ציור של דה וינצ'י נמכר בכ-450 מיליון דולר - סכום שיא בתולדות המכירה הפומבית

הציור, "סלבטור מונדי", תואר לא פעם כ"גילוי האמנותי החשוב ביותר של המאה ה-21". הוא נמכר בעלות גבוהה יותר מפי שניים מזו של הציור "האשה מאלג'יר" של פיקאסו ששבר שיא ב-2015

ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים32
ניו יורק טיימס

ציור של לאונרדו דה וינצ'י, "סלבטור מונדי", נמכר הלילה (רביעי) בכ-450.3 מיליון דולר.  מכירת הציור שברה את שיא המחירים של עבודת אמנות במכירה פומבית.

הציור, ובו דמותו של ישו, נמכר בעלות גבוהה יותר מפי שניים מזו של הציור "האשה מאלג'יר" של פיקאסו, שנמכר ב-2015 בסכום של 179.4 מיליון דולר והחזיק בשיא הקודם. היצירה תוארה לא פעם כ"גילוי האמנותי החשוב ביותר של המאה ה-21", אך במשך השנים הוטלה בספק האותנטיות של הציור שנמכר הלילה בניו יורק, לאחר שעבר במאות האחרונות .

"סלבטור מונדי" של לאונרדו דה וינצ'י
"סלבטור מונדי" של לאונרדו דה וינצ'י צילום: HANDOUT/רויטרס

עבודתו של דה וינצ'י הוזמנה בידי מלך צרפת לואי ה-12 לפני יותר מ-500 שנה. מחירו של הציור, האחרון שצייר דה וינצ'י ומוחזק בבעלות פרטית, ראוי לציון גם על רקע התכווצות שוק עבודות האמנות של קבוצת הציירים הנחשבים ל"ציירים הגדולים", זאת בשל ההיצע המוגבל של יצירות והנטייה של האוצרים להעדיף אמנות עכשווית.

"ידענו על קיומו של הציור תקופה ארוכה, וניסינו כל הזמן לחשוב על דרכים יצירתיות לגרום לבעלים למכור אותו", אלן וינטרמוט, סגן נשיא בית המכירות הפומביות "כריסטי'ס" שבמרכז מנהטן, על המגעים מול אספן האמנות האירופאי שהיה האחרון להחזיק בציור.

לפי וינטרמוט, "אני חושב שמה שהכריע את הכף היה ההצעה הכוללת שהצגנו בפני הבעלים - להציע את דה וינצ'י למכירה לצד יצירה נוספת, Sixty Last Suppers ("שישים סעודות אחרונות") . אני חושב שהוא אהב מאוד את הרעיון למכור את השתיים במקביל. כמובן שאמרנו לו גם שהשוק חזק מאוד עכשיו ושהציור צפוי להימכר בסכום גבוה מאוד. כנראה שזה מה ששכנע אותו".

המכירה היתה הפעם הראשונה בה בית מכירות פומביות הרחיק לכת עד כדי גיוס של גוף חיצוני לפרסום עבודת אמנות, כשהוא יוצר סרטון וידאו ובו נראים אנשיו מציגים את הציור ללקוחות בהונג קונג ומשווים אותו ל"גילוי של כוכב לכת חדש".

וינרמוט הוסיף כי "להניח ידיים על דה וינצ'י זה הישג שאפשר רק לחלום עליו". לדבריו, "אי אפשר לקחת את הקסם מהציור. דה וינצ'י צייר אותו לקראת החלק האחרון של הקריירה שלו, בערך בגיל 50, במקביל לזמן שהוא צייר את המונה ליזה, והדמיון ניכר. אותו חיוך מסתורי, האפקט של האור. זה ציור מפתה מאוד, מיוחד מאוד".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ