הכפר, הקיבוץ, העיר: תערוכות מומלצות לסוף השבוע

אלי שמיר מציג את כפר יהושע כמיקרוקוסמוס בגלריה זימאק, ריקי מנור בוחנת יסודות בבית אהרון כהנא, ועודד הירש סוגר מעגל במשכן לאמנות עין חרוד

נורית אסיאג, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נורית אסיאג, עכבר העיר

בדרך אל הכפר אלי שמיר מציג בתערוכה "כפר יהושע" בגלריה זימאק עבודות חדשות שיצר לאחר עבודה אינטנסיבית של שלוש שנים וחצי. התערוכה מציגה את נקודת מבטו האישית של האמן, מתוך חוויותיו האישיות כלפי מקום הולדתו ובהווי ההיסטורי והעכשווי של עמק יזרעאל ומדינת ישראל. נוסף על כך התערוכה היא פרידתו של האמן מאביו, שנפטר ב-2011, ואשר מצא פעמים רבות את דרכו ליצירתו של הבן.

סוגיית המקום והנוף ניכרת בכל עוצמתה ומורכבותה ביצירותיו של שמיר – "כפר יהושע" היא כמיקרוקוסמוס. העבודות נוגעות לעתים בהיבטים חברתיים ופוליטיים העוסקים בין היתר בקשר המורכב שנטווה ונפרם לאורך דורות בין היהודי לאדמה, בין המהגר לילידי, בין התושב הערבי לבין החלוץ העברי וחזונו. כמו כן עוסקים ציוריו של שמיר בתולדות האמנות - שמיר עבר בשנות ה-80 דרך האמנות המושגית והפוסט מודרניזם ובחר להתייחס באופן מחודש לאדם כמרכז. אוצר: רון ברטוש.

אלי שמיר - "כפר יהושע". עד 31.3. גלריה זימאק, ה' באייר 69, תל אביב. שעות פתיחה: א'-ה' 20:30-9:30, ו' 15:00-9:30.

אלי שמיר, "תור הזהב", 2012

אדמה, רוח ואש ריקי מנור מציגה בתערוכה "מרקמים צרובים" הרכבה בין היסודות הבסיסיים: אדמה, מים, אש ואוויר. מעבר ליצירות הידועות בקדרות ובפיסול בחומר,  התערוכה מציגה דגשים בהתפתחות יצירתה של מנור.

בכניסה לתערוכה מוצבת שורת צילומים המתמקדת בפרטי נוף צמחיית הצבר הירוק, הממחישים את הקשר בין הדוקרנות הקשוחה, הצברית, למרכיבי הדימויים האנושיים, העטופים ומוקפים בתחושת קדמוניות: עדות לגדרות התוחמות את אדמת הישימון הצרובה כסמל לאנשי הכפרים שנטשו את אדמתם. פרטי סדרת רגבי החומר הערוכים למרגלות הצילומים במעין מערכים  המעוגנים בתסיסה חריגה בצורות ובגוונים חומריים, מהווים ביטוי כוחני הפורץ ממעמקי התהום כלפי מרקמי המעטפת.

מנור מעניקה לאובייקטים פרי יצירתה ממדים כדוריים מסתוריים, המרוכזים ברחש החשיפה החומרית כזרמים וולקניים החודרים ומפעפעים ומשאירים על פני המעטפת עקבות של טקסטורות רב גוניות. הקרנת הפעילות התוססת והמבעבעת של החומר על הקיר המחוספס מעצימה את המסע התחושתי של הצופים, וההצבה הסדרתית יוצרת זרימה מעגלית  סביב עצמה. אוצרת: אינה ארואטי.

ריקי מנור – "מרקמים צרובים". עד 6.4. מוזיאון בית אהרון כהנא, רוקח 147, רמת גן. שעות פתיחה: ב', ד' 16:00-10:00; ג', ה' 20:00-10:00; ו' 13:00-10:00; שבת 15:00-10:00.

מחוספס, תוסס, מבעבע. עבודה של ריקי מנור (צילום: רן ארדה)

הרוח הקיבוצית בתערוכתו של עודד הירש "אינחדש", במשכן לאמנות עין חרוד, מוצגת עבודת וידאו ארט. הסרט "אינחדש" צולם בעמק הירדן בהשתתפות כ-200 חברי קיבוצים תושבי האזור. העלילה מתכתבת עם סיפורו הקצר של עמוס עוז "דרך הרוח", שבה מנסים תושבי יישוב מרוחק להציל את אחד הבנים שנתפס עם מצנחו בין כבלי חשמל בעת מופע צניחה חגיגי.

"אינחדש" הוא הצלע השלישית בטרילוגיה שיצר הירש בשלוש השנים האחרונות ומהווה סגירת מעגל למהלך אמנותי. תכלית המיצג, שנערך כסרט וידאו, היא ליצור מצב שבו קבוצה גדולה של בני קיבוצים מבצעים שוב יחד עבודה משותפת. הפעם, לא מטרה חברתית ערכית עומדת לנגד עיניהם, אלא עצם מעשה האמנות.

עוד מוצגת במשכן לאמנות בעין חרוד תערוכתו של יחזקאל דויד קירשנבאום (1954-1900) "הדור האבוד", ובה עבודות המייצגות מסע מסטשוב לפריז דרך ויימאר, ברלין וריו דה ז'נירו. קירשנבאום מייצג דור של אמנים יהודים מזרח אירופאים שיצאו בראשית המאה ה-20 לגרמניה ופריז בעקבות אפשרויות מוגבלות של התפתחות אמנותית בארצות מוצאם, התגברות האנטישמיות וערנותם לאוונגרד המתפתח במרכזי האמנות. נדודיו של קירשנבאום הובילו אותו מעיר מולדתו סטשוב לרפובליקת ויימאר, שם למד בבאוהאוס, לברלין ופריז, לדרום צרפת ומשם לברזיל ולמרוקו.

עודד הירש - "אינחדש". עד 15.5; יחזקאל קירשנבאום - "הדור האבוד". עד 23.4. משכן לאמנות עין חרוד, עין חרוד מאוחד. שעות פתיחה: א'-ה' 16:00-9:00, ו' וערבי חג 13:30-9:00, שבת וחג 16:30-10:00.

שאלות של אידיאולוגיה ויחסי יחיד-קבוצה. עבודה של עודד הירש

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ