עם הראש בקיר: אמני הרחוב מרססים את העולם

מהפרובוקציות של בנקסי עד הדמויות הצנועות של Know hope - אמני הרחוב הם כבר מזמן חלק בלתי נפרד מהשיח האמנותי העכשווי. לכבוד אירועי אוהבים אמנות, שרון נויפלד מכניסה אתכם לעולם של צבע, קירות ויצירה בלתי נגמרת

שרון נויפלד, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שרון נויפלד, עכבר העיר

מזה חודש מופרת השלווה בעיר ניו יורק באופן בלתי שגרתי. בנקסי, אמן הרחוב האנגלי הנודע, משחקניה הראשיים והמעניינים ביותר של זירת אמנות הרחוב, מתעתע בתושבי העיר. נכון לכתיבת שורות אלו, הפציע עם לא פחות מ- 24 ציורי ומיצגי רחוב משעשעים אך לא חפים ממסרים - כלפי החברה הצרכנית, כלפי הממסד האמנותי ועוד. בחשבון היוטיוב שלו הוא מדגים (למשל) מהי דעתו על תאגיד הענק מקדונלדס על ידי הצבת פסל הליצן, ולמרגלותיו מצחצח נעליים אומלל המצחצח את נעליו המבריקות. הוא העמיד למכירה בדוכן ליד הסנטרל פארק יצירות מקוריות שלו תמורת 60$, רק כדי לגלות כמה דלילות המכירות בקונטקסט כזה (בעולם הגלריות ובתי המכירות הפומביות אגב, נסחרות עבודותיו אלו בעשרות ומאות אלפי דולרים). את מחאתו נגד שחיטת חיות הביע על ידי משאית עמוסה חיות צעצוע חמודות וצפצפניות שנסעה ברחבי העיר. אצל בנקסי, כך נראה, אין פרות קדושות. האחרון במעלליו – גרפיטי של גבר מחויט ומבויש, אוחז בזר פרחים, על שערו הנעול של מועדון החשפנות של לארי פלינט. אוהבים אמנות עושים אמנות 2013 - לכל האירועיםהשבוע אגב, נכנס האמן לכותרות, כשהביע את מחאתו על התכנון של מרכז הסחר החדש בניו יורק, שאמור להחליף את מגדלי התיאומים שנהרסו בהתקפה ב-11 בספטמבר. "הבניין הזה הוא אסון", כתב באתר שלו, "ובכן, אולי לא אסון, כי אסונות הם מעניינים. מרכז סחר אחד שכזה הוא לא-אירוע, הוא "ונילי". זה נראה כמו משהו שהיו בונים בקנדה". וכצפוי, על כל כפפה שנזרקת מצידו של בנקסי עוטים הרשתות החברתיות וכלי התקשורת.מחאה אמנותי. בנקסי מוריד את מחירי היצירות:

אינדיבידואלים עד הסוף השפעתו של בנקסי בפרט ושל אמני רחוב בכלל על שיח האמנות אינה תופעה חדשה, לא בישראל ולא כל שכן בעולם המערבי. גם בישראל קיימת קבוצת אמנים הנוהגת לפשוט על מרחבים ציבוריים - כאורחים לא קרואים. באירועי "אוהבים אמנות עושים אמנות 2013", שיתחילו בחמיש הקרוב (31.10), יוצג הפרויקט "זהירות, התפשטות!" שאצרה סאלי הפטל נווה. במסגרת הפרויקט מטושטשים הגבולות בין הגלריות המשתתפות ובין המרחבים המקיפים אותן, בין אם חללים שלא נועדו לתצוגה ועד לסביבתם הציבורית. תהליך זה הוא מטבעו זמני וקצר מועד אך מכניס עוד זווית ובנשימה אחת את מושגי הממסדי, הלגיטימי והאלטרנטיבי לשיח הפורה הזה. אמני רחוב אלה, בדומה לעמיתיהם בעולם, אינם שייכים לתנועה אמנותית במובן ההתאגדותי של המילה. על אף שקיים דיאלוג בין חבריה ויש ביניהם זיקה אידיאולוגית במקרים רבים, מדובר בקבוצה בה האינדיבידואליזם והאמירה האישית הם כמעט תנאי בסיסי. הם אינם נוהגים לחתום בשמם אלא בכינוי, שם בדוי המגן עליהם בקנאות מחשיפה, שכן אמנות זו, חשוב לציין, נחשבת לפעילות פלילית ועל כן התעוזה והאלמנט החשאי הם חלק מסוד קסמה. הכי לא קנדה. בנקסי בניו יורק:

כניסתם בשנים האחרונות של אותם אמני רחוב חתרניים, בארץ ובעולם, לתוך חיבוקו המזמין של הממסד היא תופעה מורכבת ומרתקת. כבר בשנת 2009 ייחד בית המכירות תירוש נתח ממכירותיו למכירת אמנות אורבנית ביוזמתו של האספן סרג' תירוש, שטיפח לא מעט אמני רחוב בחממת האמנים שלו. מוזיאון תל אביב אירח בשנת 2011 בביתן הלנה רובינשטיין שמונה אמני רחוב מובילים בתערוכה מושקעת ואילו בסדרת הרצאות אמן במוזיאון בשנה החולפת הוצעה הרצאתו של Know Hope, לצד הרצאותיהם של אמנים מהשורה הראשונה כיאיר גרבוז, ניר הוד וגל וינשטיין. הכתובת הייתה על הקיר

מרבית אמני הרחוב הבולטים בארץ לא נולדו או גדלו בישראל, ועבור רובם חוצה המוניטין שרכשו את גבולות המדינה. את שמו האמיתי של Know Hope האמריקאי לא רבים מכירים, אך כינויו האמנותי הוא אולי השם החם והמוכר ביותר בסצנת אמנות הרחוב הישראלית. לחתימתו מתלווים סימני ההיכר החזותיים שלו - לב אדום המוטבע כמו טלאי על זרוע דמויותיו הרפויות וחסרות הצוואר, עצים גדומים ודגלים לבנים. לחלק מעבודותיו אף נלווה טקסט. Ame72 הבריטי מזוהה יותר מכל עם איש הלגו. גם הוא מציג בתערוכות בארץ ובעולם, וחתום על אפליקציה המדמה ציורי גרפיטי. נדמה שביצירתו ניכרת יותר מכל השפעתו של בנקסי, השפעה שהוא עצמו מכיר בה, במיוחד לגבי האופן בו זה סלל את הדרך של הגרפיטי מהשוליים למיינסטרים. בדומה לדמויותיו של בנקסי, גם דמות איש הלגו וגם דמויותיו האחרות של  Ame מתקשרות עם המצע עליהן הן מצוירות ועם האובייקטים סביבו. המתיקות של איש הלגו, יש לומר, מהולה במסרים ומטפורות.Zero Cents ו- Klone, כל אחד בסגנונו האישי יוצרים דמויות גרוטסקיות והיברידיות. 3>FOMA היא מהנציגות הנשיות הבודדות בז'אנר. על סדר יומה האמנותי עומדים נושאים הקשורים בנשיות ובמיניות. נשואי עבודותיה נעים מדמויות נשיות, כאלו שפגשה או פרי דמיונה, ועד לגוף הנשי והקלות בה הוא נתון לחילול. פורץ גבולות. עבודה של Know hope. מתוך התערוכה "דברים שמפרידים" שהוצגה בגלריה גורדון

ניתן להתייחס לקבוצת אמנים זו כמעין דור מייסדים שפרץ את גבולות האנונימיות – בעיקר על ידי שיתוף פעולה עם הממסד. ישנם אמנים רבים אשר עומדים על כך שתוקפה של יצירתם שריר וקיים כל עוד הן נשארות במקומן הטבעי – ברחוב. סירובם של אמנים אלו לעשות אדפטציה של עבודותיהם לפורמט סחיר עלולה לעלות להם בסיכוייהם להתפרסם ולמכור אך נראה שחלקם אינם מונעים מהדחף הזה מלכתחילה. על אמנים אלו נמניםJack tml הפעיל בעיקר באזור ירושלים, Dover D, הידוע ביצירות עתירות פרטים (אותן הוא מכין מראש על סטנסיל ומדביק על מנת שלא להיתפס), קבוצת ברוקן פינגאז החיפאית ועוד. ניתן להשיג עבודות של אמנים אלו אבל במוזיאון, לעת עתה, לא תראו אותם.אוהבים אמנות עושים אמנות 2013 - לכל האירועים

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ