חוויית הצילום, יצרים אפלים והגדרת גבולות: תערוכות מומלצות לסוף השבוע

בגלריה הקוביה בוחנים הפשטה של צילום, במרחב לאמנות מזמינים להתנועע בתוך מיצב, ובגלריה פינברג פרוג'קטס מגרדים שכבות של היסטוריה

נורית אסיאג, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נורית אסיאג, עכבר העיר

פירוק ויזואלי התערוכה "קיט" בגלריה הקוביה מציגה עבודות של שלוש צלמות ואמן העוסקים בהפשטה דרך צילום או דרך מחשבה צילומית. 

ג'ני רפלסון משתמשת במה שהמדיום מאפשר היום מבחינה טכנית ותרבותית. מצלמה של טלפון, פילטרים, לומו. הפילטרים או הצילום ללא אור, מחזירים את נראות הצילום למקום הרבה פחות משוכלל כביכול. שמוליק טוויג בודק את המכניקה שמאפשרת את היווצרות הדימוי, הוא מפרק את הצילום לגורמיו הפיזיים וממציא טכניקות שבודקות את גבולות המדיום ומערבות אותו במדיומים אחרים. נגה גרינברג משתמשת ברגש ככלי, כמו שצייר משתמש בצבע מסוים. היא מייצרת פריימים שנוגעים במקום ראשוני מאוד אצל הצופה. רעות שאשא בודקת בצילומיה את מנגנון ייצור הרגש אצל הצופה בצורה יותר שכלתנית. היא עושה זאת בין היתר על ידי פירוק גיאומטרי של האובייקטים המצולמים, ובכך מוסיפה נדבך ויזואלי קר (למשל של צורה וצבע) למשמעותם התרבותית. 

המשותף לארבעה הוא הפירוק הוויזואלי והוצאת הצילום ממקומו התיאורי, ארבעתם בוחנים את חוויית הצילום. אצל כולם יש כמעט סתמיות ולכל אחד/ת דרך להימנע ממנה. אוצרת: אלה כהן ונסובר.

"קיט". עד 20.6. גלריה הקוביה, יהושע ייבין 13, ירושלים. שעות פתיחה: א'-ה' 18:00-10:00.

הרגש ככלי. עבודה של נגה גרינברג

אסתטיקה של קריעה והתפוררות מאירה גרוסינגר מזמינה את הצופה בתערוכה "קברט החיים" במרחב לאמנות להתנועע בתוך מיצב תלוי מקום שעוצב במיוחד לחלליה של הגלריה.

בחלל המרכזי הופכת גרוסינגר את הגלריה לבמת התרחשות שעליה מתנועעות מריונטות התלויות על חוטים שגודלן כגודל גוף אדם במשחקים של צורה, צבע, חומר, כיוון, תנועה וצליל. הקלילות שבה נעות המריונטות סותרת את הפרגמנטריות שמאפיינת את עבודת ההטלאה, ויוצרת אסתטיקה של קריעה והתפוררות – שילוב פרדוקסלי בין האסתטי למזעזע. הדמויות מטופלות בעת ובעונה אחת באגרסיביות, בעדינות ובחמלה, והתפירה נראית כניסיון כושל לאחד את הקרוע. תמונת הריקוד העליזה לכאורה מייצרת מבע של התפרקות וחוסר אונים. בחללי התצוגה האחרים נראות הדמויות שחוללו עצמן לדעת, והפכו לשברי כלים וערימות של גרוטאות איברים שהושלכו בתום עבודת הקברט שלהן.

כמו יצירותיה הקודמות של גרוסינגר, גם המיצב "קברט החיים" נושא מסרים פמיניסטיים. הקברט מופיע כמקום של יצרים אפלים המשמש לניצול הגוף הנשי, האשה מופיעה בו כאובייקט שימושי, כחפץ המוצג לראווה, כמוצר צריכה המושלך לאחר השימוש. המריונטות מזכירות את הנשים המחוללות, החל בעת העתיקה ובמיתולוגיה היוונית, דרך רקדניות התנ”ך וכלה באווירת הדקדנס ששררה בגרמניה בתקופת שתי מלחמות העולם. אוצרת: דניאלה טלמור.

מאירה גרוסינגר - "קברט החיים". עד 25.5. מרחב לאמנות, כיכר קדומים 8, יפו. שעות פתיחה: ב'-ו' 13:00-9:00, 18:00-14:00; שבת בתיאום מראש.

מבע של חוסר אונים. עבודה של מאירה גרוסינגר (צילום: ישראל גרוסינגר)

הגיונות סותרים עמי פייצ'ביץ' מציג בתערוכה "חשיפה לצפון" בגלריה פינברג פרוג'קטס ציורים של נופי רמת הגולן. פייצ'ביץ' נפגש עם רמת הגולן ונופיה בעת שירותו הצבאי ובמהלך טיולים. הוא הכיר את רמת הגולן כמקום הטרוטופי, שמתקיימים בו הגיונות סותרים, שכבות של היסטוריה, מקום שהוא קצה גבול מוגדר שעבר מיד ליד, המשמש מעין מראה הפוכה לחברה הישראלית כולה. פייצ'ביץ' מוצא עצמו מנסח את החוויה הזאת בצבע ובחומר. אוצרת: ים המאירי.

עמי פייצ'ביץ' - "חשיפה לצפון". עד 23.5. גלריה פינברג פרוג'קטס, שביל המפעל 3, תל אביב. שעות פתיחה: ד'-ה' 18:00-12:00, ו'-שבת 14:00-12:00.

מראה הפוכה לחברה הישראלית. עבודה של עמי פייצ'ביץ'

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ