${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

צבע טרי 2017: הכירו את האמנים הצעירים

סופרמן מפוצץ, מנתחים בחדר ניתוח ותרבות הצריכה הם רק חלק מהעבודות שיוצגו ביריד צבע טרי, שיתקיים זו השנה התשיעית

תגובות
יח"צ

הם סיימו לא מזמן את לימודי האמנות באקדמיות השונות, וכבר הולכים להציג ביריד צבע טרי, שיתקיים בסוף חודש מרץ הקרוב במוזיאון הטבע החדש באוניברסיטת תל אביב, שנהנה זו השנה הרביעית מתמיכת UBS העולמית. צבע טרי קורה זאת השנה התשיעית ויציג עבודות של מיטב האמנים ותיקים לצד צעירים - קבלו הצצה לעולמו של דור העתיד של האמנות הישראלית.

» צבע טרי 2017 - לכל הפרטים
» עכבר אמנות - לכל הכתבות והתערוכות
» מציצנות בשם האמנות

אדווה גולדסטון

גיל: 26

השכלה: המחלקה לאמנות בבצלאל.

איפה את אוהבת ליצור? "עם תום הלימודים, אימצתי את החלל הביתי בתור מקום העבודה שלי. בעתיד, ארצה למצוא חלל גדול עם הרבה אור טבעי שישמש בתור הסטודיו שלי".

מקורות השראה: "האמנים המרכזיים אשר מהווים השראה עבורי הינם: Julian Opie Chris Ofili, Basquiat, Sigmar Polke". 

מי או מה הכי השפיע עליך לעסוק באמנות? "המפגש עם שי אזולאי במסגרת המכינה של בצלאל פתחה בפניי את עולם האמנות שלא הכרתי באופן משמעותי לפני כן. עולם האמנות הקסים אותי וברגע שהתחלתי לעסוק בו הבנתי ששם מצויה התשוקה והאהבה שלי. גם לאחר ארבע שנים התחושה שהייתה לי ברגע הראשון שהשתמשתי במכחול לא פגה".

בחרי עבודה אחת שלך, וספרי מדוע היית בוחרת אותה כעבודת מפתח: "דמות סכמתית המורכבת ממשטחי צבע והנמצאת על פני רקע כתום. הציור הזה עומד במרכז אחת מהסוגיות המרכזיות בהן אני עוסקת ביצירותי: גשמיות לבין הפשטה מוחלטת של הדמות. כמו כן, למרות שהדמות חזיתית לצופה אשר נמשך אליה בגלל צבעיה העזים, היא איננה מאפשרת לו להיכנס לתוך הציור ובכך יוצרת קונפליקט בין משיכה לדחייה אצל המתבונן".

דניאל אוקסנברג

גיל: 24

עבודה של דניאל אוקסנברג
יח"צ

השכלה: תואר ראשון במחלקה לאמנות בבצלאל.

איפה אתה אוהב ליצור? "תהליך העבודה שלי מבוסס על רגעים מהיומיום שלי שאני מצלם בפלאפון ואז מביא אותם לידי בחינה בציור. מדובר למעשה בחלוקה לשניים: צילום ולאחר מכן עיבוד בסטודיו שלי שנמצא בכרם התימנים. הצילומים הם רגעים סתמיים שלוכדים את המבט שלי במשמעויות הסמליות-תרבותיות שלהם ובקומפוזיציה והצבעים שלהם, שאני מפרק ומרכיב מחדש על הבד. פירוק התמונה, פירוק החיים, מושפע ממאפיינים סביבתיים שנמצאים בחלל ובשדה הראייה, ומייצר זליגה בסביבת העבודה. לאחרונה חל שינוי עבורי במעבר לצורת עבודה בסטודיו קבוע, ולא בחלל ארעי משתנה. העבודות עצמן מתארות חוץ יום יומי מנותק ממערך החיים, במיקומים שונים ללא מכנה משותף ברור לעין התמימה. הסטודיו, על מידותיו ומאפייניו, מייצר מקום פיזי ורגשי קבוע שיכול להכיל את מנעד הדימויים. אין הוא עוד מקום ארעי, אלא נקודת עוגן יציבה שאף מכתיבה את הפורמט הציורי למידות חלל העבודה שלי. אני אוהב להסתובב ולצלם ואז לבוא אל הסטודיו ולאפשר למקומות השונים להתאחד וליצור מקום חדש בציור".

מקורות השראה: "אני מוצא השראה בסביבה שמקיפה אותי במקומות שבהם אני חולף או שוהה. בין אם מדובר בטקסטורות, השתקפויות ובין אם מדובר באובייקטים שונים, קיימת אינטימיות עם שאריות ורמזים לקיום אנושי כמו בקבוקי בירה שבורים על המדרכה או מכלי דאודורנטים פזורים על שידה בבית. כל מה שלמעלה, דברים שמאחורי דברים, דברים שלמטה או בצדדים נותנים לי השראה בקומפוזיציות שנוצרות בטבעיות ללא התערבות - כל מה שסובב אותי בכל רגע נתון והדרך בה באה לידי ביטוי ההשפעה של האמצעים הטכנולוגיים הזמינים לי".

מי או מה הכי השפיע עליך לעסוק באמנות? "הדבר שהכי השפיע עלי כנראה לעסוק באמנות היה לגדול בבית יצירתי. מאז שהייתי ילד קטן ידעתי שזה מה שאני אעשה בחיים".

בחר עבודה אחת שלך, וספר מדוע היית בוחר אותה כעבודת מפתח בעבודה שלך: "העבודה שבחרתי קרויה 'קיאקים מאחורי גדר'. בחרתי את העבודה הזאת בגלל שזאת הייתה עבודה שהיוותה נקודת פתיחה לתערוכה ראשונה שלי בבצלאל, בקיר של אוורט שאצר יוסף קריספל. צורת הציור פתחה לי דרך חדשה של הסתכלות, דרך של פירוק הדימוי הצילומי לאמצעים ציוריים ולהבנה שציור יכול להביא את המציאות אל הבד מבלי לאבדה לחלוטין. צורה זאת של עיבוד בציור הובילה אותי לדרך של מחקר והבנה ציורית שמלווה אותי עוד היום בעבודתי. אני אוהב בה את הדרך שחומרים שונים מוצאים את מקומם אחד ליד השני ומייצרים כך עומק, ושקיים שימוש בחומרים כמו צבע תעשייתי שהוא חומר שאכן משתמשים בו גם במציאות לצביעת מתכת או עץ. הדימוי מפורק ולפעמים מנסים לנחש מה רואים כי יש זיכרון של משהו, זה לא מופשט לחלוטין".

סתיו טל

עבודה של סתיו טל
יח"צ

גיל: 25

השכלה: המדרשה לאמנות בבית ברל.

איפה את אוהבת ליצור? "מכיוון שהמדיום שלי מאפשר זאת אני יוצרת בכל מקום, בנסיעות, בבית, במפגשים חברתיים ובכל רגע פנוי. זה דורש משמעת עצמית גבוהה אבל גם נותן לי את האופציה להיות מופתעת ממה שמזדמן תוך כדי העבודה ובמובן מסוים להשתמש ברקמה כמעין יומן דרך".

מי או מה הכי השפיע עלייך לעסוק באמנות? "מאז ומתמיד אהבתי אמנות מכל הסוגים. בתור ילדה קראתי ספרים וצפיתי בסרטים רבים, בנערותי שיחקתי בהצגות תיאטרון ובתור חיילת בקריה ביליתי הפסקות צהריים רבות במוזיאון תל אביב שמעבר לכביש. כל אלה גרמו לי להבין את המשמעויות הרבות של יצירה, בתור יוצרת ובתור צופה, ואת כוחה של אמנות להשפיע על הפרט כמו גם על חברה שלמה". 

בחרי עבודה אחת שלך, וספרי מדוע היית בוחרת אותה כעבודת מפתח: "בחרתי בעבודה זאת כיוון שאני חשה שמבין כל עבודותיי, זאת העבודה שמציגה באופן המדויק ביותר את רוח התקופה ואת המבט שלי על החברה ועל התרבות".

ליהי שני

עבודה של ליהי שני
יח"צ

גיל: 26

השכלה: תואר ראשון בפקולטה לאומנות ה"מדרשה", בית ברל.

איפה את אוהבת ליצור? "אפשר לומר שאני עובדת כמעט בכל מקום. בכל פינה ריקה בבית. יש לי את היכולת להתחיל עבודה ובמקביל לקפוץ למשהו אחר. הראש כל הזמן עובד וזורק אותי לרעיונות נוספים וכך בכל מקום בבית אני משאירה סימנים ופינות פתוחות ועליהן הפתק 'זהירות צבע טרי'. אני מוצאת את עצמי עובדת המון על הרצפה ובמקומות שיש בהם מרחב גדול כך נוח לי לבחון ולדמיין גדלים של עבודות".

מקורות השראה: "אני שואבת השראה מהמציאות בה אנו חיים, מחיי הזוגיות ומסביבת היומיום שלי. אתרים מסחריים כגון 'ebay' מעלים בי פרץ של יצירתיות ורעיונות, כך גם חנויות 'הכל-בדולר' למיניהן ומוצרים שונים המיוצרים בשיטות המוניות מסחריות ותעשייתיות תחת הכותרת made in china".

מי או מה הכי השפיע עליך לעסוק באמנות? "אני מאוד אנרגטית ומגיל צעיר בער בי הרצון לייצר דברים לעשות אומנות, להפוך מחשבות ודמיונות למציאות. את השקט, ההישגים הטובים וההצלחה אני מוצאת בסביבה של עשיית אומנות, בביטוי היצירתיות ובעבודת ידיים. למזלי המשפחה תמכה ודחפה בי ללכת ללמוד אומנות כתואר. הלימודים במדרשה חיזקו אצלי את התחושה שמצאתי מקום שיכול להכיל ולהבין את המחשבות, התשוקות ו'השיגעון' שבי".

בחרי עבודה אחת שלך, וספרי מדוע היית בוחרת אותה כעבודת מפתח: "היצירה 'סופרמן' נוגעת לליבי, כי היא מציגה את סופרמן שנראה כמו קומפוזיציה מעוכה של צבעי היסוד. סופרמן המיוצר ומשווק כאובייקט משחק מתנפח לילדים, מוצג ככלי ריק, מפונצ'ר ודחוס בתוך מסגרת זכוכית. הדמות שגדלתי עליה ,החזקה, המצילה, גיבור-העל הכל-יכול, נמצאת, חסרת כח, כלואה במסגרת, מחוצה תחת זכוכית, במצב של חוסר אונים מוחלט. תחושת ניפוץ המיתוס של גיבור העל, ו'הסוף לתמימות', מעמידים אותי כצופה במצב של אי נוחות ומעוררים בי את התחושה והידיעה שתמיד, ניתן 'לשבור, בעת הצורך'". 

יוליה גולדברג

עבודה של יוליה גולדברג
יח"צ

גיל: 26

השכלה: המחלקה לצילום בבצלאל.

איפה את אוהבת ליצור? "חדר חושך ביתי היה חלום מילדות שהצלחתי לקיים. מצאתי בית עם מחסן שמתאים לזה.אני אוהבת להפוך את הבית שלי למרחב יצירה".  

מקורות השראה: "אני לוקחת הרבה השראה מעולם הקולנוע, אחד הבמאיים החשובים בשבילי הוא אנדרי טרקובסקי. סרטיו מרבים לעסוק בסוגיות פילוסופיות ומטפיזיות, והם בעלי סגנון קולנועי ייחודי, מובחן ומוקפד".  

מי או מה הכי השפיע עליך לעסוק באמנות? "בגיל 7 ההורים הביאו לי מצלמה ראשונה, זאת היתה מצלמת פוקט אדומה ואף אחד לא האמין לי שהיא אמיתית. לפני שהבנתי מי אני ומה אני, קיבלתי חינוך רוסי טוב: רקדתי קצת בלט, נגנתי על פסנטר, גם ניסיתי לצייר ואפילו לשיר קצת. אפשר להגיד שאמנות לוותה אותי רב ילדותי".

בחרי עבודה אחת שלך, וספר מדוע היית בוחרת אותה כעבודת מפתח בעבודה שלך: "הדימוי של אח שלי הוא בשבילי מכיל את שני סיפורי החיים, שלי ושלו. אני אוהבת שצילום נע בין צילום ישיר, ספונטני לבין מבויים. הנוכחות של דמות והמבט של יוצרים קשר עם הצופה ומתקשרים איתו גם ברמה הרגשית, אבל גם ברמה הויזואלית. החומרים, הצבעוניות שמזריכה משהו רחוק, אבל גם מאוד קרוב. אותנטי לעומת מפוברק". 

כרם נאטור

עבודה של כרם נאטור
יח"צ

גיל: 24

השכלה: תואר שני באמנות MFA. בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, תל אביב, תואר ראשון באמנות BFA. בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים.

איפה אתה אוהב ליצור? "אין מקום אחד. לרוב מעדיף לעבוד בחללים סגורים".

מקורות השראה: "מצבים של אקראיות, תרבויות נמוכות אל מול תרבויות גבוהות, סיטואציות חברתיות-פסיכולוגיות, תגובות רגשיות ועוד".

מי או מה הכי השפיע עליך לעסוק באמנות? "הורמונים בגוף".

בחר עבודה אחת שלך, וספר מדוע היית בוחר אותה כעבודת מפתח בעבודה שלך: "פתחתי את קובץ הציורים במחשב, עצמתי עיניים. עברתי על התמונות עד שמשהו הרגיש לי נכון אנרגתית. פתחתי את עיניי ואז הייתה העבודה 'no god over your head' ובחרתי בה".

משהו שהיית רוצה שיידעו עלייך? "יש לי פטמה שלישית".

גיא פרל

השכלה: "אמנות תמיד הייתה חלק מחיי. מגיל צעיר השתלבתי במסגרות בלתי פורמליות של ציור. בחטיבת הביניים למדתי בבית הספר לאמנויות ע"ש טד אריסון בתל אביב. בשנה שעברה סיימתי את הלימודים בבצלאל. אני מתעניין בעיקר בציור פיגורטיבי. כעת אני לומד בסטודיו התחנה תחת ארם גרשוני ודויד ניפו".

איפה אתה אוהב ליצור? "אני אוהב לצייר בעיקר לבד. אף על פי כן, היה לי גם ניסיון נהדר בארצות הברית, שם חלקתי סטודיו עם צייר נוסף שהיה שונה ממני בתפיסתו ומצד שני השפענו רבות אחד על השני. תמיד חשתי שהציור הוא שמגדיר את עצמי ואיני יכול להפריד אותו מחיי הפרטיים". 

עבודה של גיא פרל
יח"צ

מקורות השראה: "מקורות ההשראה שלי לעולם לא נפסקים ואיני יכול לעמוד עליהם. ישנם אמנים ונושאים שאני מתמקד בהם יותר מהשאר אך גם טיול שגרתי מתחת לביתי משפיע עליי כביקור במוזיאון. בין האמנים אליהם אני חש זיקה גדולה: מיכאל בורמנס, רמברנדט, סארג'נט, ויליאם בוגרו, מיכאלאנג'לו, פיטר דויג, פיקאסו, דגה, ואן גוך גרטרד ריכטר, לוסיאן פרויד, נאו ראוך, גלן בראון, וינסנט דסידריו, אדוארד הופר". 

מי או מה הכי השפיע עליך לעסוק באמנות? "חיי השפיעו רבות על הנושאים בהם אני מתעניין בעיקר. בין אם זה שירותי הצבאי בספינות הטילים של חיל הים, היותי נכד לניצול שואה ועבודתי אצלו במשך שנים בגלידה מונטנה (ישעיהו ליכטנשטיין), הטיולים התכופים בחוץ לארץ עם משפחתי ועוד. בין אותם נושאים בהן אני מתעניין: זיכרון, ילדות, היסטוריה, זמן, העולם הווירטואלי מול העולם החומרי, השואה, מוזיקה, אסתטיקה, עולם חיצוני מול העולם הפנימי".

בחר עבודה אחת שלך, וספר מדוע היית בוחר אותה כעבודת מפתח: "'Inside- פנימה'-  ציירתי ציור זה במסגרת תערוכת הגמר בבצלאל. בציור נראים שני מנתחים, מנתחת אחת ויד של מנתח נוסף הנכנסת לתמונה ומושיטה את אחד מכלי הניתוח. מלבד משמעותו הפרטית ניתן לראות זאת כמחווה לציור הידוע של רמברנדט 'ציור האנטומיה של ד"ר טולפ' מ-1632. באופן כללי יצירות המופת של תולדות האמנות תמיד היוו עבורי השראה רבה. הציור נוגע בנושאים רבים ואף הטכניקה שלו רומזת לכך. הוא מצויר בצבעי שמן על עץ אותו חתכתי לצורה עגולה, כמו החלונות הקטנים בבתי החולים אשר מאפשרים 'הצצה' למתרחש בפנים.

אני מגיע ממשפחה רחבה אשר עוסקת ברפואה. מאמי רופאת השיניים שמילדותי עובדת במרפאה פרטית בביתנו, לאחי הגדול שלומד רפואה, לבני דודיי שלומדים רפואה ולדודים ולדודות. אף כי משפחתי מאז ומתמיד עודדה את פועלי כצייר ודחפה אותי לעסוק בדבר בו אני מאמין חשתי בודד בעיסוקי, כאדם המדבר בשפה שאין לה מבין נוסף". 

יריד צבע טרי 2017 יתקיים בימים שלישי ה-28 במרץ עד שבת ה-1 באפריל במוזיאון הטבע של אוניברסיטת תל אביב, שעות: ג' -ה': 17:00-23:00, ו': 10:00-19:00 ושבת: 10:00-22:00.

*#