בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

יצירות של אמנים מוסלמים הוצבו ב"מומה" במחאה נגד צווי טראמפ

במוזיאון ציינו כי העבודות מסמלות "אידיאלים של חירות וקבלת פנים" החיוניים באמנות כפי שהם חיוניים לארצות הברית

2תגובות
הפסל "הנביא" של פרוויז טנבולי המוצג במומה
SAM HODGSON / NYT

מוזיאון "מומה" בניו יורק החליף כמה מהיצירות בתצוגת הקבע שלו בעבודות של אמנים מהמדינות המוסלמיות שחל על אזרחיהם איסור כניסה לארצות הברית, זאת במחאה נגד צו ההגירה של הנשיא דונלד טראמפ.

על פי דיווח של "ניו יורק טיימס", שבע עבודות של אמנים כגון הצייר הסודני איברהים אל־סלחי והאדריכלית הבריטי ממוצא עיראקי זאהה חדיד הוצבו בסוף השבוע בגלריות הקומה החמישית של המוזיאון. העבודות שיצאו מהתצוגה היו של אמנים מערביים דוגמת פבלו פיקאסו, אנרי מאטיס ופרנסיס פיקבייה. לצד כל עבודה הוצב טקסט־קיר שמבהיר בפשטות את כוונותיו של המוזיאון, ובו נכתב: "זאת יצירה של אמן ממדינה שחל על אזרחיה איסור כניסה לארצות הברית, לפי צו הנשיא שהונפק ב–27 לינואר 2017. זאת אחת ממספר עבודות הנמצאות באוסף המוזיאון שהוצבו ברחבי גלריות הקומה החמישית, במטרה להצהיר על האידיאלים של חירות וקבלת פנים כחיוניים למוזיאון, כפי שהם חיוניים לארצות הברית".

למעט אל־סלחי וחדיד, כל האמנים האחרים הם ממוצא איראני או נולדו באיראן: אמנית הווידיאו טלה מדאני, הפסל פרוויז טנבולי, האמן צ'רלס חוסיין זנדרודי, הצלמת שיראנה שבאזי והצייר מרקוס גריגוריאן. כמו כן, פסל גדול עשוי אלומיניום ופלדה שיצר סיה ארמג'אני, אמן אמריקאי יליד איראן, הוצב במבואת החצר. בעתיד הקרוב יוקרנו במומה ארבעה סרטים שנעשו על ידי במאים שעליהם חל הצו, וביניהם סרטו הניסיוני של הבמאי העיראקי־גרמני קאיס אל־זביידי "אל־יזרלי" (1974), והסרט "כוכבים באור יום" (1988) של אוסמה מוחמד, במאי סורי שגורש לפריז.

למרות תגובתו המהירה להתרחשויות אקטואליות של מוסד ביורוקרטי כמו מומה, שממעיט לבצע שינויים מהותיים בתצוגת הקבע שלו, התוצאה בעלת אופי פרדוקסלי. טקסט הקיר מדגיש את הרציונל הפוליטי מאחורי הצבת העבודות, ולא את גוף העבודות כנדבך חשוב בנרטיב של האמנות המודרנית. נראה כי היה צורך בצווים של טראמפ כדי להסב את תשומת לבם של אוצרי המזויאון לכך שאמנים שמוצאם ממדינות מוסלמיות אינם מוצגים בתצוגות הקבע, ומודרים זמן רב מהנרטיב הקאנוני.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו