אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פנחס כהן־גן מגיע למוזיאון תל אביב: יוצר מושגי פורץ דרך

תערוכת יחיד המקיפה של האמן מציגה עבודות מוקדמות של דמות הכל-אדם המפורסמת ועבודות מאוחרות החוקרות את המתח בין המיתוס ותולדות האמנות להתפתחות המדע

תגובות

אחת התערוכות היותר מסקרנות ומעוררות ציפייה היא תערוכות היחיד של פנחס כהן-גן, בשל השילוב בין האמן המעולה, המורכב והחשוב, שלא הרבה להציג לאחרונה והאוצרות של גליה בר אור, שתמיד מתאפיינת ברגישות, ברצינות ובמבט רענן. "פנחס כהן־גן, עבודות, 1970-2012" היא תערוכה מקיפה של האמן, שכבר משנות ה־70 בלט כיוצר מושגי פורץ דרך הפועל בזיקה לאמנות הבינלאומית.

» פנחס כהן־גן, "עבודות" - לכל הפרטים» "עדות מקומית" מסכמת שנה בוערתבשנות ה־70, המשמעותיות כל כך בתולדות האמנות הישראלית, ביצע כהן־גן פרויקטים במרחבים הגיאוגראפיים של הארץ שנשאו מסר אישי, אנושי ופוליטי ועסקו בשאלות של הסתגלות וניכור. המוכר מכולם הוא פרויקט ים המלח, שבמסגרתו שתל שרוול ארוך מניילון שהזרים מים מתוקים ובתוכם דגים חיים ממעיין אל תוך ים המלח.

דמות מכמירת לב בפריכותה. "דמות, צורה, נוסחה", 1976גליה בר אור מציינת כי "במחצית השנייה של שנות ה־70, עת שהה בניו יורק למטרת לימודים, היה לאחד האמנים שהניעו את מגמת 'הדימוי החדש' באמנות האמריקאית. עם שובו לארץ בראשית שנות ה־80 המשיך לפתח את שפתו הייחודית שבמרכזה דמות האדם – 'כל־אדם' אוניברסלי, שהוא בה בעת גם אדם מסוים. כהן גן מצליח לחולל נס: דמות סכמטית, חסרת ממשות, שלא משחררת אפילו קצה חוט של רגש, צוברת בעבודתו זיקה לכל המשמעותי, והיא מכמירת לב בפריכותה האנושית. דמות זו היתה מפתח בגיבוש שפה אסתטית מורכבת ומרתקת, שהובילה להתמקדות הולכת וגוברת ב"ציור משולב" הכולל חלקים רבים המעניקים משמעות זה לזה". דמות הכל־אדם המפורסמת שלו היא אחד האייקונים המשמעותיים באמנות הישראלית, שהם בה בעת חד פעמיים באיכותם ובעוצמתם וכמעט בנאליים בסכמטיות שלהם.

חלקים רבים המעניקים משמעות זה לזה. "אמנות ושפה", 1997בר אור מוסיפה "במהלכיו אלה ובספרי האמן שפירסם, היה כהן־גן לאחד מחלוצי המודעות לטבעם המובנה של מושגי המרחב והזהות, שאותם ביסס על חוויה מרכזית בביוגרפיה שלו – חוויית העקירה ממקנס עיר הולדתו (מרוקו) והוא בן חמש, והמסע דרך מרסיי לארץ. עבודותיו המאוחרות יותר חוקרות את המתח בין המיתוס ותולדות האמנות לבין התפתחות המדע, בין תולדות התרבות המערבית והנצרות לבין האמנות היהודית".

» פנחס כהן־גן, "עבודות, 1970-2012". פתיחה: ה' 6.12, 20:00.מוזיאון תל אביב, שד' שאול המלך 27, תל אביב. שעות פעילות: א' סגור ב', ד' 16.00-10.00 ג', ה' 22.00-10.00 ו' 14.00-10.00 שבת 16.00-10.00.

כתבות שאולי פספסתם

*#