בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

המיצב הגדול ביותר שיצר איי וייוויי - ספינת פליטים דחוסה - הוצג בצ'כיה

המיצב, המוצג בגלריה הלאומית בפראג, ממשיך את עיסוקו של האמן הסיני במשבר הפליטים העולמי. לדבריו, "המשבר האמיתי הוא לא האנשים שמרגישים כאב, אלא האנשים שמתעלמים מהכאב"

4תגובות
איי וייוויי והמיצב החדש שלו בפראג
Petr David Josek/אי־פי

המיצב הגדול ביותר שהאמן הסיני איי וייוויי יצר עד כה מוצג בתערוכת יחיד שלו, שנפתחה אתמול (שישי) בגלריה הלאומית בפראג. בתערוכה, שנקראת "חוק המסע", מוצג מיצב של סירה מתנפחת באורך 70 מטר, ובתוכה דחוסות 258 דמויות חסרות פנים של פליטים דחוסות בתוכה. המיצב מצטרף לעבודות אחרות של איי מהשנים האחרונות, העוסקות במשבר הפליטים העולמי ובהגירה ההמונית של פליטי מלחמה ממדינות במזרח התיכון ואפריקה לאירופה.

זו תערוכת היחיד הראשונה של איי בצ'כיה והיא מוצגת על רקע סירובה של המדינה לקבל פליטים מיוון ואיטליה בשבועות האחרונים. צ'כיה נמנית עם המדינות היחידות באיחוד האירופי שמסרבות להעניק מקלט לפליטים שנכללים בהסכם הפליטים עם טורקיה ושדחו את מכסת הפליטים שהטיל עליה האיחוד. בהצהרה לקראת התערוכה, שפירסמה הגלריה, אמר איי: "אין משבר פליטים, אלא משבר אנושי. בהתמודדותנו עם הפליטים, איבדנו את ערכינו הבסיסיים".

איי וייוויי ליד המיצב החדש בגלריה הלאומית בפראג ביום חמישי
MICHAL CIZEK/אי־אף־פי

בשנתיים האחרונות ביקר איי בכמה מחנות פליטים ביוון, סמוך לגבול בין טורקיה לסוריה וסמוך לגבול בין ארצות הברית למקסיקו. איי תיעד את מסעותיו בסרט "זרימה אנושית", שאותו תיאר כ"מסע אישי, ניסיון להבין את תנאי האנושות בימינו". הסרט יופץ בקיץ.

לצורך צילומי הסרט ביקר איי במאי אשתקד בישראל ובמחנות פליטים בשטחים. בראיון שהעניק אז לשני ליטמן מ"הארץ" הוא הסביר: "פליטים מבחינתי יכולים להיות גם אנשים שהוכרחו לעזוב מקום אחד ולעבור למקום אחר, וגם כאלה שנשארים במקום אחד ולא יכולים לצאת ממנו, שמכריחים אותם להישאר בו. אנשים שנדחפים החוצה, או שנאלצים לחיות תחת מצב מיוחד שהם לא בחרו בו, הם בעיני פליטים. ומכל היבט שהוא, הפלסטינים הם פליטים".

המיצב החדש בגלריה הלאומית בפראג
MICHAL CIZEK/אי־אף־פי

המיצב החדש בפראג ממחיש את בריחת הפליטים הנואשים בסירות צפופות, המובילות אותם מטורקיה ליוון במסע מפרך דרך הים האגאי. בהתייחסו למיצב אמר איי: "המשבר האמיתי הוא לא האנשים שמרגישים כאב, אלא האנשים שמתעלמים מהכאב ומתנהגים כאילו אינו קיים". בתערוכה נכללות גם עבודות נוספות של איי, ובהן "Laundromat" מ–2016, הכוללת אוסף של בגדים ממחנה הפליטים אידומני שבצפון יוון. בעבודות קודמות אחרות כיסה איי את עמודי בניין הקונצרטהאוס בברלין ב–14 אלף חגורות הצלה כתומות מהאי לסבוס שביוון, והציב פסנתר כנף במחנה אידומני.

איי, מהאמנים הבולטים בימינו, החי כיום בברלין, זכה בכמה פרסים בינלאומיים יוקרתיים, ביניהם פרס קרן זכויות האדם ואצלב האוול ב-2012, פרס איגוד Appraiser להצטיינות אמנותית ב–2013 ופרס "שגריר של מצפון" של אמנסטי אינטרנשיונל ב–2015.

התערוכה בגלריה הלאומית בפראג תינעל ב–1 בינואר 2018. לגלריה הלאומית יש מטען היסטורי משלה: במלחמת העולם השנייה שימש הבניין שלה כנקודת איסוף ליהודים לפני העברתם למחנה הריכוז בטרזין.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו