אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פיצוצים באוויר: אורי גרשט ממשיך לחקור את גבולות הצילום

הוא מוכר בכל העולם בזכות צילומיו המרשימים וטכניקת העבודה המיוחדת שלו, האם זה עובד גם בתערוכתו החדשה במוזיאון תל אביב?

תגובות

בראשית ימי הצילום, אי שם במאה ה-19, היה כל תהליך הפקת התמונות מוחשי מאוד: הצילומים הודפסו על נייר, התמונות היו מוצר שאפשר לגעת בו ואפילו הפילם היה בר מישוש. בעקבות המהפכה הדיגיטלית החומר נעלם לחלוטין, והדימוי הפך כמעט אלקטרוני לגמרי. אחד מהאמנים שלוקחים את התפתחות הצילום צעד קדימה הוא אורי גרשט, שעבודותיו נעשות בטכניקה מיוחדת המשלבת תיעוד במצלמות HD, דבר שנותן חדות גבוהה לתמונה וקירבה לאובייקטים, לצד מהירות צילום גבוהה במיוחד. גרשט מאתגר את מערכות היחסים בין ציור, צילום, פיסול ווידיאו, תוך שהוא מתפלסף בשאלות ייסוד אודות התפיסה האופטית, תפיסת הזמן והיחס בין הדימוי הצילומי למציאות. המוטיב המרכזי בעבודתו הוא שילוב בין חורבן לבין אסתטיקה של יופי, ולעיתים אפילו הרס מרהיב עוצר נשימה.בתערוכתו החדשה ״רסיסים״, המוצגת בימים אלה במוזיאון תל אביב, גרשט מקבל השראה מציורי הפרחים של יאן ברויטל האב, מהמאה ה-17. במרכז התערוכה מוצגים סרטי וידיאו של התפוצצות פרחים בתוך מראות לצד יצירות שהציג גרשט בשנים קודמות. בעבודותיו ניתן לראות חקירה יסודית של המודלים: גרשט למד את ההיסטוריה של הפרחים, והבין שבעוד הציורים ריאליסטיים מאוד, התבוננות לעומק חושפת את ריקנותם ואת היותם רק אשליה. למעשה, זוהי הדגמה לשליטת האדם, שגרשט לוקח כתוצעד נוסף קדימה, ובמקום להשתמש בציורים מוכנים או בזרי פרחים רנדומליים הוא מפסל את הזרים המצולמים מפלסטיק ומשי. הכל נצבע ביד בתהליך ארוך ועמלני, וכל זאת רק כדי ליצור את זרי הפרחים כהכנה לצילום ולפיצוצים. כדי ליצור את אותם פיצוצים הוא אף מציב את הפרחים במבנה זכוכית, שייצור השתקפויות מסקרנות בהם נעמוד תוהים מול העבודה ונשאל מה אמיתי ומה לא.» רסיסים - לכל הפרטים העין רואה משהו אחר ממה שהמצלמה רואה. ("השתקפויות", מראות איחוי 2014)עבודה מסקרנת נוספת "Old Masters" מציגה התכתבות עם ציורי טבע דומם של הציירים האירופאים שפעלו במאה ה-19. ההבדל הוא שבעבודתם הדומם היה שקט ורגוע, ואילו אצל גרשט מרגישים את השקט שלפני הסערה. דוגמא לכך ניתן לראות בעבודת הווידיאו "Pomegranate" בה מתכתב גרשט עם הצייר חואן קוטן מהמאה ה-17. בעבודה קליע חולף על פני המסך בהילוך איטי, ומבקע רימון תלוי שמתפוצץ ומתנדנד כמו פה מרוסק, כשכל חלקיו ניתזים לכל עבר, דבר שיוצר מרחץ דמים אכזרי במיוחד. אורי גרשט הוא אחד האמנים הישראלים הפעילים ביותר בחו"ל, ולרוב עבודותיו מכורות עוד לפני שהוצגו לקהל הרחב. גרשט עובד בעיקר בלונדון, ועושה שימוש ביצירותיו בטכניקות צילום והסרטה חדשניות שעולות הון עתק, כאשר יום צילומים שלו יכול להגיע למאות אלפי דולרים. הוא משתמש במצלמות רבות המוצבות סביב האובייקטים שלו, דבר שיוצר יום צילום הנע בין ניסוי מדעי לסט של סרט פעולה.חוקר בעומק ובייסודיות את המודלים בעבודותיו ("רימון", מתוך סרט דיגיטלי HD)למרות כל ההשקעה והכישרון לא התרגשתי כמו בתערוכות קודמות של גרשט. נכון שהעבודות מרשימות והצילומים עוצרי נשימה בגודלם, אבל ההרגשה היא שמשהו פה חוזר על עצמו. הצילומים דומים זה לזה, והדמיון רב מדי למה שכבר הוצג בעבר. התחושה היא שניסו בכוח לייצר ״בשר״ לתערוכה, ללא שום חידוש בצד הטכנולוגי והאמנותי. בנוסף, בתערוכה קיימת בעיה טכנית, כאשר הכניסה לתערוכה היא דרך חדר חושך בו מוקרנים סרטי ההתפוצצויות. סרטי הווידאו איטיים והקהל שעומד וצופה חוסם את המעבר, כך שנוצר פקק בדרך לשאר חלקי התערוכה. לכן ,להנאה מקסימלית מומלץ להגיע בשעות לא עמוסות, וללא ציפיות.» "רסיסים" תוצג עד שבת ה-2 במאי. שיח גלריה יתקיים בשלישי ה-30 בדצמבר, 11:30.

*#