רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קאמבק המשתנה של מרסל דושאן

פסנתרים, קרש גיהוץ ומיטת קומתיים הם רק חלק מעבודות האמנות שיוצגו בתערוכה חדשה במוזיאון ישראל, החוגגת 100 שנים לתנועת הדאדא ומחזירה את החפצים למקומם הטבעי, הבית

תגובות
יחצ

בימים בהם אנחנו מתבשרים על רשת חפצי בית חדשה שעושה עליה מאירופה, וקטלוג 'איקאה' שוב נמצא בתיבות הדואר שלנו, חפצים שקיבלו מעמד של עבודות אמנות הם לא דבר חדש. כבר ב-1916 אז קמה תנועת הדאדא, פעלו אמניה לערער את כל המוסכמות של האמנות והחברה. הם יצרו קולאז'ים מחומרים שלא היו שגרתיים בעבר, המציאו את טכניקת הפוטומונטז' והוציאו חפצים מהקשרם. "אין כמו בבית" היא תערוכה חדשה במוזיאון ישראל החוגגת 100 שנה לתנועה המהפכנית, ומחזירה את החפצים ה"מומרים" שיצאו מן הבית לאולמות המוזיאון, בחזרה לפרונט, רק הפעם על ידי מבנה "בית" שנבנה במיוחד למוזיאון. בראש התערוכה תעמוד עבודתו המפורסמת של מרסל דושאן - 'המשתנה', המדגימה את המהפכה בתפיסה שחולל לפני 100 שנה. 

» אין כמו בבית - לכל הפרטים

"תמיד התעניינתי בחפץ מן-המוכן ('רדי-מייד'), בגלגוליו, ובשאלות על פעולת היצירה ועל היחס בינה לבין ההקשר", מסבירה אוצרת התערוכה, עדינה קמיאן-קשדן. "נושא התערוכה, אופן הצבת העבודות ושפת הקטלוג השואבת מסגנון 'איקאה' מציעים לצופים לשחק את תפקיד בני המשפחה ב'בית' המאורגן כסדרת חדרים – שמם מצוין על הרצפה במתכונת של תכנית אדריכלית. הרעיון מאחורי התערוכה הוא לעורר מחשבה על החפץ הביתי, על פעולת היצירה ועל היחס בין החפץ לבין ההקשר שהוא מוצג בו. התערוכה פותחת פתח להתבונן בחפצים מזווית רעננה ובתוך כך מאירה היבטים מחיינו – תפקידים מגדריים, איסוף ואגירה ומעמדו המרכזי של הבית בהבניה של משפחה וזיכרון, זהות לאומית ותרבותית".

בתערוכה יוצגו כ-120 עבודות של אמנים פורצי דרך, כמו: מרסל דושאן, אנדי וורהול, רוברט גובר, יָיוֹי קוּסמה, מונה חאטום, דוריס סלסדו ורבים אחרים שיוצגו באולמות שיעוצבו כחדרים בבית. בכך תודגש הזהות הכפולה של החפצים - מוכרים ועם זה זרים. אחת מהעבודות שהניעה לדברי קמיאן-קשדן את התערוכה היא יצירתה של יאיוי קוסאמה, האמנית היפנית - "בלי כותרת (קרש גיהוץ)", 1963 שנרכשה לאחרונה למוזיאון. העבודה היא קרש גיהוץ שהופך להיות אבסורדי ומאיים, מגהץ האדים, המונח עליו ופניו כלפי מטה עומד לחרוך ולהשטיח את ים איברי המין הזקורים המכסים אותו. 

עבודה של יאיוי קוסאמה
יח"צ

למה אמני הדאדא "נטפלו" דווקא לחפצים ביתיים? ואיך את מסבירה את העובדה שהדאדא עדיין חי ומשפיע? 

"בריאיון מ-1963 מרסל דושאן הגדיר מחדש באופן מהפכני את מעמדו של האמן כשהציע הגדרה כזו: ''רדי-מייד' הוא יצירת אמנות בלי אמן שיצר אותה'. הישות החדשנית והיצירתית הזאת המטשטשת את הגבולות המסורתיים ואת הקטגוריות בתולדות האמנות חמקה בכוונה מהגדרה פשוטה. חפץ 'רדי-מייד', כשמו כן הוא – חפץ נפוץ מייצור תעשייתי, פעמים רבות בלי ששינו בו דבר מלבד חתימת האמן והצגתו בהקשר אמנותי. מעשה היצירה הורכב אפוא מבחירה בחפץ, מהרעיון של החפץ ומאופן הצגתו, ולא ממיומנות טכנית כפי שהיה מקובל.

​ב-1913 בחר דושאן חפצים בייצור המוני שלא משכו אותו לא ביופיים ולא בכיעורם. הוא מאוחר יותר הציב את ה'חפצים מן המוכן' בסטודיו שלו בדרך לא שיגרתית בתלייה מהתקרה או במסמור לרצפה– בדרך זו הוא נתן 'מחשבה חדשה' לחפץ והשיג 'בריחה מהנורמות המקובלות' שהכתיבו שאמנות תתלה על הקירות או תוצג על קנים. רעיונותיו המורכבים של דושאן אומצו ועברו גלגולים רבים ברמות פרשנות וטיווח שונות. המוסכמות שניפץ, גישתו המושגית ושימושו היצירתי בחומרים ובכלי הבעה שינו את מהלך תולדות האמנות במחצית השנייה של המאה ה-20 והם נותנים את אותותיהם גם במאה ה-21. בשנת 1917 הציב האמן מרסל דושאן משתנה הפוכה. הוא כינה אותה 'מזרקה' וגרם לסערת ה'רדי-מייד' בעולם האמנות, שהדיה נשמעים גם היום".

כמה מהעבודות שיוצגו בתערוכה

אנדי וורהול - 'ארגז ברילו' 

"עבודותיו של אנדי וורהול 'ארגז ברילו' (1964) ו'ארגז מיץ עגבניות קמפבל' (1964) הן חפצים שהופקו במהדורה, ובאופן אירוני 'רדי-מייד' בהתאמה אישית, כמו מהדורות החפץ מן-המוכן שיצר באותה השנה ממש מרסל דושאן בשיתוף ההוגה-סוחר-האמנות-המשורר ארטורו שוורץ. עבודותיו של וורהול חוקרות את הקשר בין האמנות, תרבות הצריכה ועולם הפרסום. הן משקפות את פריחת התרבות הצרכנית בשנות ה-60 בארצות הברית ואת העוצמה הגוברת של המיתוג. יתר על כן, הן קוראות תיגר על רעיון החפץ המקורי באמצעות ניכוס וסדרתיות. בעוד העבודות הללו מגלמות את הרעיון שהאמנות צריכה לחקות את החיים, הן גם מעלות שאלות על אופן הזיהוי וההערכה של יצירת אמנות. כיצד הפך וורהול מוצר מסחרי וגשמי ליצירת אמנות? כיוון שהוא ייצר מספר רב של ארגזי ברילו ומכר אותם לאספני אמנות ולמוזיאונים, האם יצירותיו יכולות אף הן להיחשב מוצר ייצור המוני?".

עבודה של אנדי וורהול
יח"צ

גבריאל אורוסקו - 'אמא'

"בעבודתו של גבריאל אורוסקו רווחים חפצים שהועתקו ממקומם, עברו הכלאה או נבנו מחדש. היצירה 'אמא' (1998) מורכבת משני פסנתרים המחוברים לשני צדי בית קטן עם גג רעפים. הצופים מוזמנים לשבת על כיסא בבית-המשחק הזה ולהאזין למבקרים אחרים שמנגנים בחוץ על שני הפסנתרים. העבודה מורכבת מחפצים מן-המוכן ומרכיבים שנבנו במיוחד ומציגה פעולות אלתור השואבות השראה מאסטרטגיות שפיתחו בראשית המאה ה-20 אמנים אוונגרדים פוטוריסטים ודאדאיסטים, ותנועות פלוקסוס וארטֶה פוֹבֶרָה המשיכו לחקור בשנות ה-60. אורוסקו רואה במשחק דרך לתפוס ולדעת, וסבור שהעבודה האדריכלית יכולה לספוג את הידיעה הזאת ולהעבירה הלאה למבקר. שם העבודה, 'אימא', הוא כנראה קריאה לאם, הבעת כמיהה לשיבה הביתה".

עבודה של גבריאל אורוסקו
יח"צ

סובוד גופטה 

"האמן העכשווי סובוד גופטה נולד ב-1964 בביהר, מהפרובינציות העניות בהודו, ושם גדל. כעת הוא מחלק את זמנו בין גורגאון, פרוור של דלהי, לבין ניו-יורק. הוא ידוע בעיקר בעבודות פיסול מונומנטליות המייצגות חפצי מתכת יומיומיים, כמו ערכת סירי-צהריים ממתכת, מגשי מתכת, אופניים ודליי חלב – מוצרים מן-המוכן שבתהליך הפיסול הוא משנה את מידותיהם ואת החומר שהם עשויים ממנו. באמצעות סמלים הודיים מובהקים אלה גופטה מתייחס לתמורה ההיסטורית והכלכלית שעוברת מולדתו וחושף יחס חברתי מורכב כלפי מנהגים מסורתיים וגלובליזציה, מטריאליזם ועוני, מדיניות הקסטות ואמונות דתיות. עבודתו 'כפיות' מתייחסת לביטוי המשמש לתנוחת שינה זוגית, אך גם להזנה, שכן בעוד כפיות הן כלי אוכל המשמש כל מעמד חברתי, לא לכולם יש במה למלא אותן".

עבודה של סובוד גופטה
יח"צ

דרגסט ואלרגרין - 'חניך בצופים'

"'חניך בצופים' (2008), כמו עבודות פיסול רבות של מיכאל אלמגרין ואינגר דראגסט עוסק במבני כוח משעבדים מסביבתנו הקרובה. המבנה של מיטת קומתיים מזמין את השאלה מי ישן למעלה ומי במיטה התחתונה. העבודה מרמזת לפנטזיות מיניות ולתפקידי גבריות שעשויים לצוץ אפילו בשלב מוקדם בחיים".

יח"צ

התערוכה ''אין כמו בבית'' תוצג עד ה-29 ביולי במוזיאון ישראל, ירושלים.

*#