"פאסיב אגרסיב אקספרסיב": לא מחדשת או מרגשת אך מגוונת ועכשווית

תחת המונח "פאסיב אגרסיב" אפשר להכליל כמעט כל יצירה הנעה בין הפנמה להחצנה, בין אנרגיה אצורה למתפרצת. ואפשר אם כן לראות בה תערוכת ציור עכשווי, בנקודת זמן מסוימת

הילה שקולניק-ברנר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הילה שקולניק-ברנר, עכבר העיר

התערוכה האחרונה שנתייחס אליה היא "פאסיב אגרסיב אקספרסיב", תערוכת ציור המוצגת בגלריה האוניברסיטאית. אני משוטטת בתערוכה, שלא מחדשת הרבה, אבל עושה בכל זאת, לפחות לי, סוג של סגירת מעגל (עם לימודי תולדות האמנות). אבל אין צורך להיות סנטימנטלית, התערוכה בהחלט לא מרגשת.

» "פאסיב אגרסיב אקספרסיב" - לכל הפרטיםתחת המונח "פאסיב אגרסיב" אפשר להכליל כמעט כל יצירה הנעה בין הפנמה להחצנה, בין אנרגיה אצורה למתפרצת. ואפשר אם כן לראות בה תערוכת ציור עכשווי, בנקודת זמן מסוימת. ההימנעות מן המקפים בכותרת בין פאסיב לאגרסיב היא החלטה אסטרטגית של האוצר, גלעד מלצר, שלדבריו לא ניתן להפריד בין שני הקצוות. הפסיבי והאגרסיבי שלובים זה בזה, ומה שנראה ממבט ראשון הוא לא בהכרח מה שנראה ממבט שני. בסופו של דבר, זה מקבץ של ציורים טובים יותר ופחות, הנראים אלגנטיים כל כך על רקע המבנה של הגלריה האוניברסיטאית. למרות שהפרקטיקה של חלק גדול מהעבודות היא של "ציור רע", לעתים זה ציור רע "טוב", לעתים פשוט ציור לא טוב, ולעתים ברע טמון גם רוע, בייחוד בעבודות של אבנר בן גל.מתבלטות מעל כולן העבודות של יעקב מישורי. העבודות של מישורי הן התפרקות מופלאה, התפוצצות של דימויים, הנארגים לכדי עבודה שיש בה הומור לצד הרס ושבר גדולים. שתי עבודות משנת 1995 המוצגות בכניסה הן קולאז'ים של צילום חרטום אונייה. בעבודה אחת האונייה פורצת לתוך קרחונים ומייצרת שברי קרח, ובשנייה שטה בתוך מה שנראה כליקוי חמה המשבר צבעים וצורות. שתי העבודות הן בין חלום מסויט לנפלא. מישורי מייצר, בתפיסה קולאז'יסטית מודרניסטית, מארג של צורות ודימויים החוזרים על עצמם ומבנים שפה וארטיקולציה מובחנת. הצבעוניות המאפיינת והכאוס מייצרים סדר חדש. הניגוד בין שמש לירח, הנרמזים כאן בבירור, מייצר עבודות שכל כולן משיכות ועימות, שתי עבודות מוקפדות וסוערות שמהן עולה פאסיב אגרסיב מופלא.

יעקב מישורי, 2008-2012

תוך כדי שיטוט בתערוכה אני מבינה עד כמה זה לא מובן מאליו לצפות בתערוכה קבוצתית נרחבת שיש בה רק ציורים. האקספרסיבי היה צריך להיות אולי המילה הראשונה בכותרת, כי ללא ספק הוא מככב כאן, והאדפטציות שלו מגוונות. גוף עבודות מעניין יש לניצן המרמן, עבודות דשנות, אקספרסיוניסטיות, שעולם מסויט בוקע מהן, גם אם לא תמיד באופן ישיר. באחד מציוריו משנת 2012 שתי דמויות מרקדות על רקע אדום. אף שהן אינן פיגורטיביות לחלוטין נדמה כי הפנים שלהן הן פני תיש או חיה אחרת. דמות שלישית המצטרפת לריקוד היא כלב. מראה התלויה על הקיר משקפת במטושטש את הנעשה בחדר באופן ולסקזי. בכלל, אמנים קלאסיים מרפררים ברקע עבודות שונות של המרמן, מודעות והענקת שפה עכשווית, הלוקחת אותם למחוזות אחרים, של אלימות מרומזת וכוחניות מאיימת.אבנר בן-גל, "טרייר", 2012העבודות הרוחשות של מרים כביסה מציעות לצופה התבוננות בחוסר יציבות, השתנות ותנועה. בדימויים סטטיים לכאורה מייצרת כבסה ערעור של המרחב. היא מציגה נופי טבע ונופים אורבניים, המרצדים, נוזלים ונשפכים, כאילו יש להם חיים משל עצמם. היה מסקרן לראות את העבודות הללו לצד אלו של מישורי, שגם בהן יש תנועה אך אין בהן הליריות של כבסה.

נראה לי כי העבודות של אבנר בן גל דורשות חלל מחוספס יותר, או לפחות גישה פחות מנומסת. הציורים שלו אניגמטיים, אוצרים בתוכם סודות ופשעים ויש בהם תחושה מסויטת ומאיימת. ב"קסטל", 2012, דמות אדם קוף ניצבת מול דמות ביזארית אחרת. הסצנה כמו לקוחה מתוך סרט מדע בדיוני, והאינטראקציה בין הדמויות אינה ברורה. למרות הערפול עולים ממנה יחסי כוחות של שולט ונשלט, של איום וסירוס. בן גל אגרסיבי, אך הוא עושה זאת באופן ממוסך, ביצירת סצנות שאינן קוהרנטיות, אך שלוכדות את הצופה. האצטלה האוצרותית מאפשרת כאמור מגוון רחב של עבודות, לעתים נטולות הקשרים איקונוגרפיים, פורמליסטיים או מדיומליים. בולטות לטובה גם העבודות של מריק לכנר, שלמרות הגודל, הצבע, האקספרסיביות והגודש, יש בהן רגישות אנושית, והתמקדות בפרט המשליך על מצב רגשי או קיומי. לכנר מייצר אמירה אישית, כמו בציור מכמיר לב משנת 2013, שבו נראה פלג גופו התחתון של גבר עם רגליים אדומות בכפכפי אצבע, האוחז בידה של ילדה אדומה. הצבעוניות הבשרנית של לכנר כמו חיה בזכות עצמה, מקיימת נוכחות המשתלטת על הצופה. נדמה שהאמן עצמו מצוי בתוך המצע ומקיים דו שיח בלתי פוסק עם הצופים. 

זמיר שץ, "ארץ ישראל יפה", 2012

» "פאסיב אגרסיב אקספרסיב", תערוכה קבוצתית. הגלריה האוניברסיטאית. עד 3.5. שעות פתיחה: א'-ה' 19:00-11:00, ו' 14:00-10:00. שעות פתיחה בפסח 2013: ד'-ה' 28.3-27.3, 19:00-11:00; ו' 29.3, 14:00-10:00.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ