שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

צילמתם סלפי באנדרטת השואה בברלין? תתכוננו לשיימינג

אתר חדש של אמן ישראלי משלב סלפי מחויכים מהאנדרטה עם תצלומים ממחנות ההשמדה, ושולח מסר עוקצני לגולשים

אליסון קפלן סומר
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
יולוקוסט
צילום: צילום מסך מתוך yolocaust.de
אליסון קפלן סומר

פרויקט חדש בשם "יולוקוסט" — הלחם בין הביטוי יולו (ראשי תיבות של "אתה חי רק פעם אחת") ולמלה האנגלית לשואה — שולח מסר עוקצני לכל אלה שאינם נמלאים עצב תהומי בבואם לאנדרטת השואה בברלין, ואף מעזים לתעד את ביקורם במקום ולשתפו ברשתות החברתיות. אתר הפרויקט הושק אתמול (רביעי) וזכה להצלחה כה רבה, עד שהשרת עליו התארח קרס מעומס יתר.

מאחורי היוזמה ניצב האמן הישראלי תושב ברלין, שחק שפירא. לפיו, מטרת הפרויקט היא "לחקור את תרבות טקסי הזיכרון הציבורית בעזרת שילוב תצלומי סלפי מ'האנדרטה לזכר יהודי אירופה שנרצחו' בברלין עם תצלומים ממחנות ההשמדה הנאציים".

באתר מוצגים שלל סלפי צבעוניים של צעירים וצעירות מהאנדרטה, המורכבת מ–2,711 קוביות בטון דמויות מצבות, ששפירא דלה מהרשתות החברתיות ומאתרי היכרויות, לרבות כיתובים כגון "קופצים על יהודים מתים באנדרטת השואה". כאשר הגולשים מעבירים את סמן העכבר מעל התמונות הרקע שלהן משתנה לתצלומים גרפיים בשחור־לבן מתוך המחנות.

לטובת המבקרים באתר, מצורף ל"יולוקוסט" מאגר קצר של תשובות לשאלות שכיחות (FAQ). שאלה אחת לדוגמה היא "מה מותר לעשות באנדרטה ומה לא?", שהתשובה עליה "אין אירוע היסטורי הדומה לשואה. זו החלטה שלכם איך להתנהג באתר לזכרם של שישה מיליון בני אדם".

אין זו הפעם הראשונה שהתנהגות המבקרים באנדרטה, שנחנכה בשנת 2005, עוררה דיון ציבורי. ב–2014 פירסמה הסוציולוגית הישראלית ד"ר עירית דקל את ספרה "תיווך באנדרטת השואה בברלין", המנתח את הגיוון, את חוסר היציבות ואת השאלות החברתיות והפוליטיות שמתגלמים בביקור באתר ובדיבור עליו.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ