אבי האמנות המודרנית מגיע למוזיאון ישראל

מוזיאון ישראל מציג ציורי שמן של האמן פרנסיסקו גויה שהגיעו הישר מתצוגת הקבע במוזיאון הפראדו במדריד, המוצגים לצד יותר מ- 100 הדפסים של האמן וחושפים את חייו החצויים

מנחה נופה, עכבר העיר
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מנחה נופה, עכבר העיר

בעידן של ימינו, בו אנחנו מצפים מאמנים להביע את דעתם וכועסים על אלה שנעמדים לדום מול החלטות תמוהות של משרד התרבות, נחמד לראות שהגלגל לא הומצא אצלנו. לקראת תערוכה חדשה במוזיאון ישראל, המביאה לנו מבחר מעבודותיו של אבי האמנות המודרנית, כדאי להכיר את הצייר והחרט הספרדי פרנסיסקו גויה, שהיה בין ראשוני הציירים שעשו שימוש מועט בצבעים, שבראש מעיינינו עמדה האמת, וחייו נחצו בין היום המואר והלילה האפל.» פרנסיסקו גויה: מדריד של יום ולילה - לכל הפרטים» מדור אמנות - לכל התערוכות והכתבותפרנסיסקו גויה (או בשמו המלא פרנסיסקו חוסה דה גויה אי לוסיאנטס), חי את רוב חייו במדריד. כבר בגיל 14 החל את הקריירה הארוכה שלו, אז תפקד כשוליה של אחד מחבריו האמנים של אביו. לאחר זמן נעשה עוזרו של פרנסיסקו באיו, צייר החצר במדריד. ב- 1774 הוא החל לתכנן שורה של שטיחי קיר עבור משפחת המלוכה הספרדית, אותם הזמין ממנו צייר חצר המלך, אנטון רפאל מנגס, דבר אותו המשיך לעשות במשך 17 שנים. ב-1789 גויה הופך להיות צייר החצר של המלך קרלוס השלישי והרביעי ונחשב לצייר החצר הראשי ולמפורסם ביותר מכל ציירי ספרד. אם חשבתם שגויה היווה כלי שרת בידי האצולה, טעיתם. ציוריו התאפיינו בביקורת כלפי משפחת המלוכה. למשל, הוא לא היסס להציב את המלכה באמצע, כרמז דק למי השולט בבית המלוכה, ולהראות את הניכור בין בני המשפחה.למעלה: "השמשייה", 1777; למטה: "טוביה והמלאך", 1787 בקירובבתקופת החלמה מחירשות, גויה המשיך לצייר ציורים מלאי ביקורת. ב-1799 הוציא לאור תחריטים תחת השם "לוס קאפריצ'וס", בהם תיאר את מעשי האיוולת והטיפשות של השלטון. התחריטים הוחרמו לאחר כמה ימים מפאת חשש השלטונות מביקורתו של גויה, והוא חי כמה שנים תחת איום האינקוויזיציה עד שלבסוף מסר את התחריטים לידי המלך. אך לא רק ביקורת וזעם הייתה בעבודתו - ב-1800 צייר גויה את "המאיה הלבושה" ו"המאיה העירומה", בהן נראה לראשונה עירום בוטה שלא היה מקובל באמנות הספרדית באותה תקופה.לאחר הדחתו של קרלוס הרביעי ב-1808 על ידי נפוליאון וצבאו, תקופה בה עלתה רמת הפסימיות שלו, נשאר גויה צייר החצר ותיאר את זוועות המלחמה. לאחר שחזרו הספרדים לשלטון, המלך החדש, פרננדו השביעי, השאיר את גויה בתור צייר החצר, שצייר ציורים דתיים אך לא זנח את הייאוש. הוא תיאר זאת בתחריטים, דבר שבסופו של דבר עלה לו בגלות לצרפת ב-1824, שם יצר את סדרת הדפסי-האבן האחרונה שלו, הידועה בשם "השוורים של בורדו".

"חזיונות קשים על מה שעתיד לקרות", תצריב, 1810-1820

"אין עזרה לזה", תצריב, 1810-1820"הכי נורא זה להתחנן", תצריב, 1810-1820"הלוואי והחבל יקרע", תצריב, 1810-1820פרנסיסקו גויה מגיע למוזיאון ישראל (צילום: יח"צ)התערוכה ''פרנסיסקו גויה: מדריד של יום ולילה'' תוצג עד ה-18 באפריל, 2017 במוזיאון ישראל, ירושלים.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ