בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
${m.global.stripData.hideElement}
 

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

חמישה אמנים ערבים בינלאומיים פרשו ברגע האחרון מהביאנלה בסכנין

לטענת האמנים, לבנונים וצרפתים ממוצא מרוקאי ואלג'יראי, הם לא ידעו שיוצגו בישראל. אוצר הביאנלה, בלו סימיון פיינרו: ההחלטה בהשפעת BDS. שילמנו עבור היצירות שהושאלו מאוסף צרפתי

19תגובות

חמישה אמנים ערבים מוכרים בעולם, שעבודותיהם היו אמורות להיות מוצגות בביאנלה הים־תיכונית השלישית שתיפתח בסכנין בסוף השבוע הקרוב, ביקשו להסיר את עבודותיהם ואת שמם מכל פרסום של הביאנלה. האמנים הם: זינב סדירה הצרפתייה־אלג'יראית, בוכרה חלילי ואיטו ברדה הצרפתיות־מרוקאיות, האמן הלבנוני־אמריקאי וואליד ראדד והאמן הלבנוני אכרם זעתרי.

לדברי אוצר הביאנלה, האמן הישראלי בלו סימיון פיינרו, הוא יצר קשר לפני כשנה וחצי עם אוסף FRAC הצרפתי וביקש להשאיל יצירות וידיאו של כמה אמנים; הביאנלה נדרשה לשלם על ההשאלה והיצירות עברו ועדה אמנותית. בבדיקה שערך "הארץ" מול האמנים הם גילו בסוף השבוע האחרון על השתתפותם בביאנלה בישראל דרך הניוזלטר של אתר האמנות e-flux. בעקבות הגילוי הם פנו מיד למנהל האוסף, פסקל נווה, שייבקש מפיינרו שיסיר את העבודות מהתצוגה בביאנלה ואת שמם מכל פרסום. 

אשת הנשיא נחמה ריבלין בביקור במוזיאון בסכנין בו נערכת התערוכה, יוני 2015. לצידה מימין: הצייר מחמוד בדרנה והאוצר בלו סימיון פיינרו. משמאלה: ראש העירייה מאזן גנאיים
סטודיו קריסטין

במייל ששלח נווה לביאנלה  נכתב כי בדיקה אצלם העלתה שהם לא קיבלו מסמכים הקשורים לביאנלה כדי שיוכלו לתת אור ירוק לשימוש בתוכן, וכדי למנוע כל נזק נוסף הם מבקשים להסיר את שמות האמנים מכל פרסום ולא להציג את עבודותיהם.

במייל ששלח נווה לביאנלה ושהועבר ל"הארץ" נכתב, כי בדיקה אצלם העלתה שהם לא קיבלו מסמכים הקשורים לביאנלה, לא תיק עיתונות ולא הודעה לעיתונות — כדי שיוכלו לתת אור ירוק לשימוש בתוכן, וכדי למנוע כל נזק נוסף הם מבקשים להסיר את שמות האמנים מכל פרסום ולא להציג את עבודותיהם.

בהתכתבות עם "הארץ" הסביר זעתרי הלבנוני, כי לאוסף הצרפתי יש אישור כללי להשאיל עבודות של אמן, ועובדים באוסף אמרו להם שהביאנלה מתוכננת לספטמבר — אך כעת נודע להם, בעקבות פנייתם, שהיא מתקיימת השבוע. לדברי זעתרי, הוא אזרח לבנוני ואסור לו להציג בישראל. ."אני מכבד את החוק הזה בארצי ואני רואה ברצון של FRAC להשאיל את העבודה לישראל נאיביות וחוסר אחריות תמיד סירבתי להציג עבודות בישראל וסירבתי למכור לאספנים ישראלים. אני לא רוצה שהעבודה שלי תשמש כלי להעברת אידיאולוגיה לאומית ואני רוצה להיות בשליטה על תנועת העבודות שלי. אנשים באירופה חושבים שהעולם הוא מקום ללא בעיות וללא מלחמה, והם חושבים שעבודות אמנות יכולות לנסוע לכל מקום. אבל עבודות אמנות הם לא כמו כל מוצר אחר".

בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו כתב זעתרי שהוא בהלם. לדבריו, העבודה שלו שנשלחה לביאנלה היא "סעידה, 6 ביוני, 1982", יצירה המבוססת על צילומים שצילם כנער בן 16 ביום הראשון של הפלישה ללבנון. "לאחר אותו יום חייתי שלוש שנים תחת כיבוש ישראלי", כתב בפוסט, וציין עוד כי הוא נדהם מכך שמוסד צרפתי לא יודע שאמנים ערבים מסרבים להציג בישראל וכי לא הבינו כלל את משמעות עבודתו ומשתמשים בה כמטבע דיפלומטי.

בלו סימיון פיינרו, מצדו, טען בהודעה שפירסם כי לדעתו זו החלטה פוליטית שנתמכת על ידי תנועת ה-BDS, ומטרתה להחרים את ישראל בכל תחום אפשרי כולל אמנות. "לצערי האמנות הופכת לפוליטית ומאבדת את כוחה האמיתי, שהוא יצירת אהבה וסולידריות בין אנשים", כתב פיינרו. "יש לציין שיצירות האמנים הנ"ל מוצגות דווקא בפני אוכלוסייה פלסטינית המתגוררת בצפון ישראל, בערים סכנין, עראבה ודיר חנא, כאשר מטרתה של הביאנלה הים־תיכונית היא ליצור במה לשיח ודו קיום באמצעות האמנות, תוך התנגדות להגברת השנאה והאיבה באמצעות החרם".

לדברי פיינרו, הוא עצמו לא פנה לאמנים ולא ידע כי אין זה חוקי לאמן לבנוני להציג בישראל. "יש 60 אמנים בביאנלה, אלו עבודות וידיאו שמוצגות בחללים אלטרנטיביים. גם כשאני משתתף בתערוכות לא תמיד מודיעים לי או מודיעים באיחור".

חיפוש קצר באינטרנט היה מגלה לך שאלו אמנים שמחרימים את ישראל.

"אני כאמן אני לא מבין מה זה חרם. נולדתי ברומניה במשטר קשה, ומבחינתי אמנות זה משהו שיכול לעבור את כל החומות. שרי החוץ אולי לא יכולים להיפגש, אבל אמנים? מטרת הביאנלה שאני עושה היא לשבור את החומות. להציג את איי וייוויי במוזיאון ישראל זו בורגנות, זה לא להתעמת ולשאול שאלות".

צורת הצגה כמו אצלכם, לא בגלריה אלא בבתים פרטיים או באוהל, אינה דורשת דיאלוג עם האמן?

"האוצר הוא לא פחות מהאמן. האוצר הוא בעצמו יוצר שנותן פירוש חדש לעבודה, זווית שהאמן לא חשב עליה".

 



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו