צבע טרי 2011: לא מתביישים להיות פופ

בשנתו הרביעית של יריד האמנות אף אחד כבר לא מעמיד פנים שזו פתיחת גלריה אליטיסטית. "צבע טרי 2011" מכוון לקהל הרחב ורוצה לתקשר איתו. התוצאה קומוניקטיבית, שמחה וצבעונית

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

אנשי הדור התל-אביבי הישן לא היו היחידים שפקדו השנה את יריד האמנות צבע טרי 2011. גם מרכיבי המשקפיים הצעירים של העיר היו שם. גם כמות אדירה של תיירים משולהבים שנראו כאילו הם טועים לחשוב, משום מה, כי מדובר בבירה אירופאית. כולם הגיעו אל מתחם הגן הבוטני בדרום תל אביב. הפסטיבל השנה עבר הסבה דרמטית מנמל יפו המרהיב לשורת ביתנים לבנים. הוא אינו מכיל השנה לובי מטופח ורווי אלכוהול, כי אם רצף של סרטוני יוטיוב (נותנת החסות) על מסכי פלזמה גדולים. בליווי אזניות ועכבר, בחר השנה עולם האמנות של "צבע טרי" להיות מוצג באופן מאורגן וקומוניקטיבי יותר, עם הוראות הפעלה והצטרפות למשתמשים חדשים. דווקא יש בזה משהו קוסם.צבע טרי 2011 - כל הפרטים

בשונה מן הלופטים המבריקים של השנה שעברה, אשר מולאו עד אפס מקום ביצירות מכל וכל, החליטו הפעם לשים דגש על האמנות גרידא, ללא גירויים חיצוניים כמו נוף לים. הביתנים חולקו לפי הגלריות המשתתפות, בעוד היצירות לפי נושאים, צבעים ומוטיבים. כך למשל, כאשר נבחין בפסל של טנק הנגרר על ידי זברות ("אחרית הימים של 2057", הוא נקרא), יופיעו לצידו עוד ציורים וצילומים של אותו אמן. הגיוני. גם המבקרים נראים נינוחים יותר, אבל אולי זה האלכוהול.לא מתגעגעים ליפו. "צבע טרי 2011" במתחם הגן הבוטני (צילום: אריאל בשור)מלאכים בשמי ברלין

עולם שלם של וידאו-ארט ואנימציה מקדם את פני הנכנסים, החל מחממת הוידאו של בית הפוסט "גרביטי", וכלה ב"עשה זאת בעצמך" עם האנימטור טום בייקר בסרטון יוטיוב. בכניסה לגלריות, דווקא הצילומים הם אלה מושכים את העין: מרהיבים במיוחד הם אלו של יובל יאירי במתחם של גלריה Zemack, של שי קרמר, המתעד בסיס סורי נטוש, במתחם של גלריה ג'ולי מ', ושל שפי בלייר עם "יונתן". עלו והגיעו כל הגלריות הגדולות: שלוש, גורדון, רוזנפלד ודביר, שהכילו השנה גם אלמנטים פוליטיים לא מעטים. מוצלחת במיוחד הייתה סדרת העיצובים הגרפיים של ערן רובינפלד (העורך הגרפי של מוסף "הארץ"), "ישראל שלנו", המדמה סדרת שערי עיתונים ישנים בניחוח שנות האלפיים.

הסבה דרמטית? כן, אבל לטובה (צילום: אריאל בשור)אבל הכי-הכי הייתה רוני סתר, ששיחקה עם אור וצילום על קו תל אביב-ברלין באופן מקסים ושובה לב. היא צילמה ומצאה תמונות ארכיון של שתי הערים, החל מנחלת בנימין פינת גרוזנברג, דרך ברלין ברפובליקת ויימאר וכלה בשתי הערים מינואר האחרון, הדפיסה בטכניקה מיוחדת ועל גבי שקף, "השחיתה" באמצעות רישום בעומקים שונים והדפסה תלת מימדית של דמויות שמהלכות ומתעופפות ברחובות, וחתמה בגוף תאורה אשר מאיר את הרישומים השקופים מאחורי כל אחת מן התמונות.גרמניה אחרת

ואם כבר ברלין, המארגנים השכילו להתכתב באדיקות עם עיר הבירה של האמנות הפלסטית. האמנים והגלריסטים הברלינאים שהשתתפו בפאנל מיוחד במסגרת הפסטיבל, ניסו לשמור על חזות אירופאית אסלית כשסיפרו על חוויותיהם הראשונות מישראל. במזוודה הביאו עמם את הבשורה הקרויה Emerging Art, שמטרתה להביא אמנים צעירים מכל העולם כדי לחיות ולהתפתח כיוצרים בברלין. למה? כי עלות המחייה זולה, מחירי השכרת הגלריות נמוכים, והאוצרים לא מפסיקים להגיע. גלריסטים מכל העולם מוזמנים לשם תדיר כדי ללמד את הגרמנים על המסורות השונות של הפצת אמנות.

וכמובן, הטאץ' הדיגיטלי. גוגל ארט פרוג'קט ביריד (צילום: אריאל בשור)הבשורה הברלינאית מביאה איתה, בראש ובראשונה, את האינטראקציה עם הקהל. הגלריות משלבות מייצגי פרפורמנס בחללים מיוחדים, היוצרים השתתפות קהל במתרחש. "הצעד ההכרחי הבא לכל האמנים הישראלים הוא לבוא לברלין", מכריזים הגרמנים, "אי אפשר למצוא עיר כמוה בגרמניה, ובעולם". השוני שמאפיין את דור האמנים החדש, הוא "פרייסלס", כדבריהם, והם תמיד פתוחים לפרטנרים חדשים.

יש שיגידו על "צבע טרי 4" כי הוא מכוון לאמנות סלון פופולרית, או שאולי סתם אבדה עליו הבריזה היפואית. איך שלא יהיה, השנה מדובר בסטארט-אפ לא מתחנחן כלל. האמנות לא מפחדת להגן על הפופ כערך. למען האמת, גם אין שום דבר רע בלקשט את הסלון.צבע טרי 2011 - כל הפרטים

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ