נסיעה בזמן: שנות ה-80 בצילום הישראלי

תערוכה חדשה במוזיאון אשדוד עוצרת ומביטה אחורה לכיוון תקופת הגל החדש, בניסיון לבחון את המקום בו אופי הצילום הישראלי החל להשתנות

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

"דרייב אין היא איננה תערוכה היסטורית. אני מקווה שהמבקרים שיגיעו לתערוכה יבינו שהדור הזה של הצלמים היה הדור שהקים את כל מחלקות הצילום בבצלאל, בקמארה ובמחלקות אחרות. התלמידים שלהם עם השנים איפשרו להם להיות מה שאנחנו יודעים היום על צילום ישראלי". זה האני מאמין של יובל ביטון, אוצר התערוכה "דרייב אין" שמוצגת בימים אלו במוזיאון אשדוד ומקבצת עבודות של 28 צלמים מרכזיים שפעלו בשנים 1973-1992. בין הצלמים ניתן למצוא את מיכל היימן, ורדי כהנא, ברי פרידלנדר, מיכה קירשנר, דגנית ברסט, אלכס ליבק ועוד רבים וטובים."קשה לתאר את זה כהתחלה, כי הצילום הישראלי היה כאן מאז ומתמיד, ב-1840 היה כבר צילום בארץ הקודש, זאת לא התחלה אלא ניו וייב, דור צעיר שיוצר לעצמו סצנה משפיעה", אומר ביטון, "נוצר תהליך שאחרי 1973 דור חדש וצעיר עם הרבה יוצאי מלחמה נסעו לחו"ל ללימודי צילום וחזרו עם הרבה חידושים. במקביל למחלקת הצילום בבצלאל שנפתחת ב-1979, מינוי של מיכאל פרץ לאוצר הצילום במוזיאון ישראל ובמקביל מינוי של מיכה ברעם לאוצר הצילום במוזיאון תל אביב, הקמת בית ספר קאמרה אובסקורה ועוד התרחשויות שהזניקו את הצילום הישראלי". » דרייב אין - לכל הפרטיםאיננה תערוכה היסטורית. "דרייב אין" (צילום: ג'ואל קנטור)למה שמה של התערוכה נבחר להיות "דרייב אין"?"'דרייב אין' היא אחת מהעבודות המרכזיות בתערוכה של הצלם אליה און. בדרייב אין יש משהו שמעיד על השפעות הצילום הישראלי מאמריקה, השפעה מכרעת שקיבל הדור הצעיר שיצא לחו"ל וקיבל שם הכשרה. הדרייב אין שנפתח ב-1973היה סמל בעיניי לאמריקניזציה של החברה הישראלית, ולשינוי שחל בצילום הישראלי שהפך להיות מאוד חילוני ומאוד תל אביבי". האם יש מהמשותף לצלמים חוץ מהתקופה שהם צילמו?"לא, הצלמים שמציגים בתערוכה שונים אחד מהשני, הרב גוניות כאן היא כמעט קיצונית. ממיכה קישנר, שמחה שירמן, לבין בועז טל - כל אחד יצר לו עולם משלו, משהו שמרכיב זירה ולא אסכולה. האייקונים הגדולים ביותר של השנים האלו, היו שני צילומים שמאוד השפיעו על המדינה. הצילום הראשון הוא מ-1983 של ורדי כהנא שצילמה את הצילום האחרון של אמיל גרינצווייג רגע לפני הירצחו, והצילום השני שזיעזע את המדינה, הוא הצילום של אלכס ליבק מקו 300, מה שבטוח זה שהיום הצילום בוודאי היה מגיע ממצלמות האבטחה. הדוד סם והשפעתו על הצילום הישראלי. "דרייב אין" (צילום: אליה און)» התערוכה "דרייב אין" תוצג עד יום שישי ה-15 במאי במוזיאון אשדוד.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ