אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בגדים, שרטוטים ויודאיקה: שלוש תערוכות על עיצוב לסוף השבוע

אופנה במוזיאון תל אביב, אדריכלות בבית ראובן וצורפות במוזיאון ישראל בירושלים

תגובות

אופנה: סריגים במוזיאון התערוכה "גוף הדברים, שלוש סביבות אופנה: בלס, בודיקה, סנדרה בקלונד" (אוצרת אחראית: מאירה יגיד-חיימוביץ ) במוזיאון תל אביב מעלה לדיון אופני עשייה וייצוג של זהויות באמצעות בגדים. ביקורת על המחזוריות של "שיטת האופנה" ומנגנוני הייצוג וההפצה שלה, לצד מגמות חתרניות בתעשיית האופנה, הואצו בשלהי שנות ה-90 למאה ה-20 על בסיס חלחולים מיפן ומבלגיה. התערוכה מציגה עבודות, תמונות ועיצובים של בלס, בודיקה וסנדרה בקלונד.

הצגת אופנה (אם של תפירה עִלית ואם של ביגוד "מוכן ללבישה") במעוזי השן של ממסד האמנות מציבה אתגר מיוחד, שהרי יש בעניין מן הסתירה הפנימית: האופנה היא מין כמוסה סוציולוגית של רגע ההווה, ואילו המוסד המוזיאלי מייצג זמן אִטי ודחוס. האם ביכולתה של  תצוגה כזו לשמר את התכונה הרוטטת של האופנה כצורת תרבות בלי להפוך אותה לרוח רפאים? כיצד לשמור על ההוויה הפרפורמטיבית של האופנה בתוככי המוזיאון?

גוף הדברים - שלוש סביבות אופנה: בלס, בודיקה, סנדרה בקלונד. עד 28.4. מוזיאון תל אביב לאמנות, שדרות שאול המלך 27, תל אביב. שעות פתיחה: ב', ד' 16.00-10.00 ג', ה' 22.00-10.00 ו' 14.00-10.00 שבת 16.00-10.00.

לשמר הוויה פרפורמטיבית. עיצוב של סנדרה בקלונד

אדריכלות: קולאז' תל אביבי התערוכה "מכחולו של אדריכל" בבית ראובן מציגה עבודות שהאדריכל חיים היינץ פנחל (1988-1906) השאיר אחריו - תוכניות, מתווים קולאז'ים וצילומים שהם יבול של למעלה משישה עשורים של יצירה. פנחל עשה את ראשית הכשרתו ודרכו המקצועית בברלין של שנות ה-20 כמעצב תפאורות. במחצית השנייה של שנות ה-30 הגיע לישראל והתחיל בקריירה חדשה כאדריכל וכמעצב, וזאת, בשלהי הגל הגדול של הבנייה המודרניסטית בתל אביב.

בין עבודותיו של פנחל: עיצוב בית הקפה פילץ שעל שפת הים, האגף הראשון של מלון דן בתל אביב, תכנון חנות הספרים אלשיך ובנייה וחידוש של בתי מלון.

התערוכה מלווה בספר המתעד יריעה רחבה של יצירתו של פנחל. הספר והתערוכה משקפים היבטים הן של החומרים והן של הסגנון של סביבתנו התרבותית באותן שנים, ובשל כך הם נדבך חשוב נוסף בקידום המחקר של תולדות העיצוב והאדריכלות בארץ.

חיים היינץ פנחל - מכחולו של אדריכל. עד 1.4. מוזיאון בית ראובן, ביאליק 14, תל אביב. שעות פתיחה: ב', ד'-ו' 15:00-10:00; ג' 20:00-10:00; שבת 14:00-11:00.

חיים היינץ פנחל, מתווה לתפנים, בית מגורים פרטי, צבעי מים, 1953

צורפות: יהדות מודרנית התערוכה "וולפרט וגומבל: חלוצי הצורפות המודרנית בישראל" במוזיאון ישראל בירושלים מציגה יצירות של צמד הצורפים וולפרט וגומבל מתחילת דרכם בגרמניה, דרך תקופת פעילותם כמורים ויוצרים בארץ ועד השנותיהם האחרונות שבהן יצרו והשפיעו גם מחוץ לגבולות ישראל וראו בהצלחת תלמידיהם וממשיכי דרכם.

הצורפים ילידי גרמניה יהודה לודוויג וולפרט (1981-1900) ודוד היינץ גומבל (1992-1906) היו מן הראשונים שאימצו את הסגנון המודרני, שהתאפיין בצורות חלקות, זורמות ופונקציונליות, לעיצוב תשמישי קדושה ומצווה. יופיין של צורות אלה היה יפי החומר, הפרופורציות והגימור המושלם. סיפורם הוא סיפור ראשיתה של הצורפות והיודאיקה המודרנית בישראל והוא מוצג בתערוכה מבעד למכלול יצירתם. וולפרט וגומבל עלו לישראל מגרמניה באמצע שנות ה-30 והיו ממייסדי בצלאל החדש, בית הספר לאמנות ואומנות בירושלים

התערוכה מאירה את סיפורם של שני היוצרים הצנועים, שהיו עמודי התווך של היודאיקה המודרנית. אוצרת: שרון וייזר פרגוסון.

וולפרט וגומבל: חלוצי הצורפות המודרנית בישראל. עד 6.4. מוזיאון ישראל, שדרות רופין 17, ירושלים. שעות פתיחה: א', ב', ד', ה' 17:00-10:00, ג' 21:00-16:00, ו' וערבי חג 14:00-10:00, שבתות וחגים 17:00-10:00.

עבודה של יהודה לודוויג וולפרט (צילום: באדיבות מוזיאון ישראל)

*#