בנקאות עברית ומורשת תרבותית: תערוכות מומלצות לשבוע הקרוב

סיפורו של הבנק העברי הראשון במוזיאון ארץ ישראל, עבודות במדיה דיגיטליות חדשות במרכז האקדמי ויצו חיפה, שיבוש מודלים אסתטיים מסורתיים בגלריה קו 16, ואלבומי תמונות של אמהות לאוטיסטים בבית מזרחי ברמת גן

נורית אסיאג, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נורית אסיאג, עכבר העיר

בנקאות אישית התערוכה "הבנק של ולירו" במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב עוקבת אחר הבנק העברי הראשון בארץ ישראל, 1915-1848. בתערוכה מוצגים פריטים מיוחדים שנאספו בארץ וברחבי העולם, תעודות פיננסיות ומסמכים, לצד תמונות וחפצים משפחתיים של הבנקאי יעקב ולירו.

בשנת 1848, ייסד יעקב ולירו (Valero), יליד ירושלים, את בנק יעקב ולירו ושותפיו, המוסד הפיננסי היהודי הראשון בארץ ישראל. הבנק פעל בירושלים, סניף נפתח ביפו והיה בניהול הבן הבכור, משה, וסניף נוסף נפתח בדמשק. הבן הצעיר, חיים אהרן, סייע לאב בעבודתו בירושלים ובגיל 15 החל לעבוד בבנק. לאחר פטירת האח הבכור, משה, היה חיים אהרן לממשיך של עסקי אביו ומנהלם. חיים אהרן ולירו (1923-1847) היה לבנקאי של שועי עולם שפקדו את ירושלים, אצילים ומלכים. הבנקאים לבית ולירו עמדו בצמתי הדרכים של ההיסטוריה המקומית בקשרי הקהילות, התרבות והפוליטיקה האירופית והעותומנית ומעורבותה בארץ הקודש. הסיפור המשפחתי משתלב בסיפור ההיסטורי, הכלכלי והציבורי של היישוב ומאיר בו נקודות מבט חדשות. 

התערוכה "הבנק של ולירו" עוסקת בבנק ובדמות המרכזית בו, חיים אהרן ולירו, ובמעגלים הרחבים של הרקע ההיסטורי, היזמי והחברתי של הבנק. בתערוכה מוצגים פריטים מיוחדים שנאספו בארץ וברחבי העולם, מסמכים וחפצים שהושאלו מבני המשפחה המורחבת, מארכיונים ומאוספים פרטיים. לצד הפריטים המשפחתיים, מוצגים מכתבים רשמיים, תעודות פיננסיות, מניות, איגרות חוב, שטרות ומסמכים אחרים. כיום, כשמניה היא רישום במחשב, מעידים מסמכים אלו על העבודה הרבה שהושקעה בתכנון תעודות המניות שהונפקו בשנים ההן, על העיטורים והמוטיבים הציוניים שבהם. אוצרות: ססיליה מאיר ונירית שלו-כליפא.

הבנק של ולירו. עד 30.6. מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב, תל אביב. שעות פתיחה: א'-ד' 16:00-10:00, ה' 29:00-10:00, ו'-שבת 14:00-10:00.

ירושלים ליד שער יפו, 1893, אלבום דה טר סנט

החוויה הקולקטיבית פלג דישון מציג בתערוכה "בין השמשות נייר" עבודות במדיה דיגיטליות חדשות המשלבות גם עבודת נייר עמלנית. העבודות עוסקות במקום שבו העולם הדיגיטלי, הקולנוע או האינטרנט מחליפים את החוויה הפרטית והיא הופכת לחוויה קולקטיבית; המקום שבו המקור והאמת מתערפלים.

 בתערוכה מוצגים שני סוגי עבודות. סוג אחד מוצג כקופסאות אור פתוחות, שבהן מציג פלג אסונות ואירועים דרמטיים במרחב העירוני. הדימויים הורדו מהאינטרנט ועברו עיבוד של דישון.

בעבודה השנייה מציג דישון אולם תעשייתי ריק. עבודה זו, למרות הרושם של מקום פיזי, נוצר בעזרת נייר, שקף וסורק ביתי, וגם בה תמונת הבסיס לקוחה מהאינטרנט. שיטת העבודה מזכירה עבודה על פוטוגרמה – הדימוי נוצר על ידי חשיפת מגזרת נייר לאור הסורק בחדר חשוך. אוצרת: חנה שביב.

פלג דישון - בין השמשות נייר. עד 10.2. הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, הגנים 21, חיפה. שעות פתיחה: א'-ה' 18:00-10:00.

אסונות ואירועים דרמטיים במרחב העירוני. עבודה של פלג דישון

בין צליל לדימוי נבט יצחק מציגה בתערוכה "שמש של סוף יום" עבודות וידאו ארט, אנימציה וסאונד השזורות זו בזו ויחד יוצרות מיצב אחד המתפרש על פני כל שטח חלל הגלריה.

בתערוכה זו ממשיכה יצחק את עיסוקה בחיבור שבין צליל לדימוי ובוחנת את האופן שבו נמסרות ומועברות הלאה מסורות מוזיקליות וויזואליות תוך התמקדות בנקודת מבטו של הצופה/המאזין.

המוזיקה הערבית הקלאסית והאסתטיקה המושגית של האורנמנטיקה המזרחית מהוות בסיס לתערוכה. באמצעות מניפולציות דיגיטליות שונות על חומרי גלם קיימים משבשת האמנית מודלים אסתטיים מסורתיים ומייצרת זיקה חדשה בין הנראה לנשמע. יצחק בוחנת במבט נוסטלגי אך מפוקח את גלגולה של מורשת תרבותית, העברתה וקליטתה מחדש. אוצרת: סאלי הפטל נוה.

נבט יצחק - שמש של סוף יום. עד 17.2. גלריה קו 16, מרכז קהילתי נוה אליעזר, ששת הימים 6, תל אביב. שעות פתיחה: ג' 13:00-10:00, ד'-ה' 20:00-17:00.

גלגולה של מורשת תרבותית. עבודה של נבט יצחק

בכל צבעי הקשת התערוכה "אלבום אמהות" נותנת הצצה נדירה לעולמן של עשר אמהות לילדים אוטיסטים, החושפות חיים שלמים מאלבום התמונות הפרטי שלהן.

התערוכה היא פרי סדנה שבמהלכה נפגשו עשר אמהות לילדים ולבוגרים על הספקטרום האוטיסטי בני 26-8. אחת לשבועיים, במשך ארבעה חודשים, הן נפגשו כדי להתקרב, זו אל זו ואל עצמן, באמצעות התבוננות משותפת בתמונות. כל אחת חזרה לאלבום התמונות האישי שלה, וביחד הן התבוננו, צילמו ושיתפו. הן התבוננו בפרטים הקטנים של חיי היומיום, ומהם יצרו את התמונה הגדולה. התמונות הן הזיכרונות שהציפו רגשות, מחשבות, סיפורים, שאלות ותובנות. הכאב צף ועלה בדפדוף הראשוני באלבומי המשפחה של כל אחת מהנשים. ביחד הן חזרו אל רגע האבחון ואל מסע הטיפולים המפרך בעקבותיו, אל המשפחה, שנשארה או שהתרחקה.

ביחד הן חזרו לאלבומים המשפחתיים הפרטיים שלהם. כל אישה בחרה  מחדש את התמונות המשמעותיות עבורה וביחד יצרנו כל אחת לעצמה "אלבום אמהות". מאות הצילומים שהובאו לסדנה כתוצרים והוצגו באלבומים האישיים, הפכו לחומרי הגלם לתערוכה זו. הסדנה והתערוכה מעלות שאלות נוקבות: האומנם אפשר להעלים את האוטיזם מאלבום המשפחה? האם באמת אפשר למחוק זיכרונות, לטשטש עדויות להורות המורכבת לילדים עם צרכים מיוחדים? אוצרת: שי גינות.

אלבום אמהות. עד 31.3. בית מזרחי טפחות, ז'בוטינסקי 7, רמת גן. שעות פתיחה: א'-ה' 17:00-9:00.

לחזור לפרטים הקטנים שמרכיבים את היומיום. תמונה מתוך התערוכה

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ