אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ניקוי ראש: אמיר נוה שואב את הצופה פנימה

התערוכה "בדיקות נוכחות" מציגה ציורים מלאי עוצמה, עניין ורגש אפל הלוקחים את הצופה למסע בעומק התודעה

תגובות

התערוכה של אמיר נוה היא כמו מסע פנימה, לעומק התודעה - רכבת הרים הנכנסת לראש, עולה לאט, יורדת מהר. מסתחררת, מבהילה, מייצרת רגעים של ציפייה בטיפוס אטי, וירידה מהירה ועוצמתית. עוד לפני שמסיימים לעכל את החוויה, היא נגמרת.

» "בדיקת נוכחות" - לכל הפרטים » "על הטיפשות" עוקבת אחרי התופעה המצערת» מוזיאון ה-MoMA מציג משחקי מחשבהתערוכה הסוערת הזאת (למרות הפורמטים, למרות המצע) היא מסע שכל כולו נעשה בתוך הראשים המצוירים של נוה, ראשים שאף על פי שאין להם שמות, כותרות או אינדיקציה לכך שהם פורטרט של האמן, נדמים כדיוקן עצמי, טורדני, החוזר על עצמו שוב ושוב, לובש ופושט פנים, מחפש ושואל, בודק וחופר."בדיקת נוכחות" היא תערוכת ציורים אקספרסיבית מאוד, חושית וחושנית. נוה יוצר לעצמו שפה ציורית מובהקת, שלמרות שיש לה השפעות ברורות של אמנים אחרים, בעיקר ניאו־אקספרסיוניסטים, הרי היא מתגבשת מעבודה לעבודה והופכת לשלו, כשהמוטיבים הצורניים החוזרים על עצמם מייצרים משמעות מעצם הפורמליזם הנוצר. נוה עושה שימוש מעניין במגוון מצעים, בד, נייר ורדי מייד כקופסאות של צבעים, כריכה של ספר או "צד שמאל" של תמונה.

בלי טיפה של נחמה. עבודה של אמיר נוהאף שהטקסטים נוכחים בעבודות עצמן, הרי אין להם כותרת או שמות, בחירה השמה דגש על הנייטרלי לכאורה ונותנת לצופים להשלים באופן עצמאי את הכותרות. אז הנה "הראש הנולד מהראש", הנה "הראש האוכל את עצמו", ו"ראש על רקע אדום" ו"ראש מושחר". למרות גודלה הקטן של הגלריה והתלייה האנינה של העבודות, המותירה מרחב לכל אחת מהן תוך מודעות אסתטית לקומפוזיציה של הקיר כולו, נוצרת חוויה דחוסה ואינטנסיבית. זו פעם ראשונה שנוה מציג ציור שמן על בד - והטכניקה הובילה לפורמט גדול הרבה יותר מאשר עבודות הנייר שהוא הציג עד כה. זהו דיפטיך מלא תשוקה, עם צבעוניות אקספרסיבית ומיניות מתפרצת. המודחק יוצא לאור מאפלת התודעה ונדמה על סף איבוד שליטה כמעט. בעבודה משנת 2012 עומדות כמה דמויות, פורשות זרועות, בעלות פנים הנעות בין מסכה לגולגולת, חשופות פיזית ומעבר לכך - חלקן מציירות עם איברי הגוף הפנימיים, חושפות קרביים, פיזית ומטאפורית. ה"ציור הרע" של נוה הוא אמצעי לביטוי תשוקה ואימה, הנולדים מתוך סבך הצבעים, הקווים, הכתמים והדימויים. מתוך הכאוס והיעדר היררכיה מוטיבים חוזרים על עצמם, כאלו המתקיימים גם בציורים על נייר, אך בעבודה זו מוחצנים הרבה יותר. הצבעוניות בעבודה גופנית מאוד - ורוד בשרני, אדום מדמם וכמובן השחור, המשמש כאמצעי למחיקת תווי הפנים, חילול העיניים והצללה פיזית ונפשית.

דמויות שמשיבות מאבק. עבודה של אמיר נוהאחת העבודות המרגשות היא עבודה על נייר של ראש מרחף מעל כתם שחור, מתחת לכתם כתוב "הזמן אוכל אותי", גולגולת סכמטית מאוד בקצה, חתוכה, כמו כבר יצאה למרחב אחר, מלווה בטקסט "וגם אותי", "להתקשר לאבא" ומספר טלפון. הנייר המצהיב קרוע בקצוות. שחור, אפור ומעט חרדל, הכתמיות למול נוכחות הקווים (עט, עיפרון, פחם וצבעי מים), ובעיקר ריקנות הדף, המותיר לדימויים לרחף עליו, ליצור התנגדות של כובד, מאסה ונוכחות, שאין להם לאן להגיע, שאולי תכף ישקעו דרך הנייר ויחדרו לקיר - מייצרים דיאלקטיקה של התנגשות בלתי נמנעת.התערוכה האלגורית הזו אינה מציעה טיפה של נחמה, אלא קושי, זעם אצור ויחסי שולט־נשלט. הטקסט המלווה עבודות שונות משלים את הדימוי. יאיר שולביץ, שאצר אותה, כותב "הטקסטים המלווים את הציורים רומזים לעולמו הפנימי של נוה. שאלות ותהיות קיומיות עומדות בבסיס עבודותיו: נוה שואל ותוהה על עצם משמעות החיים, על מקומו, נוכחותו, היעדרו ועל היחסים בינו לבין הסובבים אותו. נפרשת תמונת עולם שהחרדה המהולה באירוניה ובהומור מהווה בה חלק מרכזי".עוד עבודה חזקה היא בשמן וטכניקה מעורבת על נייר, עבודה בפורמט אנכי, ארוכה, של מספר ראשים מצוירים זה על גבי זה, ביחסי כוחות הנדמים הרסניים. שוב ניכר פה כתב היד ההולך ומתגבש, של קוויות אינטנסיבית אובססיבית למול כתמיות של אור וצל, נפחיות למול שטיחות ואותו "ציור רע", שנדמה כתולדה של מצב נפשי, של שבר ומשבר.

דיאלקטיקה של התנגשות בלתי נמנעת. עבודה של אמיר נוהשתי עבודות התלויות בסמיכות על קיר הכניסה משנת 2011 הן חלק מסדרה של עבודות המאפיינות את האמן. בכל אחת מהן ראש מושחר, הנראה בין מת לחי, בין אפל לרוחש. באחת מהן מודבק מסקינגטייפ על הפה ועליו ציור סכמטי של שפתיים עם הכיתוב "אתה עומד לי מול הפנים", למטה כתוב טקסט, שכמו יוצא מפיה של הדמות, "תפסיקו לריב או שתריבו בשקט! אמיר". נוה מציג תסריט, הוא מנהל דיאלוג עם הצופים, עם דמויות אחרות, עם תודעתו. וכך או כך, התוצאה היא ציורים מלאי עוצמה, עניין ורגש אפל, המבצבץ ועולה מכל אחד מהם.העבודות של נוה מציעות דמויות פגיעות, אשר אינן נכנעות לפגיעות שלהן, אלא משיבות מאבק. הדיאלקטיקה העולה מהן שואבת את הצופה פנימה, לעוד מבט אחד, לפני פרידה.

» אמיר נוה, "בדיקת נוכחות". עד 4.1. גלריה יאיר, אבן גבירול 6, תל אביב. שעות פעילות: ב'-ה' 19:00-12:00, ו'-שבת 14:00-11:00.

*#