנה עוסק בלאן בתיעוד שולי החברה בפאתי יוהנסבורג. בסדרה ממנה בחרה הררי את התצלומים המוצגים צילם באלן איזשהו בית מחסה אשר חוסים בו נוודים, הומלסים, פגועי נפש ואחרים באחד מהפרברים העניים ביותר בשולי יוהנסבורג. אותו בית מתאפיין בגיבוב מאוד גדול של שברים, רהיטים, בעלי חיים – חלקם מתים וחלקם חיים, מסיכות ועוד. “בחרתי עבודות שמתעדות את הקישוטים במקום, ציורי קיר, סוג של גרפיטי, קצת כמו שרבוט לא מודע,” אומרת הררי. לדבריה, אותו המסע שמתבצע דרך הצילום מתאפשר מאחר וקיימים שם הציורים שמאפשרים ביטוי אישי חזק יותר מאשר רק לחיצה על צמצם המצלמה.

בתערוכה משתתפים: רוני סתר, אלי אהרוני, תומר קאפ, בועז אהרונוביץ', דרור דאום, מישל פלטניק, עילית אזולאי ורוג'ר בלאן. שיח גלריה בנוכחות האמנים והאוצרת יתקיים ביום שישי, 10 יוני 2011, בשעה 14:00.צילום. פעולה - כל הפרטים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ