בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מת ויטו אקונצ'י, מאבות אמנות הווידיאו ואמנות המיצג

אקונצ'י, בן 77, יצר עבודות שחורגות מהמדיומים המוכרים של האמנות. בין היתר, הוא צילם אנשים הולכים ברחובות ניו יורק והסתתר בגלריה ואונן בעת שצופים הסתובבו בה

2תגובות
אקונצ'י בתוך עבודה שלו בניו יורק ב-1999
FRED. R. CONRAD / NYT

האמן האמריקאי ויטו אקונצ'י, מאבות אמנות הווידיאו ואמנות המיצג, מת אתמול (שישי) בעיר הולדתו, ניו יורק, והוא בן 77. לאורך השנים הוא עסק בכתיבה, אמנות, וידיאו, עיצוב ואדריכלות נוף.

אקונצ'י התחיל את דרכו כמשורר בשנות ה–60 ורכש השכלה אקדמית בלימודי ספרות. בהמשך יצר כמה עבודות שחורגות מהמדיומים המוכרים של אמנות. ב–1969 הוא עקב אחרי אנשים ברחובות ניו יורק וצילם אותם עד שהם נעלמו בתוך בניין. אחת מיצירותיו המוכרות היא "Seedbed" (מיטת זרעים) מ–1972, שבה הוא בנה קומה בגלריה בסוהו במנהטן והסתתר בה בזמן שאנשים הולכים בגלריה. בזמן שהם עברו הוא דיבר ואונן. היצירה נהפכה להיות מקרה בוחן של אמנות מיצג בגלל חוצפתו של האמן.

TateShots: Vito AcconciTate

באמצע שנות ה–80 יצר אקונצ'י ביצע את העבודה "פני כדור הארץ" בפארק בעיר סנט לואיס במדינת מיזורי. מדובר בגילוף של פני הקרקע שיוצר ספסלי ישיבה מאדמה שמקיפים דימוי של פנים — אלמנטים שמזמינים שהייה ומשחק וממבט מעל נראים דו־ממדיים. ב–2002 הוא תכנן את מוראינסל ("אי המורה"), משטח צף מעל נהר המורה בעיר גראץ באוסטריה, שמעוצב בצורה של כיפה וקונכייה וכולל מסעדה ותיאטרון פתוח.

אקונצ'י גם מתח ביקורת על האדריכלות העכשווית. "הלוואי והיינו יכולים לעשות בניינים שיכולים להשתנות באופנים שונים", הוא צוטט ב"ניו יורק טיימס". "אני חושב שלאדריכלות צריכים להיות קצוות רופפים. זו אחת הבעיות של המודרניזם — שהוא יותר מדי שלם בתוך עצמו".

המעבר מאמנות לאדריכלות קשור לסלידה שהתגברה אצלו מאמנות. ב–2008 הוא אמר בראיון שכל מה שהוא עשה באמנות נבע מסלידתו לאמנות ולמוזיאונים. "האמנות נעשתה יקרה יותר מבני אדם, וזה מצב דוחה", אמר אקונצ'י בראיון לדליה קרפל מ"הארץ" ב–2011, בעת שביקר בישראל. "לאמנות יש פונקציה, וכשאני אומר שאני עושה אמנות אני מתכוון כסוג של אמצעי". בהמשך כתבה קרפל שאקונצ'י חלם על מקומות שיגיעו אליהם אנשים שאין להם שום עניין באמנות: "רציתי שהם יבואו למקום שיגרום להם לחשוב פעמיים, ואולי תיוולד במוחם מחשבה חדשה".

Vito Acconci - Open Book 1974mabsurda


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו