רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

התערוכה שמתחקה אחר אלי המיתולוגיה היוונית

תערוכה חדשה במוזיאון ארצות המקרא מביאה את סיפורה של יוון העתיקה דרך כלי חרס עתיקים, ומעוררת לתחייה את אלי המיתולוגיה היוונית, ואת ההבדלים בחיי הגברים והנשים

תגובות
ולדימיר נייחון

אנחנו עסוקים בשימור ההווה, חיים מתוך אמונה שהתמונות שנצברות במכשירי הטלפון שלנו נשמרות לנצח, אבל מה יקרה אם יבוא יום, ותקלה קטנה תמחק לנו את כל הזיכרונות? ביוון העתיקה זה לא היה קורה. ''אלים, גיבורים ובני תמותה'' היא תערוכה חדשה המוצגת בימים אלו במוזיאון ארצות המקרא המראה שביוון ידעו משהו שאנחנו כנראה לא יודעים עד הסוף, והוא לשמר את העבר. בתערוכה מוצג אוסף נדיר בהיקפו של כלים בני כ-4000–2500 שנה, המספקים הצצה לתרבותה של אתונה וערים יווניות נוספות.

» אלים, גיבורים ובני תמותה - לכל הפרטים

» מדור אמנות - לכל התערוכות

"היצירות הם של אמני קרמיקה מוכרים מיוון העתיקה", מספרת ד"ר סילביה רוזנברג, אוצרת התערוכה. "היא עוסקת בקרמיקה יוונית שנעשתה בין 2000לפני הספירה ועד המאה החמישית לפני הספירה. מכיוון שהמוזיאון בעיקר מציג את התרבויות של מצרים, האוסף הזה בקושי מוצג. הייתה אמנם תערוכה לפני כמה שנים, אבל עכשיו החלטנו שנציג אותה בצורה מכובדת לפי הסיפורים שמופיעים על כלים אלו, וכמובן זה כולל הרבה מאוד כלים חדשים".

התערוכה מחולקת בצורה כרונולוגית, בין תקופת הברונזה התיכונה (במחצית הראשונה של האלף השני לפני הספירה) לבין התקופה הקלאסית (סוף המאה החמישית לפני הספירה), עם חלוקה לנושאים: עולם האלים, עולם הגיבורים, עולם הנשים ועולם הגברים. תוך שילוב של חיי היומיום מצד אחד, והאמונות מצד שני.

מה אפשר ללמוד מכלי החרס על יוון העתיקה?

"אפשר ללמוד הרבה מאוד, בעצם הידע שלנו הוא כמובן מספרות, מהסופרים היוונים. הרבה מאוד יצירות הלכו לאיבוד במשך השנים והקרמיקה מספרת לנו את הסיפורים שאין לנו את מקור ספרותי ברור. התיאורים משקפים את התקופה: מצד אחד יש את כל עולם האלילים, ומצד שני יש את עולם האישה ועולם הגבר, במה הם עסקו ומה היו הדברים המקובלים. זה בעצם תיאור ויזואלי".

את רואה קשר בין התרבות של ימינו לתרבות של יוון העתיקה?

"לא כל כך. זה אמנם נכון, יש הרבה מאוד תרבויות שהאישה עוד בבית. אבל אני לא רואה קשר. מה שכן, תמיד אפשר ללמוד מהעבר, מה היה חשוב להם ומה לא".

כמה מהמיצגים שיוצגו בתערוכה

אָרִיבָּלוֹס, מוצר טיפוסי לקורינתוס, מדובר במיכל קטן לבושם או לשמן, שאתלטים נשאו עימם לצורך משיחת גופם בתכולתו לפני אימוניהם או אחריהם. את הכלי נהגו לשאת על-ידי קשירתו בחוט שנכרך על פרק היד.

נראה שהסצנה המעטרת את צִדו הקדמי של סְקִיפוֹס היא תיאור של תלמיד העומד מול המורה שלו, המגיש לו לוחות כתיבה. פָּאידֵיָה – חינוכו הטוב של בן החברה האידֵיאלי בפּוֹלִיס – יוּעדה לפתח יופי פיזי חיצוני ותכונות אופי פנימיות נעלות, מרכיביה של אָרֶטֶה (הצטיינות אישית). היה זה אחד מערכיהם הנעלים ביותר של היוונים.

הֶרְמֶס, האל הפטרון של הנוסעים בדרכים ושל הסוחרים, האומנים והגנבים, היה מושא להערצה אישית וזכה לפופולריות רבה בעיטורי כלי הקרמיקה האטיים בתקופות הארכאית והקלאסית.

פִּיקְסִיס (רבים: פִּיקְסִידֶס) הוא קופסה גלילית בצורתה, שלה מכסה נפרד; בדרך-כלל היא שימשה נשים, שנהגו לשמור בה תמרוקים, חפצים זעירים או תכשיטים.

הכיסא המזוהה ביותר עם יוון הקדומה הוא הקְלִיסְמוֹס, כיסא שרגליו מעוקלות וקצותיהן המחודדים פונים לפנים (הרגליים הקדמיות) ולאחור. רגליו האחוריות של הכיסא נמשכות כלפי מעלה בקשת, ובאופן זה נוצר קער רחב לתמיכת גבו של היושב. הכיסאות מטיפוס זה, שנחשבו רהיטי מותרות נוחים, שימשו הן גברים הן נשים, אך הם היו שכיחים במיוחד בחדרי הבית ששימשו את הנשים, כמו בדוגמה זו.

קְרָטֶר הוא כלי גדול ששימש ביוון הקדומה למהילת יין במים, שכן שתיית יין בלתי מהול נחשבה בחברה היוונית סימן לחוסר ריסון עצמי. המֵנָדוֹת, נשים פרועות למראה, תוארו על פי רוב כשהן נתונות במצב של שלהוב אקסטטי וטירוף חושים בהשראת האל.

התערוכה ''אלים, גיבורים ובני תמותה'' תוצג עד ה-12 ביוני במוזיאון ארצות המקרא, ירושלים.

*#