אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בלדה לכפיל": תום פניני מעניק לטבע נופך פיוטי

תום פניני ממשיך את העיסוק במערכת היחסים בין טבע ותיעוש. הפעם הוא מתרכז בעבודות וידאו ועבודות קולאז' המציגות רכבות, וכך חוקרות את טבעו של הכפיל

תגובות

התערוכה "בלדה לכפיל", המוצגת בגלריה שלוש, ממשיכה את העיסוק של תום פניני במערכת היחסים בין טבע ותיעוש, בין מעשה ידי אדם לבין הקיום הטבעי והתקיימות האדם בכל זה. פניני מפליא לצקת את רגעי הקסם בכל אלו, ולכונן פלא קטן, שהוא יצירת האמנות. בעבר עסק פניני בנוף האורבני, שלו הוסיף אלמנט זה או אחר אשר העניקו לו ליריות מרגשת, כך פתיתי שלג יורדים על אזור מוסכים בדרום תל אביב, או בלון הליום המרחף ומנצנץ בשמי מנהטן.

» תום פניני, "בלדה לכפיל" - לכל הפרטים

» התערוכות והאירועים שעוד מחכים לכם השנה

» "חדרי פלאות באמנות עכשווית" - ביקורת תערוכה

בתערוכה הנוכחית הנוף האורבני הוחלף במרחבים פתוחים, גדולים, העיר הוחלפה בטבע, אך ההפרעה האנושית הקטנה, המינורית, המעניקה נופך פיוטי מעודן, כמעט נחבא אל הכלים, קיימת גם בתערוכה זו, שהכפילות וריבוי הפנים מבנים אותה.

הנוף האורבני הוחלף במרחבים פתוחים. מתוך עבודת הווידאובלדה היא שיר סיפורי שבו קיימת עלילה אך קיים גם מקצב. כל אלו קיימים גם בתערוכה - יש לה מקצב ברור, תמה קוהרנטית ועלילה הדנה בכפיל ובכפילות. פניני מציג מיצב וידאו מרובה ערוצים המורכב משתי עבודות וידאו חדשות ועבודות קולאז' בהשראת דימויים סטריאוסקופים ישנים. העבודות כולן מציגות רכבות, ובאמצעותן הן עוסקות וחוקרות את טבעו של הכפיל, אם בשכפול ואם בהעתק, הן מבחינת תוכן והן בהיבט הצורני.שם התערוכה לקוח משם עבודת הווידאו "בלדה לכפיל". עבודה זו צולמה במשך שנה אחת על מסילת הרכבת של המוזיאון לרכבות של ניו אינגלד, קונטיקט. העבודה מורכבת מארבעה ערוצים המוקרנים סימולטנית זה לצד זה, צמודים לחלוטין האחד לשני, כאשר בכל ערוץ מוצגת אותה נסיעת רכבת והשוני הוא רק בעונת השנה שבה היא מתרחשת (חורף, אביב, קיץ, סתיו). הקרנת המסעות בעונות השנה השונות מאפשרת לצופה לחוות את השינוי. לאורך המסע נעצרת הרכבת כמה פעמים בעקבות הפרעה לא צפויה - נערה צעירה הנמצאת על המסילה. פעולותיה מפעילות תגובות שרשרת המתרחשות באופן ליניארי לאורך ארבעת הערוצים/עונות. אנו צופים בה מסיעה קרון צעצוע עתיק על גבי פסי הרכבת הנמתחים לאורך ארבע ההקרנות, או כאשר היא מניחה מטבעות על פסי הרכבת, משאירה אותם להישחק תחת מעמסת הרכבות החולפות מעונה לעונה.

אותה נסיעת רכבת, עונה אחרת. מתוך עבודת הווידאובסצנות אחרות מופיעה הנערה כשהיא מנגנת נעימות נדודים על כלי נגינה עממיים. ההפרעה הזאת, הנערכת על הנסיעה הרציפה, היא גורם המשנה את הסינכרון. המסע הבלתי פוסק, הנראה במקביל בכל אחד מהערוצים, משתבש כאשר הקצב משתנה בכל ערוץ. הסינכרון המושלם מופרע, והצופים, המודעים לכל תזוזה בכל אחד מהערוצים, עוסקים בשיבוש של ההעתק, של הכפילות, בשונות הנוצרת. פניני כמו יוצר פאוזה ומשתיל סרט בתוך סרט. התזזיתיות, המהירות הרבה, הנופים המתחלפים בלי שאפשר להתעכב עליהם פוסקים, ולפתע הצופים מקבלים חוויה שונה, של נערה אחת הניצבת מולם, עסוקה בעצמה אך נוכחת במידה רבה עבורם."Double Windsor" היא עבודת וידאו בשני ערוצים. את ההשראה לעבודה שאב פניני מתוך סצנת הרכבת המפורסמת בסרטו של באסטר קיטון מ־1921 "העז". בעוד הסצנה המקורית מוקרנת בערוץ אחד, הערוץ השני מציג שחזור של אותה הסצנה. הגרסה המחודשת צולמה בתחילת השנה במוזיאון לרכבות של ניו אינגלד, קונטיקט, בכיכובם של קטר קיטור מקורי מלפני 80 שנה והווארד פינקוס, מנהל התחנה, בדמותו של באסטר קיטון עצמו. גם בעבודה זו יש שיבוש במהלך התקין - שתי הרכבות נעות יחד בשתי ההקרנות הסימולטניות, אולם באחת הרכבת מתחילה מנקודת מוצא רחוקה יותר, והקצב של השתיים שונה. למרות זאת הן נעצרות יחד בדיוק באותה נקודה, רגע לפני שהן חולפות על פני הצופה. נקודת המבט בעבודה זו הפוכה, הצופה מתבונן על הרכבת הבאה מולו, התנועה עצמה נחווית באופן אחר לחלוטין מזו של "בלדה לכפיל", שם הצופה זוכה לנקודת המבט של הקטר עצמו.

התערבויות מינוריות לכאורה. Double Windsor, 2 channel projectionבסדרת התצלומים המבוססים על צילומים סטריאוסקופים ישנים (צילום המורכב משני דימויים כמעט זהים, אשר מוצבים זה לצד זה) נקודת המבט תופסת את צד הרכבת, המסילה, ואת הטבע השומם למדי שבתוכו היא עוברת. לכל קטר הדביק פניני ענן עשן, הבוקע מן הארובה שלו, שיצר וגזר בעצמו תוך שימור המראה של תצלום ישן. ההתערבות הזאת מינורית לכאורה; בתחילה לא מבחינים בה כלל, ענני העשן נראים כמו חלק אותנטי לחלוטין מן העבודה. העננים זהים לחלוטין בכל אחת מהעבודות (כפילים, כבר אמרנו?), רק הגדלים שלהם משתנים באופן פרופורציונלי, והם נראים כמו ראשי אדם עשויים עשן אמורפי. זוהי התערבות פנינית טיפוסית. ההוספה של פרט מכריע המעניק את הנופך הלירי ואת רגע הקסם להתרחשות שבמבט ראשון נראית תיעודית לחלוטין.

» תום פניני, "בלדה לכפיל". עד 1.12. גלריה שלוש, מזא"ה 7, תל אביב. שעות פתיחה:ב'-ה' 19:00-11:00; ו' 14:00-10:00; שבת 14:00-11:00.

כתבות שאולי פספסתם

*#