קולנוע בדעיכה או קרמיקה בפריחה? תערוכות מומלצות לשבוע הקרוב

בתי קולנוע נטושים בבית האדריכל, אמנות קרמית תוססת בבית בנימיני, חגיגת אופנה במוזיאון תל אביב, ותיאטרון ישראלי במוזיאון לאמנות רוסית 

נורית אסיאג, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נורית אסיאג, עכבר העיר

קינה על הזנחה שרון רז מציג בתערוכה "היכלות נטושים" בבית האדריכל בתל אביב צילומים המתעדים בתי קולנוע נטושים בישראל. בית הקולנוע היה בעבר לבה הפועם של העיר, אך פריחתו של בית קולנוע כאייקון תרבותי ואדריכלי היתה קצרה: המבנים המהודרים נשכחו וננטשו. עבודתו של רז, אדריכל ומתעד עיקש של מבנים זנוחים, עוקבת אחרי דעיכתם של בתי הקולנוע הנטושים של ישראל. 

בתיעוד של רז יש רצון לשמר, ולו רק בצילום, אדריכלות אחרת, לעתים מוקפדת יותר, לעתים צנועה יותר ובוודאי נוצצת ותוקפנית פחות מזו של ימינו, במיוחד כשכבר ניכרים בה סימני הזמן. התצלומים הם גם קינה על ההזנחה המאפיינת את היחס הישראלי לסביבה הבנויה.

היכל בית-הקולנוע הנטוש הוא מניפסט נוגה של נטישה וקמילה, של תהילת עולם חולפת, שדווקא היא חושפת ומגלה את האיכויות הארכיטקטוניות. התערוכה "היכלות נטושים" בגלריה דולה מן המכלול התיעודי של שרון רז תצלומים המנסים לעמוד על הניגוד הזה, שהוא אולי סוד קסמם של בתי הקולנוע הנטושים. אוצר: אדר' ערן טמיר-טאוויל.

שרון רז - "היכלות נטושים". עד 18.4. בית האדריכל, המגדלור 15, יפו. שעות פתיחה: א', ג'-ה' 17:00-10:00; ב' 19:00-10:00.

קופת קולנוע שרון, נתניה. עבודה של שרון רז

סיסמוגרף קרמי התערוכה "Shift" בבית בנימיני מציגה עבודות קרמיקה באקדמיות ובמכללות לעיצוב ואמנות. בשנים האחרונות, לאחר דעיכה מסוימת, הפך העיצוב הקרמי לזירה תוססת ורבת עניין.

השינויים שהתרחשו בעקבות המהפכות הטכנולוגיות (התעשייתית והדיגטלית) איתגרו את תחום הקרמיקה להגדיר את עצמו מחדש. טלטלה זו השתקפה באקדמיות השונות בעולם בסגירת מחלקות לקרמיקה או בהתמזגותן עם המחלקות לעיצוב תעשייתי. בלאחרונה ניתן לראות בעולם שינוי במגמה זו: המחלקות לעיצוב קרמי פורחות, וגדלה המודעות לשימור גוף הידע הקיים. מגמה זו והתפתחויות טכנולוגיות חדשות יצרו שדה פעולה מרתק המגשר בין Low Tech ו- High Tech, תיאוריה ופרקטיקה, המאפשר את מתיחת הגבולות המתודיים של התחום.

נקודת המוצא של "Shift" היא ההנחה כי שינויים משמעותיים בתוכניות לימוד של בתי הספר להשכלה גבוהה לעיצוב ואמנות מבשרים שינויים כלליים בתרבות, וכי התרחבות הפעילות בתחום הקרמיקה במוסדות הלימודיים מצביעה על הטמעת המגמה הגוברת של העניין בתחום.

תהליך זה, הנמצא בראשיתו, פותח דיון מחודש ביחס למהותו של גוף הידע הקרמי, שיטות העבודה עמו והוראתו בהקשרים השונים. למרות שעדיין לא ניתן להבין ולנסח את משמעויותיו של שינוי זה, העבודות בתערוכה מסמנות את התזוזה המתרחשת בשנים האחרונות בשדה עיצוב הקרמי ובודקות את כיוון הלכי הרוח החדשים המנשבים בו.

"Shift". עד 27.4. בית בנימיני - המרכז לקרמיקה עכשווית, העמל 17, תל אביב. שעות פתיחה: ב'-ה' 19:00-11:00, ו'-שבת 14:00-11:00.

עבודה של רחל בוקסנבוים

לובשים אמנות הערב Art to Wear מתקיים ביום ג' 19.3, 22:00-19:00 במוזיאון תל אביב. האירוע, שנערך במסגרת תערוכת שנקר במוזיאון, כולל הרצאות על קשרי הגומלין שבין אמנות לבין אופנה, סיור מודרך עם מנחי הקורס והסטודנטים וסיור בתערוכות האופנה המציגות כעת במוזיאון: "כריסטובל בלנסיאגה אוסף אופנה פרטי" ו"גוף הדברים - שלוש סביבות אופנה: בלס, בודיקה, סנדרה בקלונד".

זויה קורט, מרצה בכירה ומתאמת הפרויקט מטעם מוזיאון תל אביב לאמנות: "במאה ה-20 בכלל ובעשורים האחרונים בפרט, התעצם הקשר בין אמנות לבין אופנה. מעצבי אופנה מושפעים מיצירות אמנות, מצטטים אותן בבגדים שהם יוצרים ומגיבים להן. אמנים גם יוצרים עבודות התואמות את הלכי הרוח האופנתיים, את דימויי הגוף, את הזהות האישית והחברתית ואת תרבות הצריכה".

Art to Wear. ג' 19.3, 22:00-19:00. מוזיאון תל אביב לאמנות, שדרות שאול המלך 27, תל אביב.

מתוך תערוכת שנקר במוזיאון תל אביב (צילום: תמי דהן)

אורות הבמה התערוכה "הצגת הבכורה של האדריכל אריה אל-חנני" במוזיאון לאמנות רוסית ברמת גן מציגה עבודות לתיאטרון משנות ה-20 של אריה אל-חנני, עבודות המתייחסות להצגות הראשונות של תיאטרון אהל ותיאטרון הבימה.

אל-חנני (נולד בפולטבה, אוקראינה, בשם לב ספוז'ניקוב; 1898–1985) מוכר בישראל כאדריכל בעל שם. אל-חנני, חתן פרס ישראל לאדריכלות (1973) ועמית כבוד במכון האמריקני לאדריכלות (1984), היה אחד מחלוצי הסגנון הבינלאומי באדריכלות הישראלית. הוא עיצב את הביתנים של ירידי המזרח הראשונים בתל אביב בשנות ה-30 ויצר את פסל הגמל המעופף המפורסם, שהיה לסמל היריד, ואת הפסל הקונסטרוקטיביסטי עצום הממדים "הפועל העברי" (המוצב כיום בנמל תל אביב). ואולם, יצירתו המוקדמת של אל-חנני, הצייר ומעצב התיאטרון, משנות ה-20 של המאה ה-20 נותרה עד היום בצל הקריירה האדריכלית המפוארת שלו. זאת אף על פי שאל-חנני היה אחד ממעצבי התיאטרון הראשונים בארץ ומחלוצי המודרניזם בציור הארצישראלי.

התערוכה במוזיאון לאמנות רוסית ע"ש צטלין מוקדשת לעיצובי התיאטרון של אל-חנני בעשור הראשון לאחר עלייתו ארצה מאוקראינה ב-1922. עבודות אלה כוללות מתוות לתלבושות ולתפאורות להצגות הראשונות של תיאטרון אהל ותיאטרון הבימה מאוסף משפחתו של האמן ומארכיון התיאטרון ע"ש יהודה גבאי (בספריית בית אריאלה בתל אביב). בתערוכה מוצגים גם כרזות ותצלומים מתוך הצגות בעיצובו, הממחישים את האופן שבו קמו לחיים על הבמה מתוות הצייר. לתצוגה נוספו גם כמה ציורי שמן וגואש של אל-חנני משנות ה-20, שאף בהם מוטבע חותם התיאטרליות. בעבודות אלה בולטת השפעת הקובו-פוטוריזם והניאו-פרימיטיביזם שפרחו בתקופת האוונגרד הרוסי המוקדם. רוב העבודות מוצגות בתערוכה לראשונה. אוצרת: לסיה וייסקון.

"הצגת הבכורה של האדריכל אריה אל-חנני". ללא מועד סיום. מוזיאון לאמנות רוסית, חיבת ציון 18, רמת גן. שעות פתיחה: ב', ד' 16:00-10:00; ג', ה' 20:00-10:00; ו' 13:00-9:00; שבת 15:00-10:00.

אריה אל-חנני, מתווה לתפאורה למערכון "מסיפורי הלבנה", מההצגה "נשפי פרץ", תיאטרון אהל, 1926 (ארכיון התיאטרון ע''ש י. גבאי, ספריית בית אריאלה, תל אביב)

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ