פילגשות באמנות אסיה ועוד תערוכות מומלצות

בית העיצוב רוז'ין מארח תערוכה שערורייתית, בית טיכו מציג את דמות הפילגש האסיתית, מוזיאון ישראל דן במלחמות ומשטרים אפלים ועוד אמנות ממולצת לשבוע

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל

יום ראשון: התערוכה שהרגיזה את הותיקן

אישה חצי עירומה תלויה על צלב, קבוצת רבנים מפנים את ישבנם למצלמה ושתי בובות צעצוע מוצבות בתנוחה פרובוקטיבית - אלה הם רק חלק מהדימויים שתוכלו למצוא בתערוכה החדשה ונילה סקס המציגה בבית העיצוב רוז'ין (RUGINE) בתל אביב. למעשה, היא הייתה אמורה התערוכה לעלות במוזיאון יפו בקיץ האחרון, אך נתקלה בקשיים. עבודתו של אלדד פניני "פטיש ותשוקה סביב סמלים דתיים", עוררה סערה בקרב ראשי הקהילה הנוצרית ביפו ומחאות נשמעו אפילו מהותיקן. אחרי חודשים של חיפושים מצאה התערוכה בית בבית העיצוב רוז'ין.

לצורך התערוכה, נבחרה אסופת עבודות שעוסקות באופנים שונים באמנות הפטיש. הן בוחנות את ה"ונילה סקס" (התנוחה המסיונרית) כסמל, כמו גם את הקשר בין פטיש לתשוקה, המפגש בין האחרונה לבין הדת, פנטזיות בלתי אפשריות וכן הלאה. המשורר יחזקאל נפשי הצטרף לקבוצת האמנים עם שיר שהתאים במיוחד לתערוכה. לצד צילומים ועבודות מונטאז' אפשר למצוא גם ציורים, רובם ככולם של אמנים ישראלים.

ונילה סקס - כל הפרטים

יום שני: איך נראית פילגש סינית?

בית טיכו מציג תערוכה על דמותה של "האשה האחרת" באמנות אסיה. בתערוכה כ-30 יצירות אמנות במדיומים שונים, המתארות נשים ואלות יפות, ובכך נותנות למבקר אפשרות לחזות בתפיסות יופי בסין, יפן והודו לאורך התקופות.

רעיה נאמנה וחרוצה או מאהבת יפה וענוגה – אלה הן שני טיפוסי הנשים באמנות יפן, סין והודו. תיאורי הרעיות המעטים מציגים נשים צנועות שיופיין הוא לא התכונה הבולטת שלהן. תיאורי המאהבות הרבים – הפילגשים, הקורטיזנות או הנשים שקיומן בעולם האלים והיצורים השמימיים – מייצגים את אידאל היופי הנשי. כל גבר בעל אמצעים היה יכול להחזיק בפילגש. יופייה שיקף את מעמדו וככל שהיתה יפה יותר, כן הוקפה בעושר רב יותר: בתכשיטים הדורים, בבגדי משי משובחים ובמגורים מפוארים. הפילגש הוצגה לראווה בפני חבריו כבת לווייתו, ועל כן נבחרה גם לפי השכלתה ואופייה הנעים. פילגש שילדה לפטרונה בן זכר הבטיחה את מעמדה לכל חייה, ואילו פילגש שסר חנה סולקה לטובת פילגש חדשה. הרעיה, המתוארת בספרות ובאמנות כאשת חיל, לא נמדדה לפי מראה אלא לפי ייחוסה המשפחתי.

האישה האחרת: דמותה באמנות אסיה - כל הפרטים אידיאל היופי הנשי באמנות אסיה. מתוך האישה האחרת: דמותה באמנות אסיה

יום שלישי: מהפכות ומשטרים אפלים

מוזיאון ישראל ירושלים מציג את תערוכת היחיד של ויליאם קנטרידג' - חמישה נושאים. מכלול עבודתו משרטטת היסטוריה אוניברסלית של מלחמות ומהפכות, זיכרונות פוסט-קולוניאליים ועקבות שהותירה מדיניות הרסנית במשטרים אפלים.

התערוכה מציגה את קשת תחומי האמנות הרחבה של קנטרידג', במגוון מדיומים הכוללים רישום, קולנוע, הדבק, הדפס, פיסול ועיצוב תפאורה. התערוכה מאורגנת על פי חמישה נושאים, ובהם "מסלול בסדנה: אמן בסטודיו". בעבודות אלה קנטרידג' משתמש בציור דיוקן עצמי כדי לגולל את התהליך האמנותי שלו, במסגרת מאפייני הסטודיו. "זמנים דחוסים: סוהו ופליקס" - תשעה סרטי "סטופ מושן" שעוקבים אחרי דמויותיו הבדיוניות האיקוניות של קנטרידג', במאבקם לנווט את דרכם באווירה הפוליטית והחברתית ביוהנסבורג בעשור האחרון של האפרטהייד. השלישי הוא "זרסטרו וקול האדון: חליל הקסם" - העבודות שצמחו מתוך ההפקה של קנטרידג' משנת 2005 לאופרה "חליל הקסם" מאת מוצרט. ויליאם קנטרידג': חמישה נושאים - כל הפרטים

מדיוניות הרסנית במשטרים אפלים. מתוך עבודותיו של ויליאם קנטרידג'

יום רביעי: אמנות ארוטית בארוס ארוס, המרכז להסברת מיניות האדם, הידוע יותר כחנות לאביזרי מין בקינג ג'ורג', לובש פנים חדשות. בתערוכה קבוצתית שנתפתחה בחנות, דנים האמנים במושג מפרספקטיבות שונות. כולם יציגו עבודות שונות בתחום הצילום והוידאו ארט כשבכוונתם לטפל במיתוס הארוס מנקודת מבט אישית, תוך מבט ללידתו הקדומה והמשמעויות שצבר עד לימנו. האמנים המשתתפים בתערוכה הם: אסף הינדן, זיו שדה, גיא הכט, קרן זוהר פרטוק, איתן ברנט, יאיר אלדר, עופרי בראל ולולה קידר, שי גלנטי, שירה וייס.

ארוס - כל הפרטים

שואלים על הארוס. שי גלנטי (מימין) אסף הינדן (משמאל)

סוף השבוע: נוף כרמל ששרד במוזיאון לאומנות ישראלית רמת גן במוזיאון לאמנות ישראלית רמת גן נפתחת תערוכתו של סאלח אלקרא - פרחים סגולים.  סאלח אלקרא הוא אמן, בן העדה הדרוזית שגר בדלית אל-כרמל. דלית אל-כרמל או דליה, כפי שנהוג לקרוא למקום, נמצאת חמש דקות מהאוניברסיטה, אולי 10 דקות למרכז הכרמל. אבל בפועל דליה היא מקום אחר, מוקף בנוף כרמל שלא הושחת בשריפה האחרונה. אלקרא חי אמנות מגיל צעיר: כפר האמנים עין הוד, היה מקום בו מצאו הוא ומשפחתו פרנסה כעובדים בסדנא של איצ'ה ממבוש. חלקם באריגה, חלקם בסדנת ההדפס וחלקם בעזרה לאמנים אחרים. אחרי שנים של עבודה בעין הוד, ועיסוק בפן המסחרי של האמנות, התפרצה אצל סאלח אלקרא היצירה. מעניין לראות איך מראייה בלבד הצליח סאלח להטמיע את הטכניקות הדרושות על מנת להביא בד לבן לכדי ציור.

סאלח אלקרא - פרחים סגולים - כל הפרטים

נוף כרמל שלא הושחט. מתוך עבודתו של סאלח אלקרא

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ