בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מת האמן היווני־איטלקי יאניס קונליס, שתערוכתו האחרונה מוצגת במוזיאון הנגב

קונליס, ממובילי התנועה האמנותית "ארטה פוברה", מת שלשום ברומא בגיל 80. מוזיאון הנגב: "אנו מבכים את אחד האמנים המודרניים החשובים ביותר"

3תגובות
יאניס קונליס בדצמבר האחרון במוזיאון האמנות בבאר  שבע, שם מוצגת תערוכתו עד חודש מארס
באדיבות האמן

האמן היווני־איטלקי יאניס קונליס, שהיה אחת מהדמויות המובילות של התנועה האמנותית "ארטה פוברה" (אמנות ענייה), מת שלשום (חמישי) ברומא בגיל 80. התערוכה האחרונה שהציג בעולם נפתחה במוזיאון הנגב לאמנות בבאר שבע בדצמבר האחרון ותוצג עד חודש מארס.

קונליס נולד בפיראוס שביוון ב–1936, ועבר לרומא בגיל 20 כדי ללמוד באקדמיה לאמנויות יפות אך השתקע שם והפך את רומא לביתו ומקום עבודתו. קונליס מוכר בזכות השימוש שהוא עושה בחומרים דלי ערך, אשר פעמים רבות מגיעים מן הטבע הסובב אותו — פחם, שקיות נייר, פלדה, ערימות אבנים, פסי רכבת, צמר, שקי יוטה מלאים תירס, וקקטוסים — מה שקשר אותו לאמני הארטה פוברה שדגלו בחומרים פשוטים, בהצבה ובמיצג.

קונליס בתערוכתו בנמל יפו בשנת 207
אביעד הרמן

שיאו של תהליך השימוש בחומרים מן הטבע היה השימוש שעשה קונליס בבעלי החיים. באחת מעבודותיו הכניס 12 סוסים לגלריה L’attico ברומא. בעבודה אחרת השתמש באש חיה ועשן.

קונליס השתתף לראשונה בביאנלה בוונציה ב–1972, ומאז הפך למשתתף קבוע בתערוכה הבינלואמית, וכן השתתף בתערוכה הבין־לאומית החשובה "דוקומנטה" בקאסל בשנים 1972 ו–1982. במשך השנים הציג תערוכות־יחיד במוזיאונים בינלאומיים, בהם the Museum of Cycladic Art באתונה (2012), טייט מודרן בלונדון (2009), הגלריה הלאומית בברלין (2007), האלברטינה בווינה (2005), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia במדריד (1996), ועוד.

ב–2007 הציג קונליס בישראל, בחלל מחסן שהוסב לגלריה בנמל יפו, וכאמור השנה מוצג במוזיאון הנגב מיצב שלו עשוי מחומרים וחפצים מקומיים שליקט בבאר שבע והסביבה. "האבנים והחבלים מסמלים אחדות וסולידריות, ואילו החפצים האחרים כמו המיטה, הארון והכיסאות מבטאים את תחושת הביתיות, ומוסיפים לתערוכה ממד אנושי" מסבירה האוצרת, פרופ' אדקיארה צבי.

יאניס קונליס מסייר בנגב לקראת תערוכתו בבאר שבע
נירית דהן

בעקבות מותו, פירסם מוזיאון הנגב הודעה: "מוזיאון הנגב מבכה את מותו של אחד האמנים המודרניים החשובים ביותר. אנו מודים על שזכינו לארח בין כותלי המוזיאון תערוכה של אמן שתרם משמעותית להתפתחות האמנות המודרנית ב–50 השנים האחרונות. בשלב הקמת התערוכה ושהותו בארץ, פגשנו אדם ואמן גדול, למדנו את דרכי עבודתו ונחשפנו לאהבה העמוקה שרחש לישראל ולנגב".

מנהלת ואוצרת מוזיאון הנגב, ד"ר דליה מנור, הוסיפה: "התערוכה של קונליס במוזיאון היתה הזדמנות נדירה וראשונה בעבורנו להציג אמנות בינלאומית של אמן כה חשוב, במיצב על שטח כל המוזיאון. לא תיארנו לעצמנו שזו תהיה גם ההזדמנות אחרונה שלו לתערוכה כזו. אף שעבר את גיל 80, קונליס עבד במרץ מתערוכה לתערוכה".

בראיון ל"The Art Newspaper" באפריל 2010, לאחר שנודע כי ישתתף בפביליון הראשון של הוותיקן בביאנלה בוונציה של 2011, נשאל קונליס מה חשב על קריאתו של האפיפיור בנדיקטוס ה–16 לאמנים לצאת ל"מסע אל היופי". הוא ענה תשובה מסויגת: "היוונים נוהגים לומר כי היופי הוא כמו זמן: הוא משתנה. אדם יכול להיות יפה בבוקר ולא כל כך יפה אחר הצהריים. אין 'תבנית' של יופי. מצד שני, פורמליזציה או בהירות הן חלק ממשפחת היופי. גם אהבה היא חלק מאותה משפחה. אם הכנסייה מדברת על יופי במובן זה, אני בעד הכנסייה. אבל אם במילה 'יופי' מתכוונת הכנסייה למשהו אחר — אני נגד".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו