רמת גן, תל אביב או ירושלים? עושים סופ"ש במוזיאונים

ציורי גברים ונופים במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, צילומים בשוט אחד במוזיאון תל אביב, ועבודות של מירו במוזיאון ישראל

נורית אסיאג, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נורית אסיאג, עכבר העיר

הרווח בין הגבר לחולצה ישראל חמד מציג בתערוכה "מרטירים" במוזיאון רמת גן עבודות שנעשו בשלוש השנים האחרונות, ושברובן מצוירות דמויות של גברים. בחלק מהתמונות יש דמות אחת בלבד, ובחלקן נראות דמויות אחדות באינטרקציות שונות. חלק מהעבודות הן ציורי דיוקן, ולצדן מוצג גם מספר קטן של ציורי נוף ובעלי חיים.

ציוריו של חמד מתמקדים בדמות האדם, ליתר דיוק בגופו של הגבר ובבשרו, אך גם בבשרו של הציור, וכל מעשה הציור מלווה בהרבה תשוקה - לצבע, לחומר, לציור ולאמנות. תשוקה זו עוברת לצופה באופן בלתי אמצעי. החומריות והגוון של הדמות נארגים מבעד לשכבות הצבע הרבות ובאמצעות תנועת המכחול הקצבית. בתוך כך נוצרת פלסטיות שהיא בו זמנית אשלייתית וחומרית. "כל כתם משרת את יתר הכתמים שסביבו, ובו בזמן עומד בפני עצמו במראה שלו, בממשות שלו. אני מתייחס לצבע כאל עצם תלת מימדי ומוצק, ולציור כתבליט", אומר חמד. אוצרת: מאיה כהן לוי.

תערוכה חדשה נוספת שמציגה במוזיאון רמת גן היא "לעתים שוכחים שהשממה לא היתה שממה כלל" של הצייר אילן ברוך. עבודותיו עוסקות בנופים ואנשים, ונעות בעקבות מסע חייו של ברוך, מסמטאות השכונות החרדיות אל התרבות הישראלית, אל מה שמכונה התרבות החופשית, אל האקדמיה, אל הפילוסופיה, אל הארכיאולוגיה, אל הגילוי. אוצר: מאיר אהרונסון.

ישראל חמד - "מרטירים", אילן ברוך - "לעתים שוכחים שהשממה לא היתה שממה כלל". ללא מועד סיום. מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, דרך אבא הלל 146, רמת גן. שעות פתיחה: ב', ד' 16:00-10:00; ג', ה' 20:00-10:00; ו' 13:00-9:00; שבת 15:00-9:00.

מתמקד בדמות האדם. עבודה של ישראל חמד

עבודה בעיניים התערוכה "עבודה בשוט אחד"  המוצגת במוזיאון תל אביב נוצרה במסגרת מיזם של אנטיה אהמן והרון פרוקי שהחל ב־2011 ואמור להסתיים בסוף 2014. אהמן ופרוקי ניהלו סדנאות ב-15 ערים ברחבי העולם, וכעת יוזמים בעקבותיהן סדרת תערוכות. "עבודה בשוט אחד" היא התערוכה הראשונה בסדרה, והיא מציגה עבודות וידאו מסדנאות בבנגלור, ברלין, ז'נבה, ריו דה ז'נרו ותל אביב. המיזם בשיתוף מכון גתה.

בכל עיר שהשתתפה בחלק זה של המיזם עבדו אהמן ופרוקי עם אמנים מקומיים ועם במאי קולנוע והפיקו סרטי וידאו של שוט אחד שאורכם דקה או שתיים בנושא "עבודה". המשימה היא להתמודד עם היחודיות בכל עיר: לפקוח את העיניים ולהיות בתנועה. היכן נמצא כל סוג עבודה? מה נמצא במרכז ומה בפריפריה? מה אופייני ומה בלתי רגיל בכל עיר? אילו מהלכי עבודה עשויים להיות מאתגרים מבחינה קולנועית?

הצילום יכול להיות סטטי, פנורמי או בתנועה, אבל חייב להיות בשוט אחד, בלי חיתוכים. אהמן ופרוקי נסמכים בכללים אלה על שיטות צילום סרטים מראשית המאה ה-19. במסגרת הסדנאות חקרו המשתתפים את היצירתיות הייחודית שבאילוצים כאלה. כדי ליצור שוט של דקה או שתיים נדרשת מידה רבה של ריכוז ומיקוד. כל פרט חשוב, כפי שמדגימים סרטי הווידאו המוצגים בתערוכה: שוט אחד יכול ליצור סיפור, מתח או הפתעה.

התערוכה מתמקדת במבחר של 30 סרטים קצרים, שישה מכל עיר, המוקרנים שוב ושוב על מסכים הסמוכים זה לזה. תצוגה זאת מאפשרת לצופה להתמקד ברצף של סרטי וידאו מעיר אחת או להשוות ולהנגיד את הדומה ואת השונה שבערים המוצגות בתערוכה. אוצרת אורחת: אנטיה אהמן; אוצרת אחראית: אולגה כהן.

"עבודה בשוט אחד". עד 30.5. מוזיאון תל אביב לאמנות, שדרות שאול המלך 27, תל אביב. שעות פתיחה: ב', ד' 16.00-10.00 ג', ה' 22.00-10.00 ו' 14.00-10.00 שבת 16.00-10.00.

אנה רבורדו, עובדים עוזבים את המפעל, ליסבון, פורטוגל, 2011

בקצב הפלמנקו במרכזה של התערוכה "מניפה ונעל: הרקדנית הספרדייה של מירו" המוצגת במוזיאון ישראל שתי יצירות של ז'ואן (חואן) מירו מאוסף המוזיאון – הציור "רקדנית ספרדייה" מ-1927 והרישום "רקדנית ספרדייה" מ-1924. את שתי התמונות משלימות עבודות מושאלות ממוסדות בינלאומיים חשובים.

תנועות הידיים החושניות, המחוות מלאות ההבעה ונקישות העקבים המאפיינות את הפלמנקו היו למירו השראה למתווים, לרישומים, לציורים ולהדבקים של רקדניות ספרדיות למכביר על פני עשורים רבים – המוקדם מ-1921 והאחרון מ-1981. העבודות מוגשות במגוון סגנונות – ריאליזם, קוביזם, סוריאליזם ומופשט – אשר חושפים את הניסויים החוזרים ונשנים שערך האמן בצורות, באמצעים ובטכניקות. 

מוסדות אמנות מכל העולם נרתמו לתערוכה והשאילו יצירות של מירו המתייחסות לנושא הרקדנית: המומה, הפומפידו, מוזיאון לאומי בבריסל, מוזיאון לאומי במדריד, קרן מירו בברצלונה ועוד. אוצרת: ד"ר עדינה קמיאן-קשדן.

"מניפה ונעל: הרקדנית הספרדייה של מירו". עד 29.6. מוזיאון ישראל, שדרות רופין 17, ירושלים. שעות פתיחה: א', ב', ד', ה' 17:00-10:00, ג' 21:00-16:00, ו' וערבי חג 14:00-10:00, שבתות וחגים 17:00-10:00.

עבודה של ז'ואן מירו

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ