שבירות, עצמאות וזהות: תערוכות מומלצות לסוף השבוע

רקפת וינר עומר בודקת גבולות בגלריה פינברג פרוג'קטס, בית אבי חי בוחנים את התרבות הקיבוצית דרך מנהגי החגים, ואסד עזי ובני אפרת עוסקים במהות האמנות במכללת אורנים

נורית אסיאג, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נורית אסיאג, עכבר העיר

מנעד פנימי של תחושות רקפת וינר עומר מציגה בתערוכה "פעמון זכוכית" ציורי דיוקנאות ובהם פנים הנמסכים במשטחי צבע מרובדים ובשרניים. פני שטח אלה מתייחסים לבליעה, לסימון הגבול בין החוץ לפנים - גבול המהווה מחיצה מגוננת מגירויים חיצוניים - לתקשורת ולחילוף עם הסביבה, לרישום עקבות ולהרס עצמי.  עבודותיה של וינר עומר מתארות את המנעד הפנימי של התחושות והרגישויות שבמעברים התכופים בין פנים לחוץ הכרוכים בפרקטיקה האמנותית שלה. שמות הציורים מצביעים על גוף עבודות המתאר התבוננות ברגעים בחיי היומיום: "גולשת ", "להקת בנות", "אשה מדברת", "אשת האמנית", "הכלבה". הפער בין התבוננות בעולם שמסביב, הביתי והתרבותי, ובין האימה והשיבוש שבאופן הציור מכוון לפעמון זכוכית בועתי ושביר המגן על קיום שהוא כביכול נינוח, מעודן, כזה המאפשר פנאי, התבוננות וחיי מותרות שאולים, מוקצבים. קיום ציורי זה בולע שברים גדולים של המציאות.

רקפת וינר עומר - "פעמון זכוכית". עד 4.4. גלריה פינברג פרוג'קטס, שביל המפעל 3, בניין 5, קומה 2, תל אביב. שעות פתיחה: ד'-ה' 18:00-12:00, ו'-שבת 12:00-14:00.

רקפת וינר עומר, "פרויד", 2012

בעקבות האתוס הקיבוצי התערוכה "סדר חדש" בבית אבי חי בירושלים עוסקת בחגי העומר כפי שנחגגו בקיבוצים: פסח, שבועות, חג הגז וחג המים. התערוכה מתמקדת בטקסים המיוחדים בקיבוצים: הבאת ביכורים, טקסי הפסח וחג הגז. חגים אלו מתקיימים בתקופה המתחילה במוצאי החג הראשון של פסח ונמשכת עד שבועות. בתערוכה יוצגו צילומים, חפצים, קטעי וידאו וציורים המציעים נקודת מבט חדשה על הקיבוץ כיוצר אורח חיים ייחודי ותפיסה יהודית מקורית.

"סדר חדש" מציגה את הערכים ההיסטוריים של הקיבוץ, את התרבות הקיבוצית ואת האתוס של הקיבוץ כיוצר ה"ישראלי החדש". כמו כן היא בוחנת את שאלת מרכזיותו של הקיבוץ באתוס הישראלי ובתרבות היהודית, ואחד הביטויים המוצלחים של תרבות זו הוא הפרשנות הייחודית לחגים.

התערוכה מתמקדת בשבעת השבועות של ספירת העומר מנקודת המבט הקיבוצית, והיא מאפשרת למבקרים להכיר מקרוב את הרעיון המרכזי שעמד בבסיס היצירה התרבותית הקיבוצית: הרצון ליצור יהודי חדש וחברה חדשה בארץ האבות. ואכן, רוב החגים בקיבוצים שואבים מהמסורת היהודית, אך הם קיבלו במסגרת הקיבוצית אופי חקלאי. כך, למשל, הקיבוצים חידשו (ויש שיאמרו, המציאו) את חג הגז, הנחגג בסביבות פסח, ומקורו במקרא, כאשר מגדלי הצאן היו גוזזים את צמר הכבשים. יש קיבוצים שבהם עדיין מציינים את חג המים, שבעבר נחשב אחד המנהגים של חג שבועות. הקיבוצים גם נותנים פרשנות אחרת  לשבועות, וגם סדר הפסח הקיבוצי אינו צמוד בהכרח לטקסטים הדתיים. אוצרות: ד"ר מרב בלס ואורית אנגלברג.

"סדר חדש". עד 17.5. בית אבי חי, המלך ג'ורג' 44 פינת קק"ל, ירושלים. שעות פתיחה: א'-ה' 19:00-10:00, ו' 12:30-9:30.

מחוללות בשדה בטקס העומר, 1952, ארכיון רמת יוחנן

למבחן הצופה אסד עזי ובני אפרת מציגים בתערוכה "להוסיף כדי לגרוע" עבודות המשקפות את המהותי בדרכם האמנותית. עזי, אמן דרוזי ישראלי, צייר פיגורטיבי-פוליטי, ביקש להזמין לתצוגה משותפת בגלריה באורנים את אפרת, אמן מושגי, רב תחומי, שפרץ את גבולות ישראל ולו קריירה בינלאומית. סטודנטים אוצרים: גלית בן אבו, טלי מילשטיין, מנאל נסר אלדין; אוצר ומנחה: פרופ' דוד וקשטיין.

אפרת יבצע על קיר הגלריה  עבודה חדשה, מינימליסטית-מושגית , המתכתבת עם סדרת עבודות שעשה בשלהי שנות ה-70 של המאה ה-20 – "adding to subtract" (להוסיף כדי לגרוע).

עבודה של בני אפרת, מתוך "Adding to Subtract"

עזי מציג סדרת ציורים שבהם הוא מבקש לאשש את הציור וזהותו כצייר. הוא דן בסוגיית הדימוי המצויר השואב את השראתו ממסורות הציור בין מזרח למערב ומעמיד מחדש את הציור למבחן הצופה בין זמננו בהקשר הסוציו-פוליטי המורכב של אזורנו.

אסד עזי ובני אפרת - "להוסיף כדי לגרוע". עד 3.4. מכללת אורנים, קרית טבעון. שעות פתיחה: א'-ה' 15:00-8:00, שבת 14:00-11:00.

אסד עזי, "וולקן מפתיע את ונוס [בעקבות טינטורטו]"

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ