עבודה ערבית: נבט יצחק הופכת את אום כולתום

בשלוש עבודות וידאו נזיריות ומדויקות עושה נבט יצחק הומאז' לדיווה הערבית

הילה שקולניק-ברנר, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
הילה שקולניק-ברנר, עכבר העיר

תערוכה נזירית ומדויקת, נעה על הציר שבין לבן לאפור - צנועה ומזוככת, צניעות העומדת ביחס הפוך לדמות העובדת במרכזה, הדיווה הגדולה מכולם, אום כולתום. הדיאלקטיקה בין הסגנון לתוכן מבנה ומפרה את התערוכה האינטליגנטית של נבט יצחק, ועומדת בליבת עבודתה של האמנית. התערוכה היא הומאז' לאום כולתום, אך הומאז' שעבר פילטר, שיותר מאשר הוא מוקיר את הדמות הגדולה הוא מבודד, מפרק, ומבנה אותה מחדש. הבנייה של הדמות המיתית נעשית בשפה אחרת, שונה, לא זו של אום כולתום אלא זאת של יצחק, עדינה ומדויקת, ברורה, חדה ובד בבד מעודנת.

» "שמש של סוף יום" - לכל הפרטים"שמש של סוף יום" נקראת התערוכה, על שם אחד השירים של אום כולתום. השמש האדומה, הצובעת הכל בצבעוניות חמה וחושנית, היא הניגוד לתאורה הבוקעת מן התערוכה, תאורת ירח לבנה. הצבעים נמחקו מן התערוכה, באופן פיזי ומטאפורי, והותירו רק את המהות, תמצות הנושאים שבהם עוסקת יצחק: מסורת תרבותית ערבית, קלאסית ועממית, ווקאלית וויזואלית. המסורת הזאת היא נקודת המוצא, הקונצרטים המיתולוגיים של אום כולתום שארכו שעות. יצחק מבודדת את המרכיבים הללו ויוצקת תוכן מחודש במופע.שלוש עבודות מוצגות בתערוכה, שזורות זו בזו. העבודות עוסקות בשני עמודי תווך של התרבות הערבית, הקונצרטים המשודרים של אום כולתום והאסתטיקה המושגית של האורנמנטיקה המזרחית.

במרכז החלל מוצבת "שמש של סוף יום", עבודת וידאו מעולה, מפתיעה וממכרת, נעדרת נרטיב, וכל כולה אורנמנטיקה ותנועה. מסך גדול שעון על הקיר ועליו מוקרן דימוי של שטיח פרסי. זהו אבטיפוס של הדגם המוכר, עם מרכז דומיננטי המתפתח החוצה, מסגרת בתוך מסגרת ודימויים גיאומטריים, צמחיים וחייתיים. יצחק הוציאה מתוך השטיח את הצבעים שלו, והותירה אותו לבן. התוצאה היא מראה של תבליט, שאת הצבעוניות המאפיינת שלו, החמה, הכבדה, מחליפה תחושה תלת ממדית של אור וצל, נפח ועומק. מוטיבים שונים מתחילים לנוע והשטיח הסטטי מקבל חיים. התנועה פשוטה, התקדמות של דימויים בודדים, התפשטות שלהם, דימוי החוצה את המסך, והכל מלווה בסאונד. יחסי הסיבה והתוצאה הנגרמים בעקבות התנועה הם פשוטים. מתקבל מראה של משחק וידאו מוקדם, תמים. ירייה, פגיעה, סיבוב, חזרה, והכל בעדינות, במינוריות. התנועה שיצחק מוסיפה לשטיח מפקיעה אותו מתוך עולם הדקורציה ומעבירה אותו למקום וזמן אחרים, עכשוויים, אך מותירה שרידים לעולם הישן שממנו הוא מגיע. זו אינה טכנולוגיה מפתיעה, אלא בסיסית מאוד, אנכרוניסטית ופשוטה למראה, המקשרת היטב בין העולמות השונים.את התנועה שהוסיפה לשטיח הסטטי היא נטלה מאום כולתום, מהדיווה הגדולה הנוכחת וממלאת את הבמה באנרגיה מתפרצת.

עבודת הווידאו "Star Quality" לקוחה כאמור משידורים טלוויזיוניים של קונצרטים של אום כולתום. העבודה מציגה פריים בודד, מקטע מעובד מתוך הקונצרט. האמנית עומדת, סטטית, אוחזת מטפחת בידיה - סמלה המובהק - ספק מסתתרת, ספק מקוננת. זהו found footage, אסמבלז' של דימוי שנוצר באמצעות מניפולציות דיגיטליות - פעולות מינוריות של חיתוך וחיבור, עריכה ואנימציה המשבשות את המודל האסתטי והתרבותי המסורתי, ומייצרות קומפוזיציות חדשות, שיש בהן אמירה שונה.יצחק מפרקת את האקט הפרפורמטיבי על מרכיביו השונים - הבמה, התזמורת, השטיחים הכבדים שמילאו את הבמה. מהכל נותרה דמות בודדה, עומדת כשפניה מוסתרים בתוך מטפחת, ניצבת כפסל. העבודה מעניינת בדיאלקטיקה שהיא מציירת - אין סאונד, אין פרפורמנס, אך יש איקונה גדולה, שאינה מאבדת מעוצמתה למרות שניטלו ממנה התנועה והקול. נוצר מפגש חדש, אינטימי, עם דמות חדשה־ישנה, מוכרת וזרה."Ya Alby" היא העבודה השלישית המוצגת, וגם היא לקוחה משידורי קונצרטים של אום כולתום, מיצב המורכב מאובייקט וסאונד. וילון תיאטרון כבד סוגר את מרפסת הגלריה וממנו בוקעים צלילי שירה מחזוריים ומחיאות כף שנדגמו מתוך הקונצרט. פעולה רפטטיבית של סגירה ופתיחת וילון מוקרנת על הווילון הסטטי ומפיחה בו רוח חיים כאילו בעוד רגע יתגלו בפני הצופה הזמרת והתזמורת או שאולי עוד רגע הם יעזבו את הבמה. עבודה זו משלימה במידה רבה את "Star Quality" - האחת מעניקה את הסאונד, השנייה את הוויזואל, והשלישית את הבמה. יחד הן יוצרות חוויית פרפורמנס מרוחקת, הנוכחת כהד בתערוכה, כזיכרון, ונבנית מחדש באמצעים טכנולוגיים ובשפה עכשווית. מתוך תחביר צלילים מופשטים, בלתי אחידים ודגימות סאונד של שירה, נגינה ומחיאות כף ניבטות בחלל הגלריה שלוש עבודות השזורות זו בזו מבחינה חזותית ותמטית.

» נבט יצחק, "שמש של סוף יום". עד 22.2. גלריה קו 16. מרכז קהילתי נווה אליעזר , ששת הימים 6, תל אביב. שעות פעילות: ג' 13:00-10:00, ד'-ה' 20:00-17:00.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ