מבט על: תערוכה חדשה נותנת כבוד למשקפיים

המשקפיים, שנוצרו במקור לתיקון לקות ראייה, הדגישו במהלך השנים את הפגם באמצעות עיצוב. תערוכה חדשה ומקיפה במוזיאון העיצוב מראה את הצדדים היפים של המוצר המוכר לכולנו. תערוכה לא למשקפופרים בלבד

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מנחה נופה, עכבר העיר

זוכרים את הימים בהם משקפיים היו מילת גנאי? והילדה בגן הייתה עם המשקפיים האדומים והגדולים הייתה קרויה 'משקפופרית'? היום זה כנראה לא היה קורה. בעידן של ימינו, עם השימוש הנרחב במחשב, והשעות שאנחנו מעבירים מול הטלוויזיה נראה שרובינו סובלים מקוצר ראיה כזה או אחר, והמילה 'משקפיים' כבר לא זרה לנו. תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב בחולון נותנת לנו פרספקטיבה חדשה לאחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית דרך ארבעה פרקים המייצגים עבר, הווה ועתיד. » מבט על משקפיים - לכל הפרטים» מדור אמנות - לכל התערוכות והכתבות"הרעיון לתערוכה החל עם האוסף של קלוד סמואל", מסבירה מיה דבש, אוצרת התערוכה. "האוסף הנדיר הזה, שכולל כל כך הרבה זוגות משקפיים היסטוריים ופריטים נדירים אחרים כמו גם השיחות עם קלוד, פתחו בפנינו עולם שלם של סיפורים. יחד הם החיו תקופות היסטוריות על האנשים שחיו בהם, היחסים שביניהם, תחומי העיסוק, המנהגים והעושר התרבותי שאפיין אותן. די מהר התברר לנו שאפשר להתבונן על ההיסטוריה של המשקפיים כהיסטוריה של תרבות ובחרנו להתבונן באוסף דרך חמש תחנות תרבות  – צמתים שבהם המשקפיים משחקים תפקיד מרכזי. את האוסף הזה של קלוד אנחנו מציגים בגלריה העליונה במוזיאון והוא כולל לצד משקפיים נדירים, מונוקלים גם משקפות, מניפות ומקלות ששימשו לריגול ופיתוי בחברה האריסטוקרטית הצרפתית של המאה ה-19, משקפיים מחומרים נדירים כמו שריון צב למשל, משקפי אסקימוסים עשויים עצמם, מכונות לבדיקת עיניים בסגנון אר-נובו ועוד הרבה מאוד פריטים מפתיעים".למעלה: משקפי ראייה צלולאיד, באמצע: משקפי מלאכים, למטה: משקפי נוצה משובצות בעבודת יד מתוך אוסף קלוד סמואל (צילומים: אלי בוחבוט)בתערוכה מוצגים בנוסף פריטי עיצוב של כ-50 מעצבים ישראלים, שהתבקשו לספק תשובה משלהם לשאלה: מה הם משקפיים? העבודות שהתקבלו מציגות עושר של נקודות מבט – פוליטיות, הומוריסטיות, מבניות ואסתטיות, ובעיקר מרחיבות את היריעה לגבי משקפיים וראייה. עוד בתערוכה מעבדה לעיצוב שנבנתה בשיתוף פעולה עם מיכאל צ'ינובסקי ואיה בנטור מ"סטודיו רפורמה" בניסיון ליצור מעין מעבדת תיקונים למשקפיים. צ'ינובסקי ובנטור ייסדו את המותג לעיצוב משקפיים המתמחה בטכניקות וחומרים, ובמסגרת התערוכה הם יזמינו את המבקרים להעניק למשקפיים ישנים חיים חדשים ופרשנויות משלהם. באמצעות כמה מחברים פשוטים יוכלו המבקרים להתנסות בתיקון ובעיצוב מחודש של משקפיים. "המשקפיים עשו דרך ארוכה מהימים הראשונים בהם המציאו אותם כמוצר רפואי שמטרתו לתקן פגם ועד שהפכו למוצר צריכה ולאחד האובייקטים המגדירים את הזהות שלנו", אומרת דבש. "המשקפיים גם עברו את אחד ממסעות שיפור התדמית המרתקים ביותר: פוליטיקאים יכולים ללא ספק ללמוד מהם. בראשית דרכם כמו מוצרים חדשים רבים לאורך ההיסטוריה אנשים התייחסו אל המשקפיים בחשש ואפילו ברתיעה – במאה ה-17 קראו להם 'מרסקי אף', מאוחר יותר הם הפכו לסמל של ניסיון וחוכמה מה שהוביל לטרנד של הרכבת משקפיים ללא מספר כסממן של אינטליגנציה. אך רק מאמצע המאה ה-20 משקפיים הפכו לסממן של אופנה, סטאטוס ומעמד סוציו אקונומי. יותר ויותר גברה הנטייה לרכוש משקפי מעצבים ומשקפיים הפכו לאחד האובייקטים המגדירים את הזהות שלנו". משקפי לולאות עם עדשה כפולה. כסף. 1809. אוסף קלוד סמואל (צילום: אלי בוחבוט)למה דווקא משקפיים?"אני מודה שהנושא הלך ותפס תאוצה ככל שהתעמקנו בו יותר ויותר. די מהר התברר לנו שהנושא הזה נוגע כמעט לכל אחד מאתנו. תחשבו על זה שבמאה ה-16 וה-17 רק מלומדים ידעו לקרוא ולכתוב ונזקקו למשקפיים. היום גם מי שלא קורא ספרים, קורא מסכים גדולים וקטנים והוא נאלץ לצפות בהם מכל מיני טווחי ביניים ומרחקים שרק משקפיים יכולים לפתור. היום בניגוד לעבר גם ילדים ממש קטנים מרכיבים משקפיים כי דואגים לעשות להם בדיקת ראייה בגיל ממש מוקדם. זו כמובן ברכה מאוד גדולה כי פעם הרבה ילדים נחשבו ל'טיפשים' רק כי הם לא ראו את מה שנכתב על הלוח ואף אחד לא גילה את זה. אבל התערוכה הזו לא עוסקת רק במשקפיים היא עוסקת בראייה ובאופן בו אנחנו רואים את העולם ולזה אפילו המוזיאון לא מספיק. ישנו משפט של אנדי וורהול שאנחנו מצטטים בקטלוג התערוכה שבו הוא אומר שאנשים שחיו לפני המצאת המשקפיים ראו את העולם באופן שונה זה מזה בהתאם למצב העיניים שלהם, והיום בגלל ההמצאה הזו אנחנו רואים באופן דומה".כמה מהעבודות שיצרו המעצבים עבור התערוכה:"אריאל לאביאן בוחן את המשקפיים ככלי לאפיון ועיצוב זהות באמצעות הכלאה בין מסכה לתכשיט. ההשראה הצורנית לפרויקט שאובה מהזבוב אשר לו מבנה עין מיוחד המכונה בשם עין התשבץ. האובייקט שמציג לאביאן משקף את אלפי העדשות שיש בכל עין של הזבוב כאשר כל אחת מהעדשות מכוונת בזווית מעט שונה".עבודה של אריאל לאביאן "עודד ובמן הוא מעצב משקפיים לייצור מסחרי ומעלה את הקושי שבהתמודדות באופן מסחרי מול מותגים ותאגידים עצומים. המשקפיים בתערוכה הם מן הקולקציה הראשונה שעיצב, לצידם הוא מציג את הסקיצות הדו ממדיות ומודלים של התאמה לפנים – שמציירים יחד את התהליך של עיצוב המשקפיים".עבודה של עודד ובמן"העבודה של עומר פולק עוסקת בנקודות מבט. הסטודיו שלו הנמצא  בפלורנטין בין נגריות מאפשר לו להתבונן על השכבות המרכיבות את המרקם השכונתי ולייצר משקפיים בעזרת בעלי המלאכה המקומיים כשהוא מטמיע בתוכן את סימני הזהות של דמויות בשכונה".עבודה של עומר פולק"עבודתו של לוקה אור יוצאת מתוך האמרה – העיניים הן חלון לנשמה. אור טוען שהמשקפיים הם חלון קריא יותר מעיניים ואותם אפשר להחליף. המשקפיים נבחנו כאן כתחפושת של מישהו אחר, כלבוש אייקוני תוך שחרור האילוצים הטכניים וצמצום האמירה האופנתית לקריקטורה פשוטה. כל קלף הוא אייקון של דם או דמות המזוקקת למשקפיים שמסמלים אותה ובענידת הקלף ניתן לעטות גם את התחפושת".עבודה של לוקה אורהתערוכה ''מבט על משקפיים'' תוצג עד ה-29 באפריל, 2017 במוזיאון העיצוב, חולון.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ