מנחה נופה, עכבר העיר
מנחה נופה, עכבר העיר

"מה קורה בעולם בו אנחנו צורכים פחות ופחות טקסטים ומה מקומו של הטיפוגרף שעוסק באותיות ועיצוב טקסטים? יצאתי לחקור את הנושא", מספר הטיפוגרף עודד עזר על תערוכתו החדשה "Practical Particles", שמוצגת בימים אלו במכון הטכנולוגי חולון. "אני שואל את עצמי מה המקום של התוכן, כאשר כיום מה שאנחנו צורכים הוא בעצם בעל עוצמה של גירוי חושי. אני מנסה להתמודד עם זה, לעשות טיפוגרפיה עם החומרים האלו, משהו שהוא די מאתגר".עודד עזר הוא הוא טיפוגרף ישראלי, מעצב גופנים ומעצב גרפי, ומרצה לעיצוב במכון הטכנולוגי בחולון. הוא הציג בעבר במוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, במוזיאון המומה ועכשיו זוהי תערוכת הסולו הראשונה בישראל. "אני אמנם עובד המון המון בחו"ל, מציג ומלמד בחו"ל, אבל עם זאת אני חי בישראל, ומקום מושבי הוא בארץ". הוא מסביר, "את התערוכה אצר ועיצב ראובן גבעתי, ביחד עשינו עבודה משותפת של דו שיח, אני גם שמח להציג במקום בו אני מלמד, מכיוון שאני חושב שקורים דברים מאוד מעניינים בגלריה ויטרינה וזה בזכות חנה אריאלי שמעיפה את כל העיניין למעלה".» Practical Particles - לכל הפרטיםמה קורה בעולם בו צורכים פחות טקסט. Practical Particles (מתוך התערוכה)התערוכה החדשה כוללת עבודות טיפוגרפיה חדשות שמהוות המשך החיפוש שהחל בסרטוני הווידיאו שיצר עזר למוזיאון בלונדון. "התערוכה כוללת ארבע עבודות חדשות שהכנתי במיוחד, כאשר העבודה המרכזית היא אינטרקטיבית, המורכבת מקרוב ל-45 אותיות או גירסאות שונות ל-ABC", מסביר עזר, "כל אות מורכבת מעשרות דימויים שלקוחים מקטעי יוטיוב שעברו את השבע מיליון צפיות, כאשר זה בעצם היה התנאי. כל התערוכה מדברת על התרבות הפופולרית שכוללת כיום בעיקר סרטונים שמדברים על פוליטיקה, סקס ואלימות. אני מרגיש שאני עוסק לא בשפה האנגלית, אלא ב'אינטרנטית', בחוויה הויזואלית של המדיה הזאת שבעצם כובשת את החוויה התוכנית והטקסטואלית". למה בחרת לעסוק בטיפוגרפיה מכל תחומי העיצוב הרבים?"בחרתי כי זאת נטיית ליבי, אני אוהב טקסטים, אני אוהב אותיות, החל מלימודיי בבצלאל ובהמשך כאיש מקצוע. במקצוע שלי בראש ובראשונה אני מתפרנס מעיצוב פונטים, אז אני מאוד קרוב לעולם הזה, וגם בתעשיה. אני תמיד מוצא את עצמי חוזר לאותיות, למילים, למשפטים, אני נשען על פה על מסורת די נכבדת של אמנים שנשענים על טקסטים". מה הדבר הראשון שאתה עושה בתהליך יצירת הפונט? "זאת שאלה מורכבת כי תלוי מה המטרה של הפונט. יש הבדל לא קטן בין מה שאני מציג בתערוכה שזה בעצם אפשר לומר מיצגים אמנותיים שעוסקים בטקסט, מול מה שאני עושה בחיי היומיום שזה עיצוב פונטים מסחריים. ולכן נקודת המוצא היא שונה. מבחינה מסחרית, מדובר על פונטים שצריך לקרוא אותם שזה אולי נשמע אלמנטרי, אבל זאת המשימה שאתה מעצב פונטים, לעצב כתב שיחדש משהו לתרבות וגם יהיה קריא, זאת עבודה שמשלבת יצירתיות, ידע וניסיון. להבדיל מהתערוכה, בה אני מתעסק בתחום ההגותי, השואל שאלות מה הלאה, מה המקום של טקסטים בעולם בו הדימוי כבר השתלט עלינו".מעבדה לחקר הכתב. Practical Particles (מתוך התערוכה)

יש הבדל בין עיצוב פונטים לפרינט מול פונטים שמיועדים לאינטרנט?"כן, יש הבדלים והם מתחלקים לשני חלקים. ההבדל הראשון הוא הסבר טכני די בסיסי. הרזולוציה של המסך עדיין הרבה יותר נמוכה מהרזולוציה של הנייר, הבדל שהולך ומצטמצם כבר היום. אולי לא לקהל הרחב יש מסכים שהאיכות שלהם יותר טובה מהנייר, אבל אני מניח שזה יילך והתפשט, והפער הזה ייסגר. הפער השני הוא הרבה יותר רחב, והוא עלול להשפיע על כל התחום שנקרא טיפוגרפיה ברשת. העובדה היא שהמסך מתנהג שונה לגמרי מנייר שמדובר על מימד התנועה, יש מין תנועה כפולה. תנועה אחת שאתה יכול להשתמש בנרטיבים על גבי מסך כמו שאנחנו מכירים מטלוויזיה וסרטוני יוטיוב", הוא מסביר "השינויים האלו כל הזמן בתנועה ובתזוזה, בעיקר תזוזה טקסטואלית, שלנו הצרכנים שנרגעים מהשינוי הקיצוני וגם מצד הטכנולוגיה שמתאימה את עצמה ליכולות של הקוראים. דבר אחד לא יחזור אחורה, הכתב כבר לא יהיה נייח אלא נייד. ולשם צריך לכוון. את השאלות האלו אני מביא לתערוכה, אני לא מתחייב לפתור אותם, אני רואה את התחום הזה כמעבדה שאני יכול להמשיך לחקור את הנושא".» התערוכה Practical Particles תוצג עד רביעי ה-28 בינואר במכון הטכנולוגי חולון.

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ