אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

רטרוספקטיבות, סימבולים ומומיות: תערוכות חדשות בארבעה מוזיאונים

מוזיאון ינקו-דאדא מגיש איורים של מרסל ינקו וצילומים של אברהם אילת, מוזיאון תל אביב עושה כבוד לפנחס כהן גן ולנפתלי בזם, מוזיאון רמת גן מתעמק ביאיר גרבוז, ובמוזיאון ישראל מחדשים עם יהושע בורקובסקי, נלי אגסי וישראל הרשברג

תגובות

מוזיאון ינקו-דאדא: צילום, וידאו ואיור במוזיאון ינקו-דאדא שבעין הוד מוצגות שלוש תערוכות יחיד: "עומקם של פני השטח", תערוכה רטרוספקטיבית של 45 שנות צילום לאמן אברהם אילת; "כשהראש מכשכש", עבודת קיר ווידאו של מרב סבירסקי; והתערוכה "מרסל ינקו העכשווי - איורים לספרים וכתבי עת".

בתערוכה של אברהם אילת מוצגים גופי עבודות צילומיים שלא הוצגו עד כה, עבודות שנעשו מסוף שנות ה-70 ועד היום. לצד הצילום, המהווה את הגוף המרכזי בתערוכה, מוצגות עבודות רישום, וידאו ותלת ממד. צירי העבודה העיקריים המאפיינים את תצלומיו של אילת משלבים היבטים מושגיים עם יסודות חומריים ופלסטיים, צילום תיעודי וצילום בסטודיו. בצילומיו המורכבים משלב אילת אלמנטים של רישום ופיסול דרך עבודה באור וצל, ושימוש בטבעי ובמלאכותי. אוצר: גלעד אופיר.

מרב סבירסקי מציגה עבודת וידאו העוקבת אחרי נתיב מעופה של להקת ציפורים בעזרת רישום התנועה על קיר ההקרנה. עבודת הקיר היא שילוב של תנועה מכנית וטבעית ביחסים הנרקמים בין ראשו וזנבו של סוס פלסטיק קטן.

התערוכה "מרסל ינקו העכשווי - איורים לספרים וכתבי עת" מציגה לראשונה את מקומו הבולט של מרסל ינקו באוונגרד הרומני ומתבססת על איוריו לספרים, תרומתו לייסוד כתבי עת, כמו גם לאיורם ולכתיבת מאמרים בשנים 1947-1912. באיוריו של ינקו בולטים ארבעה נושאים: קריקטורות פוליטיות; קומפוזיציות מופשטות; קומפוזיציות פיגורטיביות; ודיוקנאות. אוצרת: רעיה זומר-טל.

אברהם אילת – עומקם של פני השטח; מרב סבירסקי - כשהראש מכשכש; מרסל ינקו העכשווי - איורים לספרים וכתבי עת. עד 1.2. מוזיאון ינקו-דאדא, עין הוד. שעות פתיחה: א'-ה' 15:30-9:30, ו' וערבי חג 14:00-9:30, שבת וחג 16:00-10:00.

בולט באוונגרד הרומני. עבודה של מרסל ינקו

מוזיאון תל אביב: מסרים וסמלים במוזיאון תל אביב לאמנות נפתחו במהלך דצמבר שתי תערוכות יחיד חדשות (זאת נוסף על שלוש תערוכות עיצוב ואופנה שנפתחו בשבועות האחרונים): האחת מציגה עבודות של פנחס כהן גן, והשנייה סוקרת את יצירתו של נפתלי בזם.

פנחס כהן גן מציג עבודות מהשנים 2012-1970. כהן גן בלט כבר בשנות ה-70 כאמן מושגי פורץ דרך, שפועל בזיקה לתנועה בינלאומית של אמנים ששינו ועיבּוּ את מושג האמנות. בכל הפרויקטים שלו המסר היה אישי, אנושי ופוליטי ועסק בניסיון להתמודד עם תנאים של סביבה זרה, שאלות של הסתגלות וניכור. בראשית שנות ה-80, לאחר ששב לארץ מלימודים בניו יורק, המשיך כהן גן לפתח את שפתו הייחודית שבמרכזה דמות האדם – "כל-אדם" אוניברסלי, שהוא בה בעת גם אדם מסוים. כהן גן יצר דמות סכמטית, חסרת ממשות, שלא משחררת אפילו קצה חוט של רגש, והיא מכמירת לב בפריכותה האנושית. התערוכה של כהן גן מלוּוה בפרסום של ספר אמן ובספר קטלוג מקיף ( 240 עמודים, מעצב גרפי: מיכאל גורדון), הסוקר את מעגלי יצירתו ואת הספרים והמחקרים שפירסם. אוצרת: גליה בר אור.

התערוכה "הולך ושב" של האמן נפתלי בזם מתבוננת במכלול יצירתו העצום לאורך השנים ומציגה כ-90 עבודות - ציורים, פסלים, תבליטים ורישומים. התערוכה צועדת הלוך ושוב בנתיב היצירה של בזם מראשיתה ועד היום, ומן הסיפור האישי אל הסיפור הלאומי הנפרשים לאורכה. בזם יוצר בשפתו הייחודית סימבולים החוזרים ביצירתו שוב ושוב, הן ביצירתו המוקדמת והן בעבודותיו העכשוויות. סמלים אלה והחזרה המתמדת שלהם יוצרים לא רק שפה, אלא אמירה עצמאית, מעין "תפילה חזותית". התערוכה מלווה בקטלוג מקיף. אוצרת אורחת: רותי אופק.

פנחס כהן גן - עבודות. עד 28.4; נפתלי בזם - הולך ושב. עד 2.4. מוזיאון תל אביב לאמנות, שדרות שאול המלך 27. שעות פתיחה: א' סגור ב', ד' 16.00-10.00 ג', ה' 22.00-10.00 ו' 14.00-10.00 שבת 16.00-10.00.

סימבולים היוצרים שפה ואמירה. עבודה של נפתלי בזם

מוזיאון רמת גן: מומיות עליזות ותקווה לפתרונות מוצלחים במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית התווספו שתי תערוכות לתצוגה המרשימה שכבר נוכחת שם: התערוכה של יאיר גרבוז, "הלוואי והיה לי פתרון יותר טוב"; והתערוכה הקבוצתית "המומיה העליזה".

תערוכתו של יאיר גרבוז בוחנת גוף עבודות מוגדר שנעשה והוצג לפני כעשר שנים במבט שונה ועכשווי. ראוי לבחון סדרה זו מחדש לאור ההתפתחות שעבר האמן במשך השנים. בתערוכה מוצגים ציורים שבהם גרבוז מנע עצמו מהמילים והשאיר את הדימויים לפרשנות של הצופה. התערוכה עוסקת גם בבדיקת הישראליות - ישראליות הכואבת את המקום ואת הזמן. חלק ניכר מהעבודות בתערוכה מוצגות לראשונה. אוצר: מאיר אהרונסון.

התערוכה הקבוצתית "המומיה העליזה" מנסה לבחון את מושג המומיה משתי נקודות מבט: ההיבט הפיזי של החניטה וההיבט הרוחני של מצב בינים בין עולמות או התהוות מחדש. הצירוף "מומיה עליזה" מפתיע מעט - הרי מומיה אינה חיה אינה מביעה רגשות, לא עצב ולא שמחה, ואיך אם כן היא יכולה להיות עליזה?את שם התערוכה שאלה האוצרת, מירה אבגר, מאחת מעבודותיה של לאה ניקל, המציגה בתערוכה.

יאיר גרבוז - הלוואי והיה לי פתרון יותר טוב. ללא מועד סיום; המומיה העליזה. עד 26.2. מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, דרך אבא הלל 146. שעות פתיחה: ב', ד' 16:00-10:00; ג', ה' 20:00-10:00; ו' 13:00-9:00; שבת 15:00-9:00.

מבט שונה ועכשווי. עבודה של יאיר גרבוז

מוזיאון ישראל: הדהוד, גוף ונוף מדוקדק מוזיאון ישראל פתח את העונה החדשה במגוון תערוכות חדשות, שאליהן הצטרפו באחרונה שלוש תערוכות יחיד: "ירוק ורונזה" של יהושע בורקובסקי, עבודות וידאו של נלי אגסי, ו"שדות ראייה" של ישראל הרשברג.

התערוכה "ירוק ורונזה" מציגה את יצירותיו של האמן יהושע בורקובסקי מעשרה מחזורי ציור, שעשייתם משתרעת על פני 25 שנה. גוף יצירה זה הוא פרי עיסוקו הבלתי נלאה של בורקובסקי ביופי ובהתחקות אחר מהותם של דימויים העוסקים בין השאר בהכפלה, בריצוד, בצל ובמראית הרפאים. התערוכה תוכננה ליצור חלל שבו מחזורי הציורים מהדהדים ומאירים זה את זה, והיא יוצרת מרחב שבו הצופה יכול להתמסר לחוויה טוטלית בעלת ממד מדיטטיבי. אוצר אורח: משה ניניו; אוצרי המוזיאון: אמיתי מנדלסון, איה מירון.

נלי אגסי מציגה במוזיאון ישראל עבודות וידאו, שבהן הגוף שלה משמש מצע לפעולות סימבוליות הקשורות לכאב פיזי, לחוויות נפשיות ולנשיות. פעולותיה מתועדות בישירות ומהדהדת בהן אמנות שנות ה-70, שהעמידה במרכזה את הגוף וסוגיות עקרוניות הקשורות בו. הממד האישי והאינטימי ביצירתה של אגסי מייחד אותה מאותם אמנים ואמניות שגופם היה כאמצעי להעברת מסרים אידאולוגיים וחברתיים. אוצר: אמיתי מנדלסון.

ישראל הרשברג מציג בתערוכה "שדות ראייה" שלושה ציורי נוף גדולי ממדים. הרשברג מתבונן במושא הציור שלו במבט מפוכח, מדוקדק ובלתי מתפשר. אם במשך שנים הוא התמקד באובייקט אחד ותיאר אותו בקומפוזיציה מתוכננת היטב, הרי שבעשור האחרון הוא החל לצייר באותו אופן נופים גדולים וטרח על כל ציור כשנתיים עד שסיים אותו. בתערוכה מוצגים שלושת הציורים שיצר בעשור האחרון ומתווה הכנה אחד המבשר את הציור הגדול הבא שלו. אוצר: אמיתי מנדלסון.

יהושע בורקובסקי - ירוק ורונזה. עד 2.4;  נלי אגסי - עבודות וידאו. עד 2.4; ישראל הרשברג - שדות ראייה. עד 4.2. מוזיאון ישראל ירושלים, שדרות רופין 17. שעות פתיחה: א', ב', ד', ה' 17:00-10:00, ג' 21:00-16:00, ו' וערבי חג 14:00-10:00, שבתות וחגים 17:00-10:00.

מפוכח ובלתי מתפשר. עבודה של ישראל הרשברג

*#