מצדי הדרכים למוזיאון: ויקי קנפו בתערוכה חדשה

שאלות על צדק חברתי ומעמד הנשים העובדות במפעלים הם רק חלק מהנושאים שיוצגו בתערוכה במצפה רמון, המחזירה לתודעה את מאבקה של הפעילה החברתית

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנחה נופה, עכבר העיר

13 שנה אחרי שהובילה ויקי קנפו את המאבק למען האימהות חד-הוריות, בצעדת המחאה שקיימה מביתה שבמצפה רמון לירושלים, מגיע סיפור מאבקה לתערוכה חדשה, שתוקם במסגרת 'פסטיבל שער', שייערך בין ה-15-17 במצפה רמון. "כחבורה של יוצרים שבחרו לצאת מהמסלול המקובל וליצור פיתוח תרבותי ברחבי הארץ, המאבק של ויקי, שאליו נחשפנו כבני נוער, היה דבר מעורר השראה ומניע לפעולה", אומר עוז זלוף, שאוצר התערוכה ביחד עם ציונה שמאי, מנכ"לית הליקון. » מסע עליה - לכל הפרטים» מדור אמנות - לכל התערוכות והכתבות» פסטיבל שער - לכל הפרטיםזלוף, שהיה טרוד בכלל באוצרות של תערוכה אחרת שעוסקת באימהות עובדות, הבין שעליו לתת את הדעת גם לכנפו. אלא שהקישור נעשה רק אחרי פנייה של עמותת הליקון לקידום השירה, שביקשה ממנו לאצור תערוכה בפסטיבל במצפה רמון. "היה לי ברור שזו הזדמנות לעסוק בנושא הזה", הוא אומר. "תפקיד האוצר הוא לפעול לבסס וליצור מורשת אמנותית ותרבותית, באמנות הישראלית ובציבור בישראל, וחשבתי כי המחאה הזאת, הוא דבר שראוי שאמנים יחוו ממנו השראה, יפעלו מתוכו, כפי שחברי ואני פעלנו. זה היה לפני שויקי החליטה לצאת לצעידה השנייה שלה (יצאה בנובמבר האחרון לצעדה של שמונה ימים למען מעמדם של הקשישים בישראל מ.נ), עכשיו. נסעתי לפגוש אותה במצפה, בעבודה, בחדר אוכל של העובדים במלון בראשית, ותוך כדי שהיא הגישה אוכל לעובדים היא הכינה לנו צלחת וסיפרה שהיא רוצה לצעוד שוב".פעולה אישית ופעולה חברתית. עבודה של מאיר אזולאי (מתוך התערוכה "מסע עליה")זלוף התייעץ עם אוצרים רבים, מנהלי מוסדות ועם בתי ספר לאמנות, אבל מצא רק קומץ בודד של עבודות שמתייחסות למאבק הזה באופן ברור. "בסופו של דבר יצרתי קשר עם צלמי עיתונות ופשפשנו בארכיונים שלהם כדי למצוא תמונות שיש בהן שאר רוח וכוונה אמנותית ולא חדשותית",  הוא נזכר. עוד פעולה שעשו מארגני התערוכה היא להפיץ קול קורא הקורא לאמנים ליצור בהשראת המאבק והמשמעויות שלו. אך זאת לא הייתה הבעיה היחידה בה הם נתקלו. "במצפה אין תשתית לתצוגת גלריה", מסביר זלוף. "יש אנשים נפלאים עם רצון ואמביציה, זה אני חייב להגיד, אבל אין תשתיות שמשרתות אופן פעולה כזה. אם הייתה תשתית של ביטוח ושל חללים מתאימים למשל, הייתי רוצה לגבות את התצוגה בעבודות של אמנים שפעלו בשנים קודמות בנושאים הללו, אז היו מחירים שהתערוכה ספגה. וגם למצוא חלל מתאים זה ברגעים אלה עדיין בעיה, ואנחנו מחזרים על הפתחים בשביל למצוא תשתית להקרנת וידאו. אבל מהצד השני הפעולה האמנותית נבחנת בהקשר של איפה מציגים, ולמי מציגים, זה חלק שלם מהפעולה, ואני חושב שזאת תערוכה שהולמת את המקומות שזקוקים לאמנות, ותואמת תצוגה במבני ציבור. אז נספוג את זה".למה בעצם "מסע עליה"?"הפסטיבל כולו עוסק בהגירה, ובישראל כמדינת מהגרים קיים מושג מורכב וטעון במשמעויות ערכיות שהוא מושג ה'עליה'- עליה לארץ, עליה לרגל, עליה זה לא הגירה סתם, אלא פעולה רצונית ומלאה במשמעות רוחנית. אני חושב שהעליה של ויקי לירושלים, ושל כל הציבורים שעלו איתה, טעונה בחלק מהמשמעויות הללו, ומגשימה את המושג הזה באופן עדכני. יש בזה פעולה אישית ופעולה חברתית רחבה, זה מה שיפה וכל כך נקי במחאה הזאת. אני זוכר את אמא שלי בוכה מול הטלוויזיה כששידרו את יום ההגעה לירושלים, לקריית הממשלה, בוכה בהיסטריה מהתרגשות, ואמא שלי היא לא פעילה חברתית. היא התרגשה והתפעלה מהמאבק הזה כמו כל החברה בישראל שליבה היה במקום הנכון בימים האלה".כמה מהעבודות שיוצגו בתערוכה:"'ויקי קנפו יורדת מהארץ' היא שם היצירה של דורון גליה, שהוכנה במיוחד לתערוכה. דורון עושה קישור בין הייאוש של צעירים שיורדים לברלין ולאירופה לבין ויקי כמייצגת את התקווה והמאבק, וגורם לה לרדת מהארץ. יש פה אקט מאוד קשה של ביטוי של ייאוש וכישלון המאבק החברתי".עבודה של דורון גליה"העבודה של ורד ניסים - 'חצי חינם', היא עבודה ישנה שלה שמדויקת לתערוכה הזאת. דמות של אשה, כנראה אמא, שנחנקת משקית קניות של חצי חינם. אין לי איך עוד להסביר את העבודה הנפלאה הזאת חוץ מלחזור על הפרטים".עבודה של ורד ניסים"דותן מורנו הוא מאייר, בוגר בצלאל, אנימטור, והבניינים האלה הופיעו בתוך עבודת אנימציה שלו. החלטנו ביחד שכדאי להגדיל אותם כי זה בעצם פורטרט של בניין, כמו פורטרט אנושי. יש בו משהו מאוד טעון במשמעויות, במעמד, במצב אנושי".עבודה של דותן מורנו"אירוס חיון, תושבת מצפה רמון תיעדה את הפועלות במתפרת העצמאות- שהתופרות בה יצאו למאבק על תנאי העסקתן ולבסוף השיגו בעלות קואופרטיבית על המתפרה שבה הן עבדו. זה מתועד בסדרה תיעודית מעולה ואירוס צילמה את המאבק הזה מבפנים". עבודה של איריס חיון"איל גזיאל מציג צילום מתוך פרויקט שנקרא 'גבעה בלב העמק', פרויקט צילום דקומנטרי, שצולם בעפולה. העיר עפולה נמצאת בפיתוח נדל"ני עצום מימדים ויש שכונה אחת שנשארה בינתיים מאחור ומחכה לתורה - גבעת המורה. איל צילם את הפרויקט מתוך מחשבה להציג אותו אל מול המקומות המתפתחים מתוך שיקולים כלכליים וליצור מודעות לצרכים של המקומות שלא זוכים לטיפוח הנדל"ני הזה".עבודה של איל גזיאל"הצילום של שוקה גלוטמן צולם בתוך שיטוט במצפה רמון. שוקה הוא צלם שתופס את ההויה הישראלית באופן מאוד נקי כבר במשך שנים, מעין מחקר שלו שהולך ותופס את יום הקטנות הישראלי. הצילום הזה מייצג את העבודה שלו".עבודה של שוקה גלוטמן"הציור הבא הוא בעצם קטע מתוך עבודה גדולה של ענבל מנדס פלור, ציירת נהדרת בעקבות הציור 'החירות מובילה את העם' של דלקרואה, ובו מריון חשופת השד מובילה את ההמונים ואת דגל המהפכה במהפכה הצרפתית. פה ענבל מציגה את ויקי עם הגוף החשוף שלה, שראינו אחרי המחאה בכתבות צהובות על מה שהיא עשתה עם אתר פורנו, 'פרפר1', כשלאחר יאוש היא כתבה כתובות מחאה על הגוף העירום. ענבל בעצם מציגה אותה כמאוד חקה באקט הזה, ומצביעה על האקט של העירום והכתובות כאקט של מחאה חזקה, של חלק מהצעידה הארוכה והנחושה שלה שבה היא 'כבשה' עוד מרחב, עוד ניסיון מחאתי שיש בו טעם, העירום, ההתפשטות, מה שבתקשורת עשו ממנו פרובוקציה ואקט של יאוש, היא רואה בו חלק מהותי מהמאבק".עבודה של ענבל מנדס פלורהתערוכה ''מסע עליה'' תוצג עד ה-17 בדצמבר במדברהתשעשרה, מצפה רמון, במסגרת פסטיבל שער, פסטיבל השירה הבינלאומי של הליקון.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ