בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

נפתח משפטו של הפורץ "ספיידרמן" המואשם בגניבת יצירות מופת ממוזיאון בפריז

וייראן טומיץ', המכונה "ספיידרמן", גנב בין השאר ציורים של פיקאסו, מאטיס ומודיליאני. אם יורשע הוא עתיד להישפט למשך 20 שנה בכלא

3תגובות
וייראן טומיץ', "ספיידרמן", בבית המשפט בפריז
BERTRAND GUAY/אי־אף־פי

בבית משפט בפריז נפתח אתמול (שני) משפטו של וייראן טומיץ' (Vjeran Tomic), פורץ שהתפרסם בשם "ספיידרמן", החשוד המרכזי בשוד של חמש יצירות אמנות בשווי 107 מיליון דולר שהיה במאי 2010 במוזיאון לאמנות מודרנית בעיר. טומיץ', בן 49 מסרביה, בא לבית המשפט עם שני שותפיו לעבירה. על פי סוכנות הידיעות הצרפתית, תלויים נגדו 14 סעיפי אישום. אם יורשע הוא עתיד להישפט למשך 20 שנה בכלא, בשל עברו הפלילי.

טומיץ', מטפס הרים חובב, חתך את מנעול השער ושבר חלון כדי לפרוץ לגלריה במוזיאון, הנחשב לאחד הפופולריים בצרפת. הוא גם פירק את מצלמת האבטחה. באותו לילה היו במקום שלושה שומרים, אבל רק למחרת הם הבחינו שהציורים נגנבו. האזעקה של המוזיאון היתה מקולקלת ולכן לא פעלה.

היצירה Dove with Green Peas של פיקאסו, אחת מאלה שגנבו טומיץ'

טומיץ' הודה בביצוע השוד כשנעצר במאי 2011. הוא סיפר אז לשוטרים שפרץ למוזיאון בשביל היצירה "Still Life with Candlestick" של פרנאן לז'ה מ–1922 ולא חשב שיצליח לגנוב עוד ארבעה ציורים. היצירות האחרות שגנב הן "Dove with Green Peas" של פיקאסו מ–1911, "Pastoral" של אנרי מאטיס מ–1905, "Olive Tree near Estaque" של ז'ורז' בראק מ–1906 ו"Woman with a Fan" של מודיליאני מ–1919. כל היצירות, למעט זו של מודיליאני, נתלו באותה גלריה במוזיאון שבו יותר מ–8,000 יצירות אמנות מהמאה ה–20. טומיץ' סיפר אז שלקח אותן כי "חיבב" אותן. הציורים מעולם לא נמצאו.

לז'ה צייר יצירות קוביסטיות, אך תמיד שמר על הצבעוניות הבוהקת של הפוביזם. בציור "Still Life with Candlestick" הוא שזר קווים מאוזנים ואנכיים, אלמנט רציונלי המאפיין את הסגנון הקוביסטי. הוא השתמש בצבעי בסיס, בשילוב עם אזורים שחורים ולבנים, היוצר משחק בין מושא הציור והדוגמה העיצובית.

מסגרות הציורים שנגנבו, במאי 2010
Jacques Brinon/אי־פי

בראק הושפע מהיצירות של מאטיס ופיתח סגנון פוביסטי משלו, שמתבטא בציור עץ הזית. בשנה שבה צייר את היצירה מת האמן פול סזאן. היצירות המאוחרות של סזאן השפיעו על בראק בפיתוח אחת תנועות המפורסמות ביותר של האמנות המודרנית.

"Pastoral" של מאטיס מתאר, בהתאם למסורת האימפרסיונסטית, מושא יום־יומי, ריאליסטי, שצויר בחוץ, באוויר הפתוח, עם משיחות מכחול משוחררות.

 

 

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו